Senaste nytt

Svarta listan 2018 baserad på ärenden hos Allmänna Reklamationsnämnden

Visserligen är "kunden har alltid rätt" ett populärt mantra men i praktiken är det mer komplext eftersom det finns fall där kunden faktiskt har fel. Så det behöver inte nödvändigtvis enbart handla om historien om den stackars kunden som blivit attackerad av det stora elaka bolaget.

Absolut, men det är ju inte riktigt det som denna lista visar. Här har ju en oberoende tredje part gjort en bedömning i frågan och kommit fram till att kunden faktiskt hade rätt, och efter den bedömningen har bolaget ändå valt att inte ersätta dem.

Av samma skäl är det inte jätteviktigt att väga antalet fall mot hur stort bolaget är; det är trivialt för även det största bolaget att aldrig hamna på listan, genom ett enkelt policybeslut om att lyda ARNs rekommendationer.

Jag förstår inte, varför skulle ARN ställa sig på konsumentens sida om kunden har fel? Eller menar du att ARN också har fel?
Precis. Tittar man på statistik från t.ex. den danska motsvarigheten i flygrelaterade ärenden ser man att kunden långt ifrån alltid får rätt.

upload_2018-9-26_8-9-3.png

Statistik over klagesager | Flypassager.dk

Det finns naturligtvis "tjurskalliga" bolag som vägrar ge kunden rätt även om denne faktiskt har rätt och det kan man absolut ifrågasätta. Dock är det fortfarande bra om sådana listor även kan kontrolleras genom att man får hela bilden, d.v.s historien bakom och även kan sätta det i relation till antalet ärenden i stort etc. Det är ju inte så enkelt som att allt är bra bara bolaget har en policy av typen "följ ARNs rekommendationer" eftersom det ju också finns den sidan av myntet att kunden tvingats blanda in nämnda instans. Det i sin tur är ju en indikation på att det finns brister.

Därför vore följande information bra innan man börjar dra slutsatser om bolagen:

1. Antal resenärer.
2. Antalet fall hos ARN.
3. Antal fall i förhållande till resenärer (ett bolag med 1 534 894 resenärer och 250 fall hos ARN och där rekommendationen följts är kanske inte lika bra på kundservice som ett annat bolag med samma antal resenärer men 15 ARN-fall varav 2 slutat med att rekommendationen inte följts, i övriga fall har de följts).
4. Möjlighet att få fram informationen om fallen där rekommendationen inte följts och bolagets argument, korrespondens med kunden etc.

Ett bolag som drar på sig en massa ARN-anmälningar även om rekommendationerna följs är kanske inte helt optimalt. Så bilden är mer komplex än "X är dåligt för de följer inte rekommendationerna, flyg med Y istället för de följer dessa". En ARN-anmälan är inte bra i sig, det indikerar att det kan finnas serviceproblem (jag utgår då ifrån att kunden har ett legitimt krav och känner sig tvingad att anmäla för att bolagen inte vill lösa problemet).

Det finns naturligtvis "tjurskalliga" bolag som vägrar ge kunden rätt även om denne faktiskt har rätt och det kan man absolut ifrågasätta. Dock är det fortfarande bra om sådana listor även kan kontrolleras genom att man får hela bilden, d.v.s historien bakom och även kan sätta det i relation till antalet ärenden i stort etc. Det är ju inte så enkelt som att allt är bra bara bolaget har en policy av typen "följ ARNs rekommendationer" eftersom det ju också finns den sidan av myntet att kunden tvingats blanda in nämnda instans. Det i sin tur är ju en indikation på att det finns brister.

Därför vore följande information bra innan man börjar dra slutsatser om bolagen:

1. Antal resenärer.
2. Antalet fall hos ARN.
3. Antal fall i förhållande till resenärer (ett bolag med 1 534 894 resenärer och 250 fall hos ARN och där rekommendationen följts är kanske inte lika bra på kundservice som ett annat bolag med samma antal resenärer men 15 ARN-fall varav 2 slutat med att rekommendationen inte följts, i övriga fall har de följts).
4. Möjlighet att få fram informationen om fallen där rekommendationen inte följts och bolagets argument, korrespondens med kunden etc.

Ett bolag som drar på sig en massa ARN-anmälningar även om rekommendationerna följs är kanske inte helt optimalt. Så bilden är mer komplex än "X är dåligt för de följer inte rekommendationerna, flyg med Y istället för de följer dessa". En ARN-anmälan är inte bra i sig, det indikerar att det kan finnas serviceproblem (jag utgår då ifrån att kunden har ett legitimt krav och känner sig tvingad att anmäla för att bolagen inte vill lösa problemet).
Fast det kan ju aldrig vara positivt att INTE följa ARN oavsett hur få anmälningar du har. Därför kan man ju visst dra slutsatsen att Lufthansa inte bara struntar i sina kunder ibland, de struntar också i konsumentorganisationer.

Jag säger inte att det är positivt, jag säger att man får sätta siffrorna i perspektiv.

250 ARN-fall är för mig värre än 15 fall varav två där man inte följde rekommendationerna. Där har vi ytterligare en faktor, struntar bolaget ALLTID i ARN eller är det vissa specifika fall? Om de t.ex vägrar följa samtliga rekommendationer (d.v.s antalet fall med det utfallet är samma som antalet fall totalt) - DÅ är det verkligen illa.

För egen del vill jag gärna veta alla siffror, alltså antalet fall, antalet fall där rekommendationerna inte följts och antalet passagerare, d.v.s hur många missnöjda ARN-anmälande kunder som genereras.

250 ARN-fall är i min bok värre än 15 och två avslag trots att bolaget följer ARN i det förstnämnda fallet. Om bolaget drar på sig en massa anmälningar är det ju ett problem i sig själv.

Dock är det fortfarande bra om sådana listor även kan kontrolleras genom att man får hela bilden, d.v.s historien bakom och även kan sätta det i relation till antalet ärenden i stort etc.

Jag säger inte att det är fel att kunna ta del av all information, och mycket av vad du efterfrågar kan man få direkt från ARN (gratis och öppet på hemsidan för alla när det gäller vägledande beslut, mot avgift om man vill prenumerera på samtliga beslut). Men det är inte detta Svarta Listan är, Svarta Listan är just en varningslista på bolag som inte följer ARNs rekommendationer när de hamnat i tvist med sina kunder (och alltså tvingar kunderna att göra ett rättsfall av tvisten).

Den ena typen av information utesluter inte den andra, men det vore väldigt synd om vi tappade Svarta Listan eftersom den just på ett enkelt sätt för vanliga konsumenter som inte kan gräva ner i beslut och statistik, att veta vilka företag man ska se upp för eftersom de inte följer kutym i branschen.

Ja, folk är ju så lättkränkta idag så att få ARN-anmälningar i sig är inte så stort problem, fällningar däremot, och än värre vägran att följa utslaget är mer intressant. Sedan att vissa bolag verkar sätta i system att man måste dra det till ARN eller domstol är ju jobbigt.
Som konsument är ratiot vägran delat med fällningar en vägvisare på om företaget gör rätt för sig och 0 delat på 99999 är fortfarande 0.

Jag tar bolaget med 15 anmälningar och 2 avslag alla veckans dagar före det bolag som har 999999 ARN-anmälningar även om de skulle följa rekommendationerna i samtliga fall. Den saken är klar.

Antalet anmälningar är intressant statistik, likaså denna siffra ställd i relation till antalet kunder och även den uppenbara frågan om bolaget struntar i ALLA rekommendationer eller ej. Det är också en intressant fråga.

En sak är klar och det är att om vi har två bolag med identiskt antal kunder, det ena har 250 ARN-fall på sig men följer rekommendationerna och det andra har 15 fall men vägrar följa rekommendationerna 2 gånger (och följer dem i övriga fall) kan jag inte se att det förstnämnda skulle vara "bättre" och nej, "0 av 9999999" är heller inte bättre än "2 av 15" eller ens "5 av 687" allt annat lika (d.v.s att ett bolag genererar ett stort antal ARN-anmälningar jämfört med konkurrenterna i samma storleksklass).

Argument i stil med "0 av 9999999" är ungefär som att argumentera att flygplanstyp X var säker fram tills datum Y (0 haverier) men det datumet inträffade ett haveri och den är nu mindre säker än typ Z som fortfarande står på 0.

Om jag skall bedöma kundservicen hos ett företag vill jag veta följande (i dessa sammanhang):

1. Antal kunder
2. Antal ARN-fall
3. Antal ARN-fall där rekommendationerna följs
4. Antal ARN-fall där rekommendationerna inte följs

Ligger bolaget högt i listorna, alltså högre än likvärdiga konkurrenter och drar på sig en massa anmälningar är det ett minus i min bok och 250 ARN-fall är värre oavsett om de följer rekommendationerna eller ej än 15 fall varav två inte följs.

Ett bolag med en massa ARN-fall har helt klart ett kundserviceproblem och förefaller ha policyn att först neka kunden och sedan motvilligt ersätta densamma efter att nämnden givit ett utslag. Det gör att frågan är mer komplex än "följa/inte följa rekommendationerna". Grejen är att bolaget skulle kunna lösa problemet innan tvist uppstår (jag betraktar det som en tvist om kunden känner sig tvingad att anmäla till ARN).

Jag är av den uppfattningen att en ARN-anmälan är ett misslyckande då det innebär att problemet inte kunde lösas på intern väg. Således är ett stort (onormalt) antal fall ett minus även om rekommendationerna följs.

Svarta Listan är i sig bra men en "bolag med största antal ARN-fall" är också ytterst intressant.

Respektfullt, agree to disagree :)

Det första är ett närmast oundvikligt resultat av att vara ett stort bolag med mycket verksamhet och många kunder.

Det sistnämnda är ett (i min mening) väldigt dåligt policybeslut.

Man får sätta det i relation till kunder. Om vi har två bolag, båda med samma antal kunder och det ena drar på sig 250 anmälningar och det andra 15 (d.v.s vi jämför inte X 5% av marknaden med Y 35%) och alltså har en högre ratio (ARN-fall/kundantal) är det ett minus.

Om medelvärdet är "10 ARN-fall per 25 000 kunder" (exempelvis) och ett bolag ligger på 25 fall (alltså över medel) är det definitivt ett minus.

Toppen