Senaste nytt

Strawberry - det här gjorde ni inte bra!

Har gått igenom intjäningen nu under juli och det är många fel. Dels verkar de översätta 1 euro = 10 kronor när poäng betalas ut på kreditkortet, vilket är långt ifrån rätt kurs. Som för alla andra är det även fel på alla hotellbokningar där ingen givit rätt poäng. Det ska vara fixat nu sägs det och poängen ska synas korrekt imorgon påstås det så får väl se hur det ser ut då.
Kan konstatera att de poäng de "rättat" fortfarande inte stämmer, mest fel är det när köpen görs i utländsk valuta, där saknas det 10-20% poäng för hotellen.
Sen är det ju helt omöjligt att följa poäng för transaktioner, vissa dagar har jag haft ett 20-tal transaktioner för olika inköp, vilka poäng som gäller vad blir ett jäkla pussel att lägga, och när man dessutom vet att de har fle i poängen till och från blir det än mer komplicerat.

Hur kan det vara så svårt att betala ut rätt antal poäng? Det är inte rocket science precis att ta 20% av summan spenderad i utländksa kronor och sedan när de tär dubbla poäng sätta in 40% av summan. Att de dessutom räknar med att euron står i 10 kronor när den är runt 12 kronor gör inte det hela direkt bättre.

Ytterligare en agent, den tredje, påstår att inköp av Presentkort på deras hemsida, där det står klart och tydligt Strawberry på transaktionen i Spendwise, INTE är inköp hos Strawberry, och därmed har man endast rätt till 10p/100 kr.

OK, om det är verkligen så, med ett presentkort man:
1. lånar man ut pengar gratis till Strawberry
2. Man kör med risken att man inte hinna spendera alla pengar inom 1 år och förlorar pengarna som är kvar.
3. Får endast en tredjedel av poängen man skulle ha fått om man betalade direkt på hotellet istället för att köpa ett presentkort.

Det sämsta erbjudandet jag har sett på länge.
Punkt ett och två gäller iofs alltid för presentkort oavsett vem du köper dem av (vissa kanske har längre löptid dock) så inget specifikt för detta fall.

Tråkigt nog så är min bedömning att det varit alltför mycket strul senaste tiden och kanske egentligen sen övergången till Strawberry.

Jag upplever att dialogen med kundtjänst gått åt det sämre hållet och fler och fler av oss får ”goddag-yxskaft”-svar när vi inte erhåller de poäng/förmåner som är på kampanjer eller enligt programmets medlemsvillkor.

På kort tid har programmet och kontakten med kundtjänst gått ifrån att vara ett av de enklaste till något som man behöver spendera mer och mer tid och energi på. Det kan knappast vara önskvärt att de lojala kunderna måste kämpa för sina poäng och förmåner och ta upp tid för båda parter?

Frågan är hur man kan ta det vidare? Är det värt att samlas ett antal medlemmar som är av gemensam åsikt och skicka in något tillsammans? Finns det en väg förbi kundtjänst till programansvarig eller liknande?

Punkt ett och två gäller iofs alltid för presentkort oavsett vem du köper dem av (vissa kanske har längre löptid dock) så inget specifikt för detta fall.
Visst. Men förut hade man fördelen att få extra poäng när man köpte presentkort med sitt MC under en kampanj. Nu när det är borta och poängen är till och med mindre än vid betalning på hotellet har presentkort noll fördelar, bara nackdelar. (Och 1 år är faktiskt rätt snålt, finns ingen presentkort vad jag vet med kortare tid och flera med längre. Giltighetstiden på Systembolaget är till och med 5 år).

Tråkigt nog så är min bedömning att det varit alltför mycket strul senaste tiden och kanske egentligen sen övergången till Strawberry.

Jag upplever att dialogen med kundtjänst gått åt det sämre hållet och fler och fler av oss får ”goddag-yxskaft”-svar när vi inte erhåller de poäng/förmåner som är på kampanjer eller enligt programmets medlemsvillkor.

På kort tid har programmet och kontakten med kundtjänst gått ifrån att vara ett av de enklaste till något som man behöver spendera mer och mer tid och energi på. Det kan knappast vara önskvärt att de lojala kunderna måste kämpa för sina poäng och förmåner och ta upp tid för båda parter?

Frågan är hur man kan ta det vidare? Är det värt att samlas ett antal medlemmar som är av gemensam åsikt och skicka in något tillsammans? Finns det en väg förbi kundtjänst till programansvarig eller liknande?
+1 på detta.
Det finns "feedback"-kanaler men min erfarenhet med dem är dyster. Det verkar bara vara en sorts second-line-support som inte har något direkt mandat eller separat uppdrag, utan slarvar igenom ärenden och försöker delegera tillbaka till kundtjänst eller hotellens receptioner. Vad jag vet finns det ingen väg in till någon som bryr sig tillräckligt för att den typen av inskick skulle göra någonsomhelst nytta.

Petter Stordalen själv är hyfsat aktiv på linked-in, så man kanske kan skriva ett inlägg där man beskriver läget, taggar Stordalen och ber alla med samma uppfattningen att dela, kommentera osv.

Här är några goddag ykskaft svar jag har fått när jag har försökt att få rätt antal poäng för inköp av presentkort med MC.

Senaste: "Nu har jag tagit detta vidare till IT-avdelningen, jag återkommer så fort jag får ett svar." Vad? IT avdelningen ska titta på varför det fungerar men det är kundtjänst som ska ge mig poängen när det inte fungerar.

Tidigare idag: Jag skrev: "Jag förstår inte hur jag kan endast få 500 poäng, dvs 10p/100 kronor när det är uppenbart att det är ett inköp hos Strawberry. Det står klart och tydligt "Strawberry" under detaljerna för transaktionen i Spendwise Appen som du kan se i bilden jag bifogade. Köpet gjordes på www.strawberry.se. Det är ett presentkort hos Strawberry och så här står det på hemsidan under Förmåner med Strawberry Mastercard (se ny bifogad bild från er hemsida). Hur kan ni påstår att det inte är spenderat hos Strawberry?" och svaret blev "Det inköpet du har för 5000 sek vilket hotel var det du betalade den på?"

Och kanske den bästa: "Dom håller på att jobba med at ordna detta med bonus poängen, det är inte fel från våran sida eller SEB det är detta nya boknings program som inte ordnar detta till er gäster." Oj, vems sida står det nya boknings program på? Är det från Scandic eller Radisson?

...

Hur kan det vara så svårt att betala ut rätt antal poäng? Det är inte rocket science precis att ta 20% av summan spenderad i utländksa kronor och sedan när de tär dubbla poäng sätta in 40% av summan. Att de dessutom räknar med att euron står i 10 kronor när den är runt 12 kronor gör inte det hela direkt bättre.

EUR/SEK som 1:10 har de väl länge kört med när det gäller poäng från rum, men har de gjort samma för din spend i utlandet?

4. Intjänande av bonuspoäng​

4.1. Det ges en bonuspoäng per betald krona (lokal valuta), eller 10 poäng per euro, för logi inklusive frukost samt för eventuell extrasäng vid boende på hotell inom Strawberry i Norden och Baltikum. Vid paketerbjudanden, specialpriser med mera, gäller egna beräkningar för bonuspoäng.

Men precis, logiken för spend borde vara enkel att implementera
1. Kategorisera transaktionen i
a) spend Strawberry
b) spend utland
c) spend hemland

( där a) är den enda om är lite svår eftersom det antingen kräver en underhållen lista på deras egna merchantIds eller någon textuell mönstermatcning på MerchantName )
Gör detta för varje transaktion och ge avrunda(spend x 0,3) resp avrunda(spend x 0,2) resp avrunda(spend x 0,1)

2. Kampanj-bonus har de implementerat separat, med ännu enklare logik.
Om datum är i en kampanj-period: För varje poäng-transaktion som skapats i steg ett, skapa ytterligare en kampanj-transaktion med dubbla antalet poäng om det är klass a) eller samma antal poäng om det är typ b) eller c)

En högstadie-elev borde klara att koda det.

Här är några goddag ykskaft svar jag har fått när jag har försökt att få rätt antal poäng för inköp av presentkort med MC.

Senaste: "Nu har jag tagit detta vidare till IT-avdelningen, jag återkommer så fort jag får ett svar." Vad? IT avdelningen ska titta på varför det fungerar men det är kundtjänst som ska ge mig poängen när det inte fungerar.

Tidigare idag: Jag skrev: "Jag förstår inte hur jag kan endast få 500 poäng, dvs 10p/100 kronor när det är uppenbart att det är ett inköp hos Strawberry. Det står klart och tydligt "Strawberry" under detaljerna för transaktionen i Spendwise Appen som du kan se i bilden jag bifogade. Köpet gjordes på www.strawberry.se. Det är ett presentkort hos Strawberry och så här står det på hemsidan under Förmåner med Strawberry Mastercard (se ny bifogad bild från er hemsida). Hur kan ni påstår att det inte är spenderat hos Strawberry?" och svaret blev "Det inköpet du har för 5000 sek vilket hotel var det du betalade den på?"

Och kanske den bästa: "Dom håller på att jobba med at ordna detta med bonus poängen, det är inte fel från våran sida eller SEB det är detta nya boknings program som inte ordnar detta till er gäster." Oj, vems sida står det nya boknings program på? Är det från Scandic eller Radisson?
Tröttnade på epost (och visste att "väntar på svar från IT" skulle inte ge något. Ringde. Trevlig tjej. Hittade och tog upp hela epost konversation. Tog tiden att läsa igenom. Bad om att sätta mig på hold medan hon kontaktade en kollega. Kom tillbaka efter ett par minuter, "vi fixar det direkt, du bör se poängen inom 5 minuter"
5 minuter senare fanns 3500 Mastercard på Strawberry poäng på konto.

Lesson learned: Om det problemet är inte löst i första epost, ring istället. Kan det vara så att Gold epost kan svaras av vem som helst, medan Gold samtal styrs först till Gold/Platinum kundtjänstmedarbetare som är vassare än genomsnittet?

Visst. Men förut hade man fördelen att få extra poäng när man köpte presentkort med sitt MC under en kampanj. Nu när det är borta och poängen är till och med mindre än vid betalning på hotellet har presentkort noll fördelar, bara nackdelar. (Och 1 år är faktiskt rätt snålt, finns ingen presentkort vad jag vet med kortare tid och flera med längre. Giltighetstiden på Systembolaget är till och med 5 år).
Om man ska hårddra det...

Ser man presentkort som ett sätt att tjäna mer poäng genom att flytta spend, så är det ett uselt erbjudande efter de ändringarna (om de nu är permanenta), det håller jag helt med om. Men jag dristar mig att tänka att det inte är det som är tanken bakom att de säljer presentkort, utan att den snarare är att du köper presentkortet och ger bort det till någon, tex som present, och de sedan använder det för betalning. Och gör du så, så är det fortsatt ett helt rimligt erbjudande (även om jag håller med om att giltighetstiden är kortare än en del, men min uppfattning är nog att 1-2 år är det normala och snarare tex Systembolaget som är en outlier med 5).

Jag tror snarare isåfall att det var en "glitch" att det fungerade som det gjorde tidigare, och att det nu är tillräckligt många som rullat stora belopp över presentkort just under kampanjperioder för att det verkligen började synas, och därmed har hålet täppts till.

Samma hotell. Samma kampanj. Enda skillnaden, 2 juli betalt i förskott på strawberry.se, 24 juli betalt i hotellets reception.

Skärmavbild 2024-08-01 kl. 11.00.08.png

Skärmavbild 2024-08-01 kl. 11.02.16.png

Det är ju extra lustigt att betalning i hotellets reception inte kategoriseras som spend hos strawberry... Speciellt som kundtjänst kan hävda att "endast köp på hotellen räknas".

Toppen