Senaste nytt

Strunta i avresan? vad händer då med hemresan?

nota bene

Medlem
Alla biljetter som prissätts enligt one-way konceptet (dvs alla normala intra Europa) går att boka av utresan på...

Mvh
/NotRyan

Exakt. Detta innebär att i princip alla SAS-biljetter inom Europa (och inrikes) går att slänga iväg utresor på om man önskar. Det är först på interkontinentalt det blir ett problem (some jag ju nyligen fick erfara - även om det löste sig på sitt sätt).
 

agehall

Medlem
SAS är lite ett undantag då de säljer två enkelbiljetter som T/R. Men man ska alltid räkna med att hemresan blir avbokad om man inte flyger utresan. Vill man göra det ska man ringa flygbolaget och försöka avboka utresan.
 

olsson

Medlem
Jäsiken, jag brände mig. Köpte biljett utan att veta vad jag skulle göra. Bokade BGO-GOT T/R. Utresan går BGO-CPH-GOT. Kommit på att det är snabbare för mig att ta tåget ifrån CPH. Hemresan måste jag dock få behålla. Bokad som ungdomsbiljetter, trodde man kunde splitta biljetten och bara skita i sista leget men ack nej.

Då har jag en fråga, säg att jag skulle "missa" CPH-GOT leget väl på flygplatsen och går och gråter ut lite hos service center. När jag försov mig blev jag ombokad och fick behålla mitt hem-flyg. Då är ju frågan om man kan be om att bli ombokad till en tid efter man påbörjat resan hem? Dvs flyger jag hem från GOT vid 20.00 ber jag om CPH-GOT vid 21-22 någon gång, eller nästa dag? Det känns som om det borde finnas en simpel spärr i systemet för detta. Så jag förstår att frågan kan vara dum för det är enkelt, undrar fortfarande :p
 

agehall

Medlem
Allt är möjligt beroende på personens okunskap/godhet. Men, räkna med ett nej samt att du inte blir ombokad alls och att din hemresa ryker. Det är vad fare rules säger, så det är det som gäller. Allt annat är ren godhet som man inte kan räkna med öht.
 

megaman

Medlem
Reser imorgon SAS inrikes. Har inte åkt med ditresan, men tänkte åka hemresan. Går det? Boardingpasset finns i appen iaf. Är väl olika regler sånt här med olika bolag.
 

Schnake

Medlem
Förstår inte frågan helt, men om du har en tur-retur resa bokad men funderar på att enbart nyttja retur-resan kan du få problem?
 
Skall gå då det brukar säljas som enkelbiljetter. Man kan ha ändrats.
Ring och boka av utresan för säkerhets skull. Det skall inte vara några problem, och du får dessutom tillbaka lite skatter. :)
 
Toppen