Senaste nytt

Strategi med att hitta en skön enkelbiljett biljett till Phuket 7/3

Tack för alla svar!

Vi har inte möjlighet att boka av norweigan. Priset för premium låg på runt 6000 :- /person till Bangkok. Det var ett optimalt val då sambon åker från filipinerna till Phuket istället för Sverige, så vi möts upp där. Tittade man på busniessclass Thaiairways exempelvis så kostade det lika mycket att åka en enkel hem som t/r därav en dålig affär. Med norweigan så blev det halva priset gentemot t/r.

Kan du inte åka med Norwegian dit också? Det finns ju direktflyg den 7:e mars från Stockholm till Bangkok för ca 6000 SEK. Sedan är det bara att köpa separat biljett till Phuket. Inrikesloungerna på Suvarnabhumi är inget att hänga i julgranen, men de är desto bättre på Don Mueang, om du vill ha lounge-häng. Jag är ganska säker på att du kan köpa dig in i loungerna på Don Mueang om du inte har Priority Pass.

Vad betyder de olika klasserna ni pratar om, J, K, Z osv ?
Fare basis code - Wikipedia

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Jo det kunde man ju göra men var inte så sugen på norweigan bara. Ville ha en mer Nice business resa med lite olika lounge häng, så körde på den
GOT-MUC-ABU-HKT från matrix och via cheapoair som du hjälpte till att länka.
Business med Lufthansa-Etihad-Etihad.

Finns gott om tid att vara i loungen på Landvettern, med dryga timmen layover i MUC(antar att det blir i princip 10 min i den loungen), i Abu Dhabi så är det layover i 2.50 h cirka.

Total kostnad enkelbiljett: 12 300. Matrix priset var runt 11 000.

Vet inte hur "bra" val nu allt som allt, är nybörjare med detta. Det faktum att man har SAS Amex elite så borde man väl valt Star Alliance men när man sökte enkelbijetter så dök den här flighten upp som billigast.

Billigast Star Alliance var ju air india till Bangkok när jag kollade på runt 14 lök enligt matrix men då var det väldigt lång tid layover i dehli, vilket inte var så frestande. Till phuket låg väl turkish runt 14 000.

Nu såg jag att thai kör för 14800(matrix) för både direkt flyg och en med mellan landning i Bangkok. Klass J. Direktflyget kunde dock bara gå 7/3 så skönare att ta med mellanlandning och åka 6/3 för att vara dä, 7/3. Hursomhelst de senaste dagarna låg thai på cirka 22 000 enkel, vilket givetvis var uteslutet.

Vet inte hur mycket mer i det läggs på när man bokar(avgifter och valutaomv) men säg 1000 till. Knske skulle varit mer värt att ta thai för 15800 och få en rejäl påökning på EuroBonus poängkontot istället för att snåla 4800 och köra MER lounge.

Ge gärna feedback i agerandet av detta köp så att man har mer referensramar till nästa bokning och ökar chanserna till att man gör en mer optimal bokning nästa gång. Nu var ju detta en enkel biljett eftersom hemresan var spikad vilket kanske gör det till en liten special, men ändå.

QUOTE="Budgetresenär, post: 771302, member: 4694"]Kan du inte åka med Norwegian dit också? Det finns ju direktflyg den 7:e mars från Stockholm till Bangkok för ca 6000 SEK. Sedan är det bara att köpa separat biljett till Phuket. Inrikesloungerna på Suvarnabhumi är inget att hänga i julgranen, men de är desto bättre på Don Mueang, om du vill ha lounge-häng. Jag är ganska säker på att du kan köpa dig in i loungerna på Don Mueang om du inte har Priority PassFare basis code - Wikipedia[/QUOTE]

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Ge gärna feedback i agerandet av detta köp så att man har mer referensramar till nästa bokning och ökar chanserna till att man gör en mer optimal bokning nästa gång. Nu var ju detta en enkel biljett eftersom hemresan var spikad vilket kanske gör det till en liten special, men ändå.
Mitt tips är att du lägger ner några timmar på att träna på att söka med ITA Matrix och installerar ITA Matrix PowerTools så du själv kan skapa länkar till CheapOair och andra biljettförsäljare nästa gång. I den här fallet fanns det jättemånga olika avgångar till nästan samma pris så det är verkligen synd att du inte fick mer lounge-tid i Munchen, som du ville.

Last edited:
Mitt tips är att du lägger ner några timmar på att träna på att söka med ITA Matrix och installerar ITA Matrix PowerTools så du själv kan skapa länkar till CheapOair och andra biljettförsäljare nästa gång. I den här fallet fanns det jättemånga olika avgångar till nästan samma pris så det är verkligen synd att du inte fick mer lounge-tid i Munchen, som du ville.

Japp skevt att jag inte lyckades hitta den på cheapoair (dåligt fokus), har börjat försöka installera det där på datorn. Grymt bra tips.

Fick ett erbjudande när jag pratade med Cheapoair att om jag kunde få ändra till ett tidigare LH flyg utan att behöva betala 250 dollar förutsatt att man blev nedgraderad till ekonomi och att man dessutom behövde via Frankfurt och en layover på 1 h. Så GOT-FRA-MUC. Detta skulle resultera i att man kom ner till München 16.10 och skulle då ha 5 h layover.

Vad säger ni? Skrota Landvetter lounge och LH business trip på 1.50 h mot att få 5 h layover istället för 1.15h. De resterande etihad flygen påverkas inte av detta.

Toppen