Senaste nytt

Svea Ekonomi lanserar bank och debetkort

Jag tycker att kortet plötsligt blev betydligt mer attraktivt. Ingen årsavgift, uttagsavgift eller fxpåslag. Vem erbjuder det utan några beloppsgränser?

Sådär var ICA Bankens debitkort förut också. Ändå så hade den konsekvent sämre kurs än exempelvis både Skandiabanken och DanskeBank som hade ett publicerat fx-påslag på sina kort. Ändå tokhyllade ICA Bankens debitkort som det bästa kortet för studenter utomlands, just pga "inget valutapåslag".

Mao så skulle jag ta det där med en nypa salt innan någon som har kortet har testat vilken kurs man faktiskt får. Ställa sig vid en bankomat och ta ut lika mycket valuta med vardera kort - så får man det svart på vitt.

Sådär var ICA Bankens debitkort förut också. Ändå så hade den konsekvent sämre kurs än exempelvis både Skandiabanken och DanskeBank som hade ett publicerat fx-påslag på sina kort. Ändå tokhyllade ICA Bankens debitkort som det bästa kortet för studenter utomlands, just pga "inget valutapåslag".

Mao så skulle jag ta det där med en nypa salt innan någon som har kortet har testat vilken kurs man faktiskt får. Ställa sig vid en bankomat och ta ut lika mycket valuta med vardera kort - så får man det svart på vitt.
Att EU inte har reglerat detta ännu är under all kritik. Uttagsavgifter med kort har man lyckats reglera ner till noll men att "organisationer" som MasterCard ska kunna skära emellan med miljarder på ohemula påslag på valutakurser medans banken men kan slå ifrån sig och säga, hey vi kör flat rate inga påslag, och sen få en "rabatt" på medlemskapet istället.

Transparansen lyser med sin frånvaro........

Last edited:
Stämmer det att man måste skaffa ett riktigt bankkonto hos dem för att kunna få kortet? Och hur laddar man kortet, finns det någon omedelbar metod (t ex Swish eller Trustly)?

Ja, allt görs på några minuter, inte ens en kreditupplysning. Jag tycker det är bra med en back up om man är utomlands, inte förlita sig på sin bank som kan få tekniska problem etc. När allt är gratis och ingen kreditupplysning görs så är det inte mycket att förlora på att ha kortet, men vi är alla olika. Jag använder Amex, SAS MC, Resurs Bank Lufthansa i första hand, sen Revolut och Curve. Men endast en Svensk bank. Lättheten och att det är kostnadsfritt tycker jag talar mycket för det, samt att det säkert kommer mer längre fram, för att konkurrera med Swedbank och Nordea etc

Och det beror inte på att Skandiabanken har Visakort och Ica har Mastercard?

Och det beror inte på att Skandiabanken har Visakort och Ica har Mastercard?

Så var det när jag testade detta flera gånger mellan 2014-2017 (De åren jag bodde utomlands som student).

Skandiabanken: Visa
Danske Bank: Mastercard
Ica Banken: Mastercard

Faktum kvarstår dock att Båda Skandiabanken och Danske Bank publicerade en valutaväxlingavgift, medans Ica Banken skröt om att de inte hade det. Resultaten visade dock någonting annat, som sagt.

är sveakortet bättre än forex kortet?

forexkortet: 0% valutapåslag, 0 kr uttagsavgift utanför eu. 225 kr/årsavgift.
sveakortet?: 0% valutapåslag, 0 kr uttagsavgift utanför eu. 0 kr/årsavgift.

använder forexkortet endast för semester utanför eu.

är sveakortet bättre än forex kortet?

forexkortet: 0% valutapåslag, 0 kr uttagsavgift utanför eu. 225 kr/årsavgift.
sveakortet?: 0% valutapåslag, 0 kr uttagsavgift utanför eu. 0 kr/årsavgift.

använder forexkortet endast för semester utanför eu.
Även om de inte har "valutapåslag" så får du nog titta på vilken kurs du får på respektive kort. De flesta korten har en betydligt sämre kurs än "den riktiga". Av den anledningen brukar Curve eller Revolut rekommenderas där man får "rätt kurs" och ingen modifierad (läggs dock på lite på helgen).

Även om de inte har "valutapåslag" så får du nog titta på vilken kurs du får på respektive kort. De flesta korten har en betydligt sämre kurs än "den riktiga". Av den anledningen brukar Curve eller Revolut rekommenderas där man får "rätt kurs" och ingen modifierad (läggs dock på lite på helgen).
vad menar du med "den riktiga"?

korten använder ju sig utav visa/mastercard kurserna.

vad menar du med "den riktiga"?

korten använder ju sig utav visa/mastercard kurserna.
Ja och den kursen har ett påslag på ca 1-2% mot vad den faktiska växelkursen är.
Säg att en dollar kostar 10 kronor, handlar du med ditt visa eller mastercard får du betala ca 10,2 kronor per dollar, trots att de inte har valutapåslag, de ger dig en sämre kurs bara.

Använder du Curve eller Revolut på en vardag får du betala exakt 10 kronor per dollar. Du kan själv jämföra den kurs du fått med fx kursen (googla USD fx som exempel) på aktuell dag.

Just nu står dollarn i 8.46 SEK.
Mastercard kursen just nu är 8.54 SEK.

Det är på detta sätt de tjänar pengar på din utländska spend.

Ja och den kursen har ett påslag på ca 1-2% mot vad den faktiska växelkursen är.
Säg att en dollar kostar 10 kronor, handlar du med ditt visa eller mastercard får du betala ca 10,2 kronor per dollar, trots att de inte har valutapåslag, de ger dig en sämre kurs bara.

Använder du Curve eller Revolut på en vardag får du betala exakt 10 kronor per dollar. Du kan själv jämföra den kurs du fått med fx kursen (googla USD fx som exempel) på aktuell dag.

Just nu står dollarn i 8.46 SEK.
Mastercard kursen just nu är 8.54 SEK.

Det är på detta sätt de tjänar pengar på din utländska spend.
grejjen med revolut och curve är väl att de ha ngn limit?

jag kan inte tänka på limits, vardagar, helger osv när jag semestrar.

Toppen