Senaste nytt

Strandsatta i Venedig - Ryan har plan om 10 dagar

Om man är fattig har man inte råd att åka med Ryanair, då det kostar en massa pengar om det strular.

När allting fungerar ser jag inte så stor skillnad på service/produkt ombord från t ex SAS Go.

Ifall skulle jag åka med Ryanair får jag nog förbereda mig med en backup plan (t ex att ta reda på alternativ routings med andra flygbolag i förväg) och ha extrareseförsäkring som täcker sådan situation.

Är ju detta som är så intressant. Att alla tror det är så billigt.
Kan tänka mig att om man åker ensam utan bagage kan man nog åka för riktigt trevliga priser. Men jag gjorde ännu ett test

Göteborg - London
Ut 20 Dec och hem 22 Dec. 2 vuxna 1 barn. Varje person med varsin resväska (som det brukar se ut när vi är iväg)
Med Ryan: Ut kl. 21.25 och hemresan 06.40 - 5.883,- och då finns några tillägg kvar.
Med SAS: Ut kl. 16.30 och hemresan 17.00 - 4.776,-

Nästan 25% dyrare med Ryan. Och varför blir det på detta sättet varenda gång jag jämför priser ?
Bryr sig inte familjer om att jämföra ?

Flighten som blev inställd, vad hände med planet när vädret blev bättre och det kunde lyfta?
Låter som en ursäkt för något annat problem.
Enligt Ryans egen site går det flighter hela tiden från Venedig
Live Flight Information

Alla bryr sig inte om att kolla. Ryan har varit duktiga att marknadsföra sig som lågkostnadsbolag och många av deras resenärer reser kanske en eller ett par gånger om året i samband med semester och jämför aldrig.

På samma sätt har norwegian lyckats i sin marknadsföring om att vara ett lågorisbolag. Har bekanta som endast kollar deras priser utan att jämföra med ngn annan.

Snyggt marknadsfört är det - men det är väl det enda.

Jag åker inte med ryan... Då stannar jag hellre hemma! ;) Eller... Det blir annat flyg.
Jämnförde ryan med sas i okt för mig och min vän.. 1000 kr dyrare med ryan. :)

Flighten som blev inställd, vad hände med planet när vädret blev bättre och det kunde lyfta?
Låter som en ursäkt för något annat problem.
Enligt Ryans egen site går det flighter hela tiden från Venedig
Live Flight Information

Klart intressant.
Om åskvädret gjorde att man inte fick starta. Då borde väl det gälla generellt. Eller kan piloten bestämma sig för att dra iväg med ett tomt plan ?
Om det var åskväder vid avgående fpl, borde väl det planet komma iväg till Venedig när det gått över.

Så, hur man än vänder och vrider på det så borde det finnas ett plan antingen i Venedig eller på väg dit. Eller hur fungerar det, någon som vet ?

Det som förvånar mig mest är att folk fortfarande blir förvånade när Rajjan bär sig åt som svin, det har ju aldrig någonsin skrivits något trevligt om dom någonstans. Det är makalöst att folk först skryter om hur billigt de åker på sina Rajjanbiljetter och sedan blir tokiga när det kostar 600:- när man har glömt att printa sitt boarding card eller när man får fingret för att man gärna vill få kompensation när Rajjan har tabbat sig.

Jag skulle vilja säga att man får vad man betalar för men det stämmer inte riktigt i fallet Rajjan då deras biljetter kan bli ganska dyra om man t.ex. inte är flexibel med resdatum och kanske checka in en väska och välja sittplats. Att tidtabellen ofta är kass och att man måste nyttja flygplatser långt ifrån sin destination förgyller ju inte dagen heller. Rajjan måste inneha någon sorts världsrekord i att ge dåligt värde för pengarna, ger man sig i lag med sådana skojare får man faktiskt skylla sig själv.

Skillnaden är ibland markant. Skall till Bryssel snart och kollade alternativen. Ryan 701 SEK (inkl skatter och betalningsafgifter, incheckningasavgift etc). SAS 4480 SEK på direktplanet, 2840 SEK om man orkar sitta ett par timmar i CPH.
Kan vara värt besväret med Skavsta och Charlroi även om man missar poängen. (fanns även flyg med LX som inte gav poäng men som innebar 5h i ZHR).

Skillnaden är ibland markant. Skall till Bryssel snart och kollade alternativen. Ryan 701 SEK (inkl skatter och betalningsafgifter, incheckningasavgift etc). SAS 4480 SEK på direktplanet, 2840 SEK om man orkar sitta ett par timmar i CPH.
Kan vara värt besväret med Skavsta och Charlroi även om man missar poängen. (fanns även flyg med LX som inte gav poäng men som innebar 5h i ZHR).

Jo, visst händer det ibland. Med 4.480kr vs 701kr hade jag också funderat... Däremot har jag alltid poäng buffrade, så betalat ALDRIG 4.480kr inom Europa. Jag förstår givetvis att gemene turist inte har det så.

Jag som i Sverige bor i V-ås blir Skavsta 99% av gångerna en ekonomisk förlust, för det finns ingen flygbuss. Om man som mig reser själv betalar jag ca 400kr i bensin + 630kr i parkering för 1v. Det är drygt 1.000kr innan jag påbörjat resan..
Från Stockholm är det givetvis annorlunda :).

Sedan finns ju situationer när Ryanairs flygplatser ligger bättre till för resans slutmål. Om V-ås haft direktflyg till Bergamo med Ryanair hade jag troligen sparat 6h i resande-tid, och det hade troligen lockat med Ryanair.

Tråkigt för resenärer att bli strandade alldeles oavsett, och uselt att Ryanair struntar i direktiv. Dock tycker man ju att tidningarnas tjat om bolagets agerande snart borde få folk att inse vad som kan hända...

Ytterligare är folk generellt för dålig att jämför biljettpriser. Att direkt utgå från att Ryanair är billigaste är lika dumt som det motsatta. Sist jag reste ner till Milano var vi tre personer som reste hem med SAS för 649kr medan en betalade 960kr med DY via Oslo... Behöver jag påpeka att han inte testat expedia.com eller Ita-matrix? :p

Om Ryanair kostar 200kr och alternativet 5.000kr hade jag gjort en chansning, men det viktigaste är ju att man är medveten om vad man riskar i valet... Med en sådan prisskillnad kan man ju dock köpa nya biljetter med Ryan 25x :D

Antar att det som hände med planet helt enkelt är att RyanAir flög det till där det skulle vara inför nästa flygning istället för att dra på sig försening.

Toppen