Har inte sett nån icke partisk som i medierna tagit pilotfackets parti... Undrar vad de kan bero på?
Vad är definitionen på "partisk" då? Jag stödjer piloterna, men jag jobbar inom flyget och är högavlönad så jag kanske är partisk?
För övrigt stämmer det som sägs i reportaget. SAS löner ligger inte alls särskilt högt jämfört med andra större bolag (även i länder med jämförbart skattetryck och boendekostnad).
Det är inte officiell information men min erfarenhet är att den ofta stämmer rätt bra, man kan ju roa sig med att läsa igenom lite olika bolag om man är intresserad. Notera också att många bolag betalar extra tillägg för faktiska flygtimmar, det gör inte SAS.
Som highlights kan man jämföra topp och baslöner med t.ex. KLM och Lufthansa. Bägge två är betydligt högre än SAS. Man kan också se att det finns två lönestegar inlagda för SAS, en för Sverige och en för Danmark. Det är väl såvitt jag förstår den här typen av arrangemang man vill bli av med (när två piloter med samma arbete sitter på olika lönestegar).
Jag noterar också att easyjets piloter i Amsterdam varslar om strejk imorgon, pga att man har annan lönestege på dom nya baserna jämfört med dom gamla. Easyjet som för övrigt betalar högre lön både i botten och toppen av stegen än SAS, plus sector pay.
Easyjet klarar uppenbart av att betala marknadsmässiga löner och ha kollektivavtal och göra vinst och tävla med ryanair. Jag är inte övertygad om att det är pilotlönerna som håller tillbaka SAS.
http://www.pilotjobsnetwork.com/operatorlist.php?reg=Europe
Så, då fick jag skriva av mig lite. Angående strejken så hade jag flyg idag via Arlanda. Ringde kundtjänst igår på morgonen och det tog strax över 20 minuter att få ombokat via CPH istället (är EBG så det prioriterade nog upp mig en del för på sociala medier klagade många på timmar i telefonkö).
Ingen större effekt för mig med andra ord.