fcx
Medlem
Kan väl lika gärna bli tvärtom lätt för SAS att kompensera och sedan bara fakturera de skyldiga. Beror väl på hur avtalen ser ut.
Eller använda ersättningen från GG för att fylla SAS egna hål i kassan?
Kan väl lika gärna bli tvärtom lätt för SAS att kompensera och sedan bara fakturera de skyldiga. Beror väl på hur avtalen ser ut.
EBG eller inte spelar nog ingen roll i detta fall. Jag kan väl hålla med om att 450dkk plus 7500p är snålt. Svårt sätta pris på upplevelsen dock. Är ju lite som ersättning för "sveda o värk" godtyckligt...Fick också 450kr att handla på. Då det var 5 minuter innan avgång (min anslutningsflyg var sen) blev det mat från Seven-11 på flighten till PVG i C
Mailade customer service och fick svar direkt att de ger mig 7500 poäng som kompensation
Det tycker jag låter snålt. De brukar ge 5000 om WIFI är nere så 7500 för reducerad upplevelse i Business Class Long Haul är för tok för lite.
Jag är EBG
Vad säger ni andra?
EBG eller inte spelar nog ingen roll i detta fall. Jag kan väl hålla med om att 450dkk plus 7500p är snålt. Svårt sätta pris på upplevelsen dock. Är ju lite som ersättning för "sveda o värk" godtyckligt...
OT men bodde i en hyres lgh där diskmaskin va sönder i en månad. Hyra på 10.500 i relativt liten ort. Tyckte de va för jävligt. Sökte ersättning. Fick 425:- är det rimligt. Hell no tyckte jag. Dock fanns ett värde på DM på typ 15kr/dag i hyressättningslagen eller vad det heter. What to do?
Det låter ju heltokigt att det skulle skilja på ersättning för utebliven mat och dryck berorende på vilken status man har. Den som har högre kortstatus lider väl inte mer av utebliven mat och dryck jämfört med en statuslös. Det är troligen tvärtom om någon statuslös skrapat ihop sina surt förvärvade tillgångar för att kunna köpa en resa i business lider mer än en högstatuspassagerare som troligen inte ens betalt resan själv och kanske veckan efter reser igen och får då uppleva full service.
Det får vara någon måtta på olika behandling när man reser i samma klass.
Det är ett faktum att ersättningen skiljer sig åt. Statuslös får mindre. Man gör ingen omvänd analys om vem som "lider" utifrån de ekonomiska förutsättningarna för resenären i fråga. Sannolikheten att statuslös skrapat ihop allt han äger och har för att flyga business med SAS är låg, och att SAS därtill ska koppla eventuellt lidade och sedan analysera likt en socialbyrå faller på sin egen rimlighet. Vem som betalar etc. är helt irrelevant, och jag ser inte hur du kopplar lidande till det. Däremot spelar din EB-status in, vilket väl en av de få gånger man får lön för mödan för sin lojalitet. En av de få gånger det lönar sig att ha hög status är situationer som denna.
Jo, men SAS är ingen människorättsorganistation eller stat. För SAS så är en Diamantkund mer värd än en Basic-kund (att behålla som kund, inte som människa). De kan därför med all rätt (företagsekonomiskt) välja att särbehandla kunder för att försöka få de som mest bidrar till företagets omsättning att fortsätta åka med SAS.Möjligt att du har rätt, i så fall är det helt vansinnigt. Det får vara någon måtta på det man kallar lojalitet.
Med det resonemanget skulle ett flygbolag betala högre ersättning till högstatuspassagerare som omkommer vid ett haveri än till en lågstatuspassagerare. Snacka om att alla människor är lika värda.
Precis. Om någon kritik ska framföras är det väl att SAS är för dåliga på att sätta sina "bästa"* kunder (*alla Diamond/Guld har förstås inte bara åkt med SAS och det finns givetvis Diamond/Guld som inte ens satt sin fot på SAS) främst.Jo, men SAS är ingen människorättsorganistation eller stat. För SAS så är en Diamantkund mer värd än en Basic-kund (att behålla som kund, inte som människa). De kan därför med all rätt (företagsekonomiskt) välja att särbehandla kunder för att försöka få de som mest bidrar till företagets omsättning att fortsätta åka med SAS.