Senaste nytt

Strandsatt pga av att inga plan går till/från Longyearbyen just nu

doc

Medlem
Underbart detta. Alla flygen verkar vara kanselerade även idag. Så Thailand känns inte så troligt längre.
Sen verkar varken SAS, AMEX försäkringen eller hemförsäkringen vilja ta på sig kostnaden för ombokning av mitt flyg till Thailand då det är på en separat bokning.
Boka om på qatar blir dyrt, från 10.000 beroende på vilken dag jag kom hem, men de kunde avboka hela biljetten för en kostnad av $300 i alla fall. Får se om den kostnaden går att lägga över på SAS i ett senare läge.
Väldigt tråkigt att höra. Konstigt att försäkringen inte gäller. Mina försäkringar säger att om man har tillräckligt med tid på sig för byte enligt gällande regler så ska den gälla, har ett pågående ärende nu som dock inte är klart. Det står inget om att det måste vara på samma bokning. Jag skulle dubbelkolla försäkringsvillkoren.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

chazzie

Medlem
Tråkigt att höra! Hoppas det löser sig!

Har inte Longyearbyen tillräckligt bra utrustning för 300fots sikt (bör väl bli ungefär), det är väl så att det kan bli "busväder" rätt ofta där?
 

Magino

Medlem
Det är fortfarande dimma" även om den börjar lätta något. De hoppas på att få hit ett plan ikväll som kan ta hem oss. Det finns tyvärr inget plan här som kan lyfta med kortvarsel utan det måste komma från Oslo eller Tromsö.
 

Tie Domi

Ny medlem
Jag fick nya biljetter bokade och betalade av Amex när jag missade flyg pga av dåligt väder på separata biljetter utan minsta problem eller frågor
 
A

Aurora

Guest
Har inte Longyearbyen tillräckligt bra utrustning för 300fots sikt (bör väl bli ungefär), det är väl så att det kan bli "busväder" rätt ofta där?

"Busväder" er en ting, dimma er en annen... Rullebanen på Svalbard har bare instrumentlanding én veg (RWY 10), for et CAT C flyg (B737) må man ha rullebanen in sight fra ca 640 fots høyde, ellers blir det go around.

Rullebanen sliter ofte med dårlig friksjon på vinteren, pga vinden som polerer isen som legger seg på rullebanen. Blir rene skøyte-banen :)
 

Magino

Medlem
Jag fick nya biljetter bokade och betalade av Amex när jag missade flyg pga av dåligt väder på separata biljetter utan minsta problem eller frågor
Intressant. Har du lust att berätta mer och vilken AMEX försäkring du hade. Skicka gärna ett PM om du inte vill skriva öppet
 

chazzie

Medlem
"Busväder" er en ting, dimma er en annen... Rullebanen på Svalbard har bare instrumentlanding én veg (RWY 10), for et CAT C flyg (B737) må man ha rullebanen in sight fra ca 640 fots høyde, ellers blir det go around.

Rullebanen sliter ofte med dårlig friksjon på vinteren, pga vinden som polerer isen som legger seg på rullebanen. Blir rene skøyte-banen :)

Tack för förklaringen! I Ryssland hade man löst det med en vodka till =}
 
S

SPG1

Guest
Eller med en finnairpilot.

Oavsett. Det är bara att passa på att njuta av läget -. det kommer ju trots allt att sluta med ett bra underlag till en flygarhistoria i baren- alltid något.
 

Falcon71

Medlem
Hej - nu har jag rätt inlogg - var jag som skrev om Amex

Jag hade Amex platinum då - men det skall ju vara samma med Amex SAS elite

Flög EWR - MIA med AA och det blev blixt-risk eller vad dom kallar det och hela flygplatsen stängde en timme, fick sedan när dom öppnade köa en timme till gate och missade vårt byte med Bhamas air - som vi hade köpt helt separat

när vi kom av flyget så fick vi ingen större respons av AA dom hade ju gjort sitt och fått oss till Miami, Bhamas air var stängt då det var sista flighten vi skulle med - ringde då amex , 04:30 söndagmorgon svensktid - usch va tråkigt sa dom kollade lite, ringde tillbaka efter 20 min med 2 förslag på resa - vi tog det ena och jag hörde under samtalet hur dom nya biljetterna kom in i iphone mailen

när vi kom hem så skickade fyllde vi i nån blanket och biljetterna blev bortagna från räkningen innan den ens skulle betalas
 
Toppen