Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Agö

Medlem
Som tidigare nämnts i den här tråden ombokade jag ett gäng tonåringar på väg till Malta. Deras ursprungliga rutt ARN-MLA på söndag morgon ställdes in och jag fick till en ombokning med rutten ARN-FRA-MLA där första segmentet var med SAS. Kändes inte bra. Idag ringde jag och ombokade igen till ARN-BLL-FRA-MLA där första segmentet är med Cityjet och de andra med Lufthansa. Strax efter genomförd ombokning kommer meddelandet om att SK635 i morgon den 14 juni mycket riktigt ställs in. Puh!
Här gäller det att vara proaktiv ja.
 

Fredro

Medlem
jag hade bokat om på stört om inte poängen/ARN-besöket är livsviktiga.
Ringde just nu och de sa att de löst ny icke svensk personal alla icke boeing som flyger mellan GOT-ARN och ARN-CPH tills dess. Vilket känns bra, då behöver man inte oroa sig :) Så de kommer köra med airbus inrikes?
 

RickardG

Medlem
Bokade precis om min resa imorgon eftermiddag ursprungligen ARN-CPH-BLQ till ARN-CPH-BLQ med LH.
Fick vänta mindre än 1 minut och sedan direkt ombokad dock från SAS Plus till LH economy men landar 3 timmar tidigare
Intressant, jag ringde idag runt kl 14 och fick besked att det inte fanns några alternativ. Exakt samma resa som du nämner. Kanske var det för att jag behöver fyra platser? Jag ska nog ringa igen och kolla läget... Vilka flighter har du blir bokad på?

Edit: Lufthansa flyger väl inte CPH-BLQ?
 
Last edited:

Lynx

Medlem
Lungt och skönt i loungen på T5, folk tittar antingen på fotboll eller pratar om strejken, uppenbart att piloterna inte har stöd, de har snarare skjutit sig själva i foten är det man hör när man tar mat och hör folk småprata... skönt med dansk crew till CPH, de kan man lita på i alla väder ;) (obs lite ironi med det sista....)
 

mha321

Medlem
Jadu... Strykklass vid 90' i månaden. Där blir det inte mycket kvar av sympatin från de flesta resenärer. Vare sig de drabbas eller inte.

Och det låter ju dessutom som de verkar för ökad skillnad mellan nya och äldre piloter, vilket känns som det går rakt emot en del av det som sagts tidigare. Det enda positiva med det är väl att det finns en liten chans för SAS om de bara överlever tillräckligt länge för att slutar...
 
Intressant ledare i expressen

Ledare: SAS-piloterna är uppe i det blå | Ledare | Expressen

Jag gillar att man använder lönen i ett annat land som argument. Det är ju oftast ett väldigt dåligt argument. Jag som bor i södra Sverige har en lön som är runt 15-20k lägre i månaden än om jag bott i Stockholm. Inte klagar jag för det.

Folk här i tråden har också jämfört med piloter hos lågprisbolag. Mig veterligen så är de oftast sina egna anställda. En konsult har ju betydligt högre timpeng, för den skall ju täcka skatter, försäkringar osv.
 
Har inte sett nån icke partisk som i medierna tagit pilotfackets parti... Undrar vad de kan bero på?

Vad är definitionen på "partisk" då? Jag stödjer piloterna, men jag jobbar inom flyget och är högavlönad så jag kanske är partisk?

För övrigt stämmer det som sägs i reportaget. SAS löner ligger inte alls särskilt högt jämfört med andra större bolag (även i länder med jämförbart skattetryck och boendekostnad).

Det är inte officiell information men min erfarenhet är att den ofta stämmer rätt bra, man kan ju roa sig med att läsa igenom lite olika bolag om man är intresserad. Notera också att många bolag betalar extra tillägg för faktiska flygtimmar, det gör inte SAS.

Som highlights kan man jämföra topp och baslöner med t.ex. KLM och Lufthansa. Bägge två är betydligt högre än SAS. Man kan också se att det finns två lönestegar inlagda för SAS, en för Sverige och en för Danmark. Det är väl såvitt jag förstår den här typen av arrangemang man vill bli av med (när två piloter med samma arbete sitter på olika lönestegar).

Jag noterar också att easyjets piloter i Amsterdam varslar om strejk imorgon, pga att man har annan lönestege på dom nya baserna jämfört med dom gamla. Easyjet som för övrigt betalar högre lön både i botten och toppen av stegen än SAS, plus sector pay.

Easyjet klarar uppenbart av att betala marknadsmässiga löner och ha kollektivavtal och göra vinst och tävla med ryanair. Jag är inte övertygad om att det är pilotlönerna som håller tillbaka SAS.

http://www.pilotjobsnetwork.com/operatorlist.php?reg=Europe




Så, då fick jag skriva av mig lite. Angående strejken så hade jag flyg idag via Arlanda. Ringde kundtjänst igår på morgonen och det tog strax över 20 minuter att få ombokat via CPH istället (är EBG så det prioriterade nog upp mig en del för på sociala medier klagade många på timmar i telefonkö).
Ingen större effekt för mig med andra ord.
 

RickardG

Medlem
Här en intervju med SAS kaptenen Peter Larsson, han är ordförande för SAS-piloterna inom Svensk pilotförening och sitter och förhandlar med SAS.
Larsson motiverar varför SPF gått ut i strejk och vad SPF tycker är rimliga krav som SAS borde acceptera.

SAS-piloten vill inte ligga i "strykklass" | Dina Pengar
Jag såg den, och noterade att facket i den artikeln bekräftar medellönen som så flitigt diskuterats här. Men eftersom vi uppmanats att ha lönediskussioner i andra forum är det bäst att vi släpper det ämnet!
 
Toppen