Senaste nytt

Svårt att hitta sin numrerade sittplats?

Apropå rader som fattas: För ett par år sedan checkade jag in på nätet för en KLM-flygning. Boardingkortet scannades i gaten och glad ihågen går jag ombord till mitt extra-legroom-säte på rad 12. Problemet var att rad 12 inte fanns på det planet - i alla fall inte mellan rad 11 och 14. Då kände jag mig lika förvirrad som de medpassagerare ni beskriver :)

(Ett sent flygplansbyte till ett plan av typen Patrik beskriver och en miss av gatepersonalen att inte ge mig ett nytt säte var väl förklaringen till detta)

Det jag tycker brukar vara krångligt är att radnummer inte alltför sällan står på små skyltar under "hatthyllan". Jag som är strax över 190cm måste då böja mig för att se radnummer.

Är det inget bolag som gjort slag i saken och markerat tydligt över hela hatthyllan vad raderna är?

På Air Malta är det av någon anledning standard att minst 10 resenärer går sakta sakta genom gången för att i lugn och ro kontrollera VARJE radnummer innan de kommer till sin sittplats. För att där sedan stoppa upp kön en bra stund för att klura ut om det är A/C alt. D/F som är fönsterplatsen. Trots att de lägger ner gott om tid på detta blir det inte helt sällan fel ändå. ;)

OK att vi på Malta allt som oftast boardar från två håll så numreringen följdaktligen kan gå både uppåt eller nedåt beroende på från vilket håll man boardar. Men det är ju inte jättesvårt att minnas om man klev ombord bak eller fram och att rad 16 förmodligen inte ligger i direkt anslutning till rad 1 eller 24.

På mittenplats i BA club world tycker jag det är lite otydligt uppmärkt, fick tänka till både en och två gånger om man verkligen satt på rätt rad.

Jag känner att jag har väldigt mycket att skriva i denna tråd.
Problemet är att jag inte ids gå in så detaljerat i text, eftersom jag uttrycker mig så pass mycket bättre verbalt.

Men...
Några exempel kan vi ta. För att öka intresset och spänningen så engagerar jag er forummedlemmar också.

Fyll i fortsättningen av talföljden.
1, 2, 3, 4, 5, 6,......

Helt korrekt. Nästa nummer är 7.

Jag blir fruktansvärt irriterad på folk som har t.ex säte 23F.

Det första dom gör är att spana in den första raden.
Dessa skyltar läses ytterst noggrant "1 ABC" "1 DEF" och man tittar på symboler med fönster.

Sedan spanar man in andra raden.
Skyltarna läses med samma noggranhet som på den första raden. "2 ABC" "2 DEF".

Nu kommer dom till den tredje raden.
Vad möts dom av där, då?
Jo, exakt likadana skyltar som föregående rader med undantag för att det står en 3:a i stället för en etta eller tvåa.

Vid detta laget så har faktiskt de flesta människor insett att det på något vis existerar en logik.
Problemet är att det fortfarande är en hög med varelser som inte har samma förståelse för symboler, bokstäver eller siffror.

Det läses med noggranhet på varenda skylt och kontrolleras mot biljetten. Sedan funderas det i någon sekund och passageraren upptäcker att symbolerna på biljetten inte stämmer överens med dessa kluriga symboler vid sätesraden.

Äh, det går allt för långsamt att skriva och uttrycka sin frustration på ett tangentbord.
För att förenkla det hela så avslutar jag med:
-Hur i helvete kan man gå vilse i ett rör.......som är rakt!

På Air Malta är det av någon anledning standard att minst 10 resenärer går sakta sakta genom gången för att i lugn och ro kontrollera VARJE radnummer innan de kommer till sin sittplats. För att där sedan stoppa upp kön en bra stund för att klura ut om det är A/C alt. D/F som är fönsterplatsen. Trots att de lägger ner gott om tid på detta blir det inte helt sällan fel ändå. ;)

OK att vi på Malta allt som oftast boardar från två håll så numreringen följdaktligen kan gå både uppåt eller nedåt beroende på från vilket håll man boardar. Men det är ju inte jättesvårt att minnas om man klev ombord bak eller fram och att rad 16 förmodligen inte ligger i direkt anslutning till rad 1 eller 24.

Ja, fast många passagerare verkar tro att det är någon slumpgenerator som har monterat dessa skyltar alternativt att någon "just pulled a number from a hat" och klistradet dit det ovanför sätesraden.

Sorry för mina frekventa inlägg.

För vissa människor kanske siffror och bokstäver kan krångla till det.
Borde man kanske ha någon annan "kodning" i tillägg till formatet "nr och bokstav"?
Kanske vanliga symboler som t.ex "Boll, blomma och hatt" och "pensel, svarv och fågelholk" och så placerar man dessa lite här och var?
Helst ska det vara högupplösta färgfotografier och förslagsvis i storlex 9x9cm. Lite som ett pussel för små barn som nästan lärt sig att gå.

Toppen