Senaste nytt

Strömavbrott på Arlanda

För mig som inte har varit med om så många förseningar (SAS är ju ganska förskonade jämfört med t.ex Air France) .. får man enligt alla dessa fina EU regler ersättning för försenade flyg?

Det hänger väl på om det räknas som extraordinära omständigheter eller inte. I det här fallet var det ju knappast SAS (eller något annat bolags) fel, så det återstår väl att se hur det hanteras.

Låter ju iaf som att SAS hanterat ombokningar och liknande på ett OK sätt.

Sett ut kundens synvinkel så var det en försening som flygbolaget ska ersätta. Att det sedan var flygplatsens fel är någon som flygbolaget och flygplatsen får lösa sins emellan, påverkar dock inte avtalet mellan kund och flygbolag.

För mig som inte har varit med om så många förseningar (SAS är ju ganska förskonade jämfört med t.ex Air France) .. får man enligt alla dessa fina EU regler ersättning för försenade flyg?
Flyger du med EU-flygbolag eller från en EU-flygplats så oavsett anledning till försening har passageraren alltid rätt till ombokning på snabbast möjliga resrutt PLUS mat/hotell i relation till väntetider. Du har även rätt till kontant kompensation om det inte är extraordinära omständigheter. Jag brukar stå på konsumentens sida men i det här fallet tycker jag nog att det verkligen är helt utanför flygbolagens kontroll så jag skulle inte söka kompensation (förutom för hotell, mat och ombokning om ej redan betalt).

Jag var en av de "lyckliga" som fick flyga till Skavsta istället. Där fanns det ju ingen som kunde hjälpa eller ge information. Det gick rykten om att SAS skulle ordna busstransport till Arlanda, men jag tog flygbussen till Stockholm direkt. Men definitivt en intressant upplevelse...

Hur länge fick ni sitta kvar efter landning innan de bestämde att ni fick gå av på NYO? Eller var det klart att det blev så redan när ni landade? Om stoppet på Arlanda inte varit så långt antar jag att ni skulle flugit vidare istället.

Toppen