Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Tycker det ser ut som att listan för de flighter som flygs 14JUN är längre än listan som fanns för 13JUN på sas.se/info . Stämmer min iakttagelse eller är det bara ett önsketänkande? ;)

Hej igen alla BC:are. Om jag inte missminner mig så stod det under trafikinformation på SAS hemsida något i stil med att man inom vissa datum kunde boka om till ett annat SAS flyg eller inom Star Alliance. Och om minnet inte sviker mig helt så har medlemmar tidigare lyckats boka om till exempelvis Lufthansa. Nu säger man istället att det går att boka om till ett SAS flyg, men säger inget om andra bolag. Minns jag fel om att det skulle gå att boka om med Star Alliance och sitter riktigt i klistret eller är det ett skrivfel/ändring från SAS sida. Vad tror ni?

Saxat från SAS hemsida
If you hold a booking with SAS for a flight 15-19 June we offer:

• Rebooking : You have the opportunity to rebook your trip to another SAS flight free of charge to the same conditions as your original ticket.
Rebooking can be done directly on our website if the following conditions apply:

• Original ticket must have been booked through SAS website
  • Applies for SAS flights scheduled 15 June 2016 to 19 June 2016 (for flights departing within 22 hours, please contact SAS Customer Contact Centre)
  • Applies for all departures to and from Arlanda within domestic Sweden, Scandinavia and Europe
  • New travel date must be before 31 October 2016
  • Origin and destination must be according to original ticket
To rebook your trip please go to our website and use your booking reference to log in. You can also contact SAS Customer Contact Centre for assistance. Contact information is stated below.

If you booked through a travel agent or tour operator, please contact them directly regarding rebooking. Travel agents can also help you to rebook to other airlines if your flight has been cancelled.

Due to the prevailing circumstances, rebooking is limited if you do not have the opportunity to travel at a later date.

Vad är det senaste från strejken, har det hänt något igår kväll/natt eller idag på förmiddagen?

Hej igen alla BC:are. Om jag inte missminner mig så stod det under trafikinformation på SAS hemsida något i stil med att man inom vissa datum kunde boka om till ett annat SAS flyg eller inom Star Alliance. Och om minnet inte sviker mig helt så har medlemmar tidigare lyckats boka om till exempelvis Lufthansa. Nu säger man istället att det går att boka om till ett SAS flyg, men säger inget om andra bolag. Minns jag fel om att det skulle gå att boka om med Star Alliance och sitter riktigt i klistret eller är det ett skrivfel/ändring från SAS sida. Vad tror ni?

Saxat från SAS hemsida

Pratade med dem och de menar på att de enbart bokar om till Swiss!...vilket i praktiken är meningslöst om du ska till, som i mitt fall, SDL. De fanns i praktiken heller inga lediga platser på Swiss...så det blir ingenting... EBD och biljett i SAS Plus hjälpte föga. Blir till att köpa en ny biljett med BA och BRA.

Jag tycker det är viktigt med mänskliga arbetsförhållanden och rättigheter, men har inga sympatier för SAS piloter i detta fall. Känner att de skjuter sig i foten.

Vidare har väl SAS inte skött det hela lysande heller. I fredags när strejken bröt ut stängde de telefonerna på ordinarie tid, vilket ju är obegripligt. Att man som EDG/EBD har 24h kundtjänst hjälpte ju föga när den bemannas av 1 person... Sedan har de ju inte varit särskilt behjälpliga med ombokning etc. heller. Är nog på sin plats att varumärket får sig en ordentlig törn.

Last edited:

Saxat från SAS hemsida

De bokar bara om till andra bolag när flyget är inställt. De regler du citerar gäller flyg som ännu inte är inställda. Dessa kan du ändå boka om till annan dag/tid (t.ex. om nån månad) för att ändå ha kvar "värdet" av resan.
Det är först när ditt flyg är inställt som de bokar om till andra bolag.

Pratade med dem och de menar på att de enbart bokar om till Swiss!...vilket i praktiken är meningslöst om du ska till, som i mitt fall, SDL. De fanns i praktiken heller inga lediga platser på Swiss...så det blir ingenting... EBD och biljett i SAS Plus hjälpte föga. Blir till att köpa en ny biljett med BA och BRA.

Jag tycker det är viktigt med mänskliga arbetsförhållanden och rättigheter, men har inga sympatier för SAS piloter i detta fall. Känner att de skjuter sig i foten.
Ser inte så ljust ut då alltså. Blir väl antagligen en betalbiljett med norsken eller Lufthansa...

De bokar bara om till andra bolag när flyget är inställt. De regler du citerar gäller flyg som ännu inte är inställda. Dessa kan du ändå boka om till annan dag/tid (t.ex. om nån månad) för att ändå ha kvar "värdet" av resan.
Det är först när ditt flyg är inställt som de bokar om till andra bolag.
Antog att det var något sådant som gällde och att jag mindes fel. Tack för svaret.

Jag blev erbjuden att boka om till Finnair på min resa till Helsingfors, men blev istället wetlease kärror på både dit och hemresan istället. Sitter vid gaten på utresan just nu och allt rullar på, sällan man ser Arlanda så här lugnt.

Toppen