Senaste nytt

Stress efter landning

Oavsett vart i världen jag flugit så är det alltid samma sak: krig och stress om att vara först ut.

Så fort planet stannar efter taxi (innan lampan släcks oftast) så står halva planet upp redan. Trots att kapten och flygvärdinnor ber om rad-för-rad avstigning.
Jag förstår om du har en kort transfer, men inte sjutton har hela flygplanet en kort transfer varje gång.

Varför denna stressen att gå av planet? Varför måste du vara först?
Min teori är att det blir någon sorts grupptryck, en första idiot ställer sig upp först och alla andra följer efter av rena trycket.

Det borde gå snabbare att stiga av rad för rad, men istället ska vi stå upp och trängas i 10 minuter..
 
Personligen gör jag det bara när jag vill vara först i en passkö, en kort transfer, ett tid för möte eller tåg att passa eller en skjuts som väntar. Problemet är bara att någon av de kriterierna ofta inträffar. De få gånger jag flyger med bagage sitter jag dock gärna kvar förbi alla stressade folk.

Det man försöker undvika är väl inte primärt tiden extra i flygplanet utan att hamna bakom folk i nästa steg.
 

EgOscar

Medlem
De flesta agerar nog inte baserat på logik utan på en känsla. När buss används för att ta resenärer till terminal så vill de flesta ändå stressa ut till bussen för att där få vänta och ofta komma vidare EFTER dom som tagit det chill och gått av planet sist.

Också värt att reflektera över: Strävan att få boarda först, för att få sitta i sätet några minuter längre, samma säte som vi sedan vill lämna först av alla om vi kan. Vi verkar bli lite dummare när vi reser? :)
 

marbe166

Medlem
De flesta agerar nog inte baserat på logik utan på en känsla. När buss används för att ta resenärer till terminal så vill de flesta ändå stressa ut till bussen för att där få vänta och ofta komma vidare EFTER dom som tagit det chill och gått av planet sist.

Också värt att reflektera över: Strävan att få boarda först, för att få sitta i sätet några minuter längre, samma säte som vi sedan vill lämna först av alla om vi kan. Vi verkar bli lite dummare när vi reser? :)

Min enda anledning att boarda tidigt är för att förvissa mig om att det finns plats i bagagehyllan ovanför min plats för min väska.
 

BAS

Medlem
"Roligast" är väl de farbröder som bufflar och knuffar för att ta ett par platser i "kön" vid avstigning, och som man lite senare ser ståendes vid bagagebandet för att antagligen få vänta en 30-40 minuter på sin väska.
 

maswan

Medlem
Det borde gå snabbare att stiga av rad för rad, men istället ska vi stå upp och trängas i 10 minuter..

Absolut snabbast går det genom att de som redan står upp går av först och sedan reser sig mittsätena, följt av fönstersätena. Rad för rad är det långsammaste sättet, eftersom då kan bara en rad åt gången plocka saker ur hyllorna, vilket är det som tar längst tid.

Jag brukar sitta och vänta på att det blir en lucka i gången, då kliver jag upp och går ut. Om jag har kort om tid så blir jag mer generös om vad jag bedömer som "lucka".
 

Hachans

Medlem
De flesta agerar nog inte baserat på logik utan på en känsla. När buss används för att ta resenärer till terminal så vill de flesta ändå stressa ut till bussen för att där få vänta och ofta komma vidare EFTER dom som tagit det chill och gått av planet sist.

Också värt att reflektera över: Strävan att få boarda först, för att få sitta i sätet några minuter längre, samma säte som vi sedan vill lämna först av alla om vi kan. Vi verkar bli lite dummare när vi reser? :)

Jag sitter hellre och pillar på mobilen ombord eller tittar på folk när de bordar från mitt hyfsat bekväma säte (i bästa fall en predeparture drink) än att stå bakom folk i gaten som inte har listat ut hur man scannar ett boardingkort.

Komma av snabbt är ju också för att folk tar oändligt med tid framför. Snubben på rad 6 som stuvade sin väska på rad 34 eftersom han inte bordade i tid ska ta sig hela vägen ner och hämta sin väska för att sen ta sig hela vägen fram igen. Och sen ska tanten som hade ute sina hörlurar, bok, vattenflaska och huvudkudde packa allt det medan hon står i gången. Och så har vi influencern som dumpade sin väska i business på vägen ner i economy som sen måste rusa fram för att hämta den och komma av snabbt. Är det dessutom gränskontroll så riskerar man att hamna bakom folk som inte skrivit ut sina grejer utan ska leta fram covidbevis, visumpapper, bevis för hotel stays eller returresa på mobilen som sen visar sig inte ha täckning i den betongbunker som immigrationen utgör.

Det är ju lite som fast track i checkin eller security. Vi kommer ju alla med samma flyg. Varför ska vi stressa igenom och vänta airside istället när det går lika bra att vänta i checkinkön? Av bekvämlighetsskäl.
 

trekker

Medlem
Allt beror ju på omständigheter, men det är ju alltid lika roligt när man står i gången vid rad 1 och någon från typ rad 3 kommer och tränger sig och anser sig behöva gå av före - detta efter att de redan utkämpat en dust för att passera dem vid rad 2.
 

JohnR

Medlem
Jag har reflekterat över att jag upplever inte landningsstressen i USA. Man går ut rad efter rad och inväntar sin tur.
 
Toppen