Senaste nytt

Svea Ekonomi lanserar bank och debetkort

@Jack6503 Limits är såklart jobbiga. Bara kör med ett kort med påslag då, men som ger något tillbaka. Amex har tyvärr tagit bort 3x MR i somras men du får iallafall bra försäkringar. Riktigt bra med t ex Plat. Lite påslag märks knappt men kan löna sig rejält om oturen är framme. Något jag tagit del av ett antal gånger genom åren.

Med det sagt kör jag själv med en blandning av kort. Jag befinner mig dock till stor del utomlands, så har större anledning att optimera än bara för en semester. Nu i andra halvan av november användes NCC MC till allt då det gav 40p/100sek. Lätt värt påslaget tycker jag. Varje 25 000sek i spend gav en frinatt för ~550sek i påslag samt 1% mot Lifetime Plat.

Last edited:
grejjen med revolut och curve är väl att de ha ngn limit?

jag kan inte tänka på limits, vardagar, helger osv när jag semestrar.
I det läget är Curve ofta ett bra alternativ. Visserligen åker du dit på limits, men de kommer snabbt upp på nivåer där de inte spelar någon roll i min erfarenhet. Sedan beror det såkalrt på vad man har för behov där -- jag ligger på 9000 pund om dagen, det är väldigt mycket över min normala spend... Och då har jag ändå inte använt kortet så där värst mycket (det är ju mycket användning som driver upp limiten över tid, vad jag förstått).

Och så struntar du helt enkelt att tänka på helger/vardagar. Om du använder ditt kort på vardagar, så får du bättre växelkurs och poäng från underliggande kort. Om du använder det på helger får du fortfarande inte sämre än vad du får med de andra korten, utan ungefär samma, och fortsatt poäng från underliggande kort.

Det andra alternativet är att köra revolut och se till att växla före resan. Då behöver man inte heller tänka på helger, förutom om man rör sig mycket mellan länder med olika valutor under perioden.

I det läget är Curve ofta ett bra alternativ. Visserligen åker du dit på limits, men de kommer snabbt upp på nivåer där de inte spelar någon roll i min erfarenhet. Sedan beror det såkalrt på vad man har för behov där -- jag ligger på 9000 pund om dagen, det är väldigt mycket över min normala spend... Och då har jag ändå inte använt kortet så där värst mycket (det är ju mycket användning som driver upp limiten över tid, vad jag förstått).

Och så struntar du helt enkelt att tänka på helger/vardagar. Om du använder ditt kort på vardagar, så får du bättre växelkurs och poäng från underliggande kort. Om du använder det på helger får du fortfarande inte sämre än vad du får med de andra korten, utan ungefär samma, och fortsatt poäng från underliggande kort.

Det andra alternativet är att köra revolut och se till att växla före resan. Då behöver man inte heller tänka på helger, förutom om man rör sig mycket mellan länder med olika valutor under perioden.
var kan man se revolut och curve exchange rates?

hur ska presumtiva kunder kunna veta vad man får? jag behöver veta innan man tecknar avtal.
Revolut ger dig den faktiska marknadskursen, den s.k. Interbank-kursen. Du kan läsa mer om det på deras hemsida: Vilken växlingskurs får jag? | Revoluts hjälpcenter | Revolut SE

Du kan själv se vad interbank-kursen är för närvarande t.ex. här: XE – valutaexperten som världen litar på: överföring av pengar och gratis växelkursverktyg Observera att den ändras väldigt ofta, på sekundnivå eller några sekunders mellanrum

Toppen