Senaste nytt

Strandad på flygplats! whats your story hur blev ni omhändertagna?

Jag vet inte om det kallas strandat men jag fick vänta i Air Chinas lounge i Beijing 7 timmar pga raketuppskjutning.
Det fanns absolut inget göra åt saken. All flyg från Beijing fick vänta tills raketen nådde en viss höjd.

Det är viktigt hur man tar hand om passagerarna i dessa situationer. Jag hyste agg till SAS under flera år efter att man försenat och slutligen ställt in CPH-BKK för att sedan bussa iväg samtliga passagerare långt ut på landet till något pensionat, mitt i natten. Det här var före mobiltelefonen var i allas ägo, och det fanns bara en mynttelefon för alla att slåss om, för att kommunicera med omvärlden.

Jag har vid några tillfällen blivit strandad i Tyskland, men då har behandlingen varit ok, så jag undrar om just CPH utmärker sig negativt när sånt här händer?

Jag skulle flyga hem från CDG via FRA till ARN med LH en söndagkväll. Fick under eftermiddagen ett mail om att flyget till fra var inställt så jag ringde och blev ombokad till en tidigare flight. Väl på CDG så insåg jag att även mitt nya flyg hade blivit inställt och jag blev hänvisad till en låång kö för att bli ombokad. Efter 3,5h i kön så kommer en person som påstår sig vara chef där och säger att dom stänger och att alla får klara sig själva och komma tillbaka dagen efter. Det var inte långt ifrån upploppstämmning då...

Som tur var så hade jag en vän som jag kunde bo hos under natten. Att lyckas komma fram till lufthansas kundservice via telefon var helt omöjligt så det var bara att inse att jag skulle behöva vara där nästa morgon igen för att bli ombokad. Dock så garderade jag mig med att köpa en bonusbiljett med sas så att jag iaf hade en chans att komma hem om det skulle fortsätta krångla. När jag kom ut till cdg morgonen efter så var kön ännu längre och fortfarande med bara en person som skulle hjälpa alla. Frågade en från lufthansa hur lång tid dom trodde att det skulle ta i kön och dom trodde några timmar. Att ställa sig där skulle alltså innebära att jag skulle missa en hel arbetsdag så det var inget alternativ. Det blev till att ta min biljett med sas och flyga hem.

Det var verkligen under all kritik att lämna flera hundra personer utan varken mat eller hotell över natten. Jag har skickat in ett klagomål med krav om ersättning till lufthansa. Det har gått över en månad och jag har fortfarande inte hört nåt. Brukar lufthansa bete sig så här?

Last edited:
Det var verkligen under all kritik att lämna flera hundra personer utan varken mat eller hotell över natten. Jag har skickat in ett klagomål med krav om ersättning till lufthansa. Det har gått över en månad och jag har fortfarande inte hört nåt. Brukar lufthansa bete sig så här?

LH är sena på klagomål ja men själva beteendet på flygplatsen som du beskriver det låter ovanligt arrogant. LH på CDG brukar iochförsig vara lite speciellt. Jag undviker LH dit, dels pga de återkommande problemen med hubbarna och dels pga attityden hos den lokalanställda personalen.

För att följa trådens rubrik så var vi häromåret några stycken som blev strandade på ZRH när LX i LYS hade vägrat checka in specialbaggage trots att allt var clearat innan. Efter att flyget lyft utan Hall med sällskap så tyckte LX i LYS att vi inte kunde utnyttja biljetten nu när vi hade missat anslutningen (vilket ju var LX eget fel...). Halls blodtryck kokade ett tag. Efter nyckelfrasen att de ändå skulle få betala eftersom de hade konfirmerat specialbaggaget till resebyrån två veckor innan så fick vi helt plötsligt biljetter till en kvällsavgång till ZRH med avgång mot ARN följande morgon men vi kunde fetglömma hotell. Väl i ZRH så letade jag rätt på managern. De hade fått en felaktig historia från LYS naturligtvis men han var lösningsorienterad och ville inte ha bråk. Vi fick hyffsade hotellrum nära flygplatsen med frukost och shuttle. LX i ZRH skötte sig bra. LYS måste ju vara europas minst servicevänliga större flygplats så LX:s beteende där speglar väl den allmänna servicenivån.

Last edited:
Senaste gången jag blev ordentligt strandad med SAS var julen 2010. Den urusla servicenivå och framför allt attityd SAS levererade då har satt djupa spår i mitt och min familjs förtroende för SAS när verkliga bekymmer uppstår. Dåligt väder råder ingen över, men dålig attityd och service råder de över. De agerade precis likadant som Ryanair skulle ha gjort och bröt mot alla tänkbara EU-regler kring inställda flyg. Det är ett av huvudskälen till att vi idag ser på SAS på ungefär samma sätt som man bör se på övriga lågservicebolag.

Jag gör en 3-4 ofrivilliga övernattningar per år p.g.a inställda flyg, och jag måste säga att det klart bästa stället att bli drabbad är på AMS som FBP. I bagagehallen så har de en liten lounge, med samma inredning som crown lounge, där man kan sitta ned medan personalen ordnar bokningar etc. Förutom hotell/taxi/restarant-voucher så får man ett amenity kit med toalettartiklar och t-shirt. Retaurant-vouchern har f.ö. inget maxbelopp.

Flighten (bokad i Y) med LH från Toronto till Frankfurt blev ca 30 timmar försenad eftersom de var tvungna att flyga in reservdelar från Europa. Satt i loungen när beskedet kom och klockan var strax efter 22:00. (ordinarie avgångstid strax före 17:00)

Alla passagerar blev ombedda att hämta ut bagaget från bandet och ta sig med monorail till Sheraton Airport Hotel. Eftersom vi (två pax) enbart reste med handbagage och att vi fick infon först av alla redan i loungen så var vi först på plats av alla och checkade in på Sheraton. När vi lämnat väskorna på varsitt rum så gick vi ner för att äta middag, då ringlade sig kön ett tiotal meter ut genom entrén till hotellet.

Fick middags, frukost och lunchvoucher från hotellet på bekostnad av LH.

Vid incheckning dagen efter hamnade vi disken där station managern satt och jag (SEN) och min resekompis (EBG) bad om att uppgradera med miles på min bekostnad. Han sa att han bara skulle ta betalt för en av oss och ge den andra uppgraderingar gratis.

Väl ombord så var station managern där och då sa han diskret... "By the way, I didn't take any miles at all for your upgrades".

En stor eloge till LH som alltid har hanterat mig mycket väl varje gång det varit några störningar.

För femton år sedan var jag på en skidresa i Italien. Vi skulle flyga hem från Genève och där blev det totalstopp i sju timmar p.g.a. snöoväder. Terminalen fylldes på hela tiden med nytt folk, sittplatser och mat tog slut i restaurangerna. Researrangören (Sportresor) ordnade i alla fall fram baguetter och dricka åt oss. Man fick försöka göra det så bekvämt som det gick på golvet med dunjackor etc. På den tiden hade jag ingen aning om vad en lounge är för nånting.

Sen jag blev en mer frekvent flygresenär och anslöt mig till lojalitetsprogram har jag hela tiden denna ofrivilliga vistelse på GVA i bakhuvudet och känner mig trygg med EBG och Priority Pass i plånboken.
Det kändes extra behagligt nu i julas på väg hem med skidcharter från GVA att få komma in i Swiss Business Lounge med Priority Pass :)

Toppen