Palazzi
Medlem
Idag, torsdag 30/1-2014, presenterade Kastrup sina framtidsvisioner för de kommande 25 åren. Som utlovat blev det en mångmiljardsatsning, men det innebar inte alls det som spekulanterna länge siat om.
De skisser om en ny terminal 4 har skrotats helt. Kastrup har observerat att resenärer värdesätter en kompakt flygplats, med korta gångavstånd. Transport med tåg eller liknande är en lösning, men är inte ekonomiskt försvarbart när andra lösningar kan nås.
Lösningen blir istället en förlängning av den pir (C-piren) som sköter trafik utom Schengen-området. Där man tidigare haft kapacitet för 27 interkontinentala linjer, så ska det bli möjligt med 40 diton.
- Seattle, Boston, Mexico City Sao Paolo & Johannesburg nämns som kanditarer för nya långlinjer. Om jag inte missminner mig så har Norwegian planerat för exakt samma linjer, så när som på Seattle.... kanske är det en hint.
En helt ny pir kommer även byggas för att ta emot större plan än de som idag trafikerar flygplatsen. Med tanke på att alla stora flygplan utom A380 trafikerat CPH reguljärt, vid något tillfälle, är det väl en fingervisning om att det är just det planet man har i åtanke (kanske även 747).
När man betänker att ingen Europeisk operatör kommer flyga dessa maskiner inom Europa, och varken amerikanska eller afrikanska bolag satsat på A380 så handlar det säkerligen om Asien i allmänhet, och den arabiska halvön i synnerhet.
Man vill automatisera passkontrollerna för att påskynda passagen genom flygplatsen - uppskattat om det kommer fungera.
Målet är att, med en investering på 25miljarder, öka antalet passagerar från 25 till 40 miljoner/år. OM en sådan ökning blir verklighet kanske det finns underlag för visionen om A380 (Emirates för anslutning vidare).
Nu är det säkert många som tänker: VAR ska man hitta 15miljoner nya resenärer!?
Lösningen stavas höghastighetståg.
Kastrup planerar att bygga en helt ny järnvägsstationen dedikerad enkom höghastighetståg, från såväl Sverige som Tyskland.
Med hastighetshöjning till 225km/h i Danmark, planerad (ryktad) höjning till 225km/h i Sverige och en bro mellan Danmark och Tyskland (klar 2021) är såväl Göteborg som Lübeck inom 2h radie.
En beräkning är att arbeten direkt kopplade till flygplatsen ökar med 950st/miljon resenärer, och 550 inom övrig turistnäring.
Totalt bidrar alltså expansionen till ungefär 24.000 nya arbeten. Månne är det en glädjekalkyl, men givetvis kommer många nya jobb att skapas.
Så vad säger alla våra Göteborgare? Hade ni valt 2h snabbtåg till Kastrup före anslutningsflyg till t.e.x FRA, LHR, ZRH osv ?
Länk till originalartikeln: http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/kastrup-vill-dubbla-antalet-resenarer/
OBS: Denna text är en blandning av information från pressrelease och egna resonemang.
De skisser om en ny terminal 4 har skrotats helt. Kastrup har observerat att resenärer värdesätter en kompakt flygplats, med korta gångavstånd. Transport med tåg eller liknande är en lösning, men är inte ekonomiskt försvarbart när andra lösningar kan nås.
Lösningen blir istället en förlängning av den pir (C-piren) som sköter trafik utom Schengen-området. Där man tidigare haft kapacitet för 27 interkontinentala linjer, så ska det bli möjligt med 40 diton.
- Seattle, Boston, Mexico City Sao Paolo & Johannesburg nämns som kanditarer för nya långlinjer. Om jag inte missminner mig så har Norwegian planerat för exakt samma linjer, så när som på Seattle.... kanske är det en hint.
En helt ny pir kommer även byggas för att ta emot större plan än de som idag trafikerar flygplatsen. Med tanke på att alla stora flygplan utom A380 trafikerat CPH reguljärt, vid något tillfälle, är det väl en fingervisning om att det är just det planet man har i åtanke (kanske även 747).
När man betänker att ingen Europeisk operatör kommer flyga dessa maskiner inom Europa, och varken amerikanska eller afrikanska bolag satsat på A380 så handlar det säkerligen om Asien i allmänhet, och den arabiska halvön i synnerhet.
Man vill automatisera passkontrollerna för att påskynda passagen genom flygplatsen - uppskattat om det kommer fungera.
Målet är att, med en investering på 25miljarder, öka antalet passagerar från 25 till 40 miljoner/år. OM en sådan ökning blir verklighet kanske det finns underlag för visionen om A380 (Emirates för anslutning vidare).
Nu är det säkert många som tänker: VAR ska man hitta 15miljoner nya resenärer!?
Lösningen stavas höghastighetståg.
Kastrup planerar att bygga en helt ny järnvägsstationen dedikerad enkom höghastighetståg, från såväl Sverige som Tyskland.
Med hastighetshöjning till 225km/h i Danmark, planerad (ryktad) höjning till 225km/h i Sverige och en bro mellan Danmark och Tyskland (klar 2021) är såväl Göteborg som Lübeck inom 2h radie.
En beräkning är att arbeten direkt kopplade till flygplatsen ökar med 950st/miljon resenärer, och 550 inom övrig turistnäring.
Totalt bidrar alltså expansionen till ungefär 24.000 nya arbeten. Månne är det en glädjekalkyl, men givetvis kommer många nya jobb att skapas.
Så vad säger alla våra Göteborgare? Hade ni valt 2h snabbtåg till Kastrup före anslutningsflyg till t.e.x FRA, LHR, ZRH osv ?
Länk till originalartikeln: http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/kastrup-vill-dubbla-antalet-resenarer/
OBS: Denna text är en blandning av information från pressrelease och egna resonemang.
Last edited: