Senaste nytt

Strawberry Mastercard

hco

Medlem
Hittade ingen allmän tråd om Strawberry MC (eventuellt kass på att söka).

Ser att SEB Kort är på väg att skicka ut ett nytt kort till mig. Även om mitt befintliga inte går ut förrän om fyra år. :oops:

Får alla nya kort eller är jag speciellt utvald?
 

Svante H

Medlem
Har inte hört något om att de skulle skicka ut ett nytt kort till mig. (Ca 4 år för mig också). Hur fick du informationen?
Hittade ingen allmän tråd om Strawberry MC (eventuellt kass på att söka).

Ser att SEB Kort är på väg att skicka ut ett nytt kort till mig. Även om mitt befintliga inte går ut förrän om fyra år. :oops:

Får alla nya kort eller är jag speciellt utvald?
 

A87

Medlem
Kanske har du använt kortet på någon sida där mastercard gått ut med info om att det läcker eller om de själva gjort den bedömningen att de hittat en sida som hackats. Det är väldigt vanligt och tusentals kort byts ut årligen av denna anledning...
 

FilipJ

Medlem

Finns en tråd, men svårt att söka när titeln är utdaterad. Kanske möjligt att konsolidera trådarna.
 
  • Gilla
Reactions: hco

hco

Medlem
Har inte hört något om att de skulle skicka ut ett nytt kort till mig. (Ca 4 år för mig också). Hur fick du informationen?
Ser det bara i appen! Ingen annan info.

Nya kortet har ny färg i appen... återstår att se om det blir så i verkligheten.

Kanske har du använt kortet på någon sida där mastercard gått ut med info om att det läcker eller om de själva gjort den bedömningen att de hittat en sida som hackats. Det är väldigt vanligt och tusentals kort byts ut årligen av denna anledning...

Så kan det absolut vara! Lite förvånad att ingen info gått ut via mail eller sms. Samt att mitt befintliga kort inte är blockat/avaktiverat om det skulle vara frågan om hack/leak.
 

airac

Medlem
Ser det bara i appen! Ingen annan info.

Nya kortet har ny färg i appen... återstår att se om det blir så i verkligheten.



Så kan det absolut vara! Lite förvånad att ingen info gått ut via mail eller sms. Samt att mitt befintliga kort inte är blockat/avaktiverat om det skulle vara frågan om hack/leak.
Det finns olika nivå av blockering på kort, sk hard / soft block, plus att som redan nämnts kan utfärdaren ställa ut nytt kort utan blockering alls vid misstänkt bedrägeri. Hur SEB jobbar med detta exakt vet jag ej men jobbar i industrin.
 

mackan33

Medlem
Ser det bara i appen! Ingen annan info.

Nya kortet har ny färg i appen... återstår att se om det blir så i verkligheten.



Så kan det absolut vara! Lite förvånad att ingen info gått ut via mail eller sms. Samt att mitt befintliga kort inte är blockat/avaktiverat om det skulle vara frågan om hack/leak.
Hände förra veckan med mitt SAS Mastercard. Infon kom i brevet med kortet.
 
  • Gilla
Reactions: hco

hco

Medlem
Kanske har du använt kortet på någon sida där mastercard gått ut med info om att det läcker eller om de själva gjort den bedömningen att de hittat en sida som hackats. Det är väldigt vanligt och tusentals kort byts ut årligen av denna anledning...


Det finns olika nivå av blockering på kort, sk hard / soft block, plus att som redan nämnts kan utfärdaren ställa ut nytt kort utan blockering alls vid misstänkt bedrägeri. Hur SEB jobbar med detta exakt vet jag ej men jobbar i industrin.

Så var det. Förklaringen fanns i brevet.
"Vi misstänker att dina kortuppgifter har hamnat i orätta händer"
 

intuition

Medlem
En liten sammanställning av flödet för nytt kort.

Efter beviljad ansökan kom omedelbart e-post som säger "Välj pin i appen". Gick dock inte att logga in och det beror på att efter beviljat kort går det en förfrågan från SEB till Jord-gubben för att validera medlemsnumret. Den förfrågan ska egentligen besvaras omedelbart, men enligt SEB kundtjänst kan den ibland "haka upp sig".

Ca 32h efter beviljat kort kom ett SMS med samma uppmaning och då gick det att logga in i appen och sätta PIN. Viktigt att göra eftersom de väntar i 3 dygn innan kortet framställs om pin inte väljs.

Efter val av PIN dyker kortet och knapp för aktivering upp. Med texten typ "Aktivering behövs bara för köp i fysisk butik. Du kan redan nu lägga till och betala med kortet i digitala plånböker". Dock finns inte kort-uppgifterna i appen just då.

Ca 1 timme senare dök knappen "Kortuppgifter" upp och man kunde avmaska och få samtliga uppgifter. Jag gissar att det steget är möjligt först när de initierat den fysiska framställnignen av kortet. Gick då utmärkt att lägga till kortet i betaltjänster.

Bortsett från dröjsmålet att får medlemsnumret verifierat så tycker jag nog flödet är ganska bra gjort av SEB.
 
Toppen