Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Principsak? Principer brukar tyvärr vara viktiga i sådana här diskussioner. Viktiga och katastrofala.

Annars kan de ju ge dem Diamond recognition. Den är ju bättre i Go!
Haha, säkert. SAS utspel, som får tas för vad det är, får ju piloterna att verka fruktansvärt giriga. Skadeståndsskyldighet om pilot/styrman blir placerad i Go - hellre då flytta med en passagerare som betalat för ett Plussäte. Det är inte riktigt klokt.

Kollade min SAS app klockan 16.30, ser då att morgondagens flight till ARN från CPH kl 17.05 är inställd, efter 17 piper appen till och säger att jag nu kan checka in.... testar att försöka checka in, appen säger att det är för sent att checka in.... nån timma senare får jag ett SMS som säger att jag nu kan checka-in via SMS... svarar inte då men efter nån timma testar jag mest för sakens skull och får svar: " Incheckning via SMS är fn inte möjlig. Försök senare el checka in på flygplatsen".... fortfarande inget SMS kl 21.40 om att flighten är inställd.... SAS IT i ett nötskal....

Tur man var proaktiv och la in en FLEX bokning med norsken för nån dag sedan, hemresan på måndag är med en A321 så den borde vara lugn då det borde vara dansk besättning...

Efter mycket om och men är jag nu påväg ner till Frankrike. Har bokat min resa med Swiss där olyckligt nog första sträckan imorgon kväll (då jag egentligen skulle åka) från ARN opererades av SAS vilken blev inställd.

Direkt när beskedet kom i eftermiddag vid 15.30 tiden ringde jag Swiss och efter en timme i telefon med en mycket vänlig kille så lyckades han hitta en resa ut från CPH imorgon kl 14.45.

Jag försökte få honom att routa mig direkt från ARN med vilket flygbolag som helst till DUS, LHR, AMS, BRU osv ... För att sedan ta tåget själv till Paris men det fanns inget alt under hela söndagen från ARN

Så det var bara att packa väskorna och sticka med tåget kl 18.20 till CPH där jag kommer sova och flyga imorgon. Heja Sverige!

Till min fråga, kan SAS/Hemförsäkring (utökad reseskydd) täcka mina kostnader för tåg och hotell trots att jag inte blir försenad till slutdestination?

Varför är det viktigt att sitta plus intra norden?

Är det smoothien som hägrar för styrman?

Hva med å stille spørsmålet til SPF?
Forslag fra min side:
*Hvorfor skal det være forskjell på kaptein og styrmenn ad tjenestereise?
*Når man reiser i tjenesten er det greit å få noe å spise på + komme tidlig av flyet, særlig hvis man har en ARN-LPA-ARN slinge hvor man bruker oppmot 14 timer i cockpit aktiv jobbing.

Jag och hustrun är i Holland och skulle resa hem med direktflighten AMS-ARN söndag kväll. Fick sms idag via Tripit att den ställts in och en stund senare kom sms från SAS som berättar att vi blivit ombokade AMS-CPH-ARN med ankomst två timmar senare än beräknat. Vi hade uppgraderat till Plus med Plusgrade och är nu incheckade i Plus på båda sträckorna.

För vår del tycker jag att SAS har hanterat det utmärkt (vi behövde inte göra någonting) men jag har förstått att alla inte är lika nöjda...

Tillbaka i telefonkön... Som EBS har jag inte tillgång till 24-timmarssupporten.

Fick tag på en kundtjänst i Danmark som meddelade att den ursprungliga rutten ARN-MLA med avresa 12 juni kunder ombokas till en avresa 13 juni ARN-OSL-FRA-MLA med ankomst Malta den 14 juni 11:50. Tjejerna förlorar således två dygn på Malta...

Dum fråga... Om någon skulle vill låna ut sitt EBG-nummer så jag kan nå 24-timmarsupporten vore jag väldigt tacksam.

Det är inte ett speciellt nummer för EBG eller EBD kundtjänst. Man får knappa in sitt EB-nummer och får därefter köprio enl status.

Dum fråga... Om någon skulle vill låna ut sitt EBG-nummer så jag kan nå 24-timmarsupporten vore jag väldigt tacksam.

Funkar tyvärr inte. Det är samma telefonnummer, men man knappar in sitt personliga guldkortsnummer när man ringer, och då ser agenten direkt vilka bokningar man har. Skulle nog fungera så där att låna någon annans nummer då...

Tillbaka i telefonkön... Som EBS har jag inte tillgång till 24-timmarssupporten.

Fick tag på en kundtjänst i Danmark som meddelade att den ursprungliga rutten ARN-MLA med avresa 12 juni kunder ombokas till en avresa 13 juni ARN-OSL-FRA-MLA med ankomst Malta den 14 juni 11:50. Tjejerna förlorar således två dygn på Malta...

Testa det amerikanska numret, finns angivet i tråden. Lycka till nu, trist detta.

Toppen