Senaste nytt

Storleken på SAS flygplansflotta efter corona?

Homer

Medlem
Tack missade det.
Men är inte flottan för stor de närmsta åren ändå.


Ja det är nog ganska troligt eftersom de säger upp 40% av de anställda. ;)

Så högst troligt det gör sig av med en hel del ganska snart.
Behövs det fler plan längre fram går det säkert att få väldigt bra priser på nya.
 
Last edited:
Det blir ju bara en massa gissningar men jag tror att det skulle vara ett misstag att cancellera ordrar. Hellre då att man bromsar upp leveranserna med långsammare leveranstakt och/eller att man fasar ut gamla maskiner, i huvudsak B737 men kanske även några av de äldsta Airbus maskinerna, i snabbare takt än ursprungligen planerat..

När det gäller långdistans så tror jag att det blir en något längre startsträcka och att det därför inte behövs så många maskiner initialt. Jag hade nog tagit tillfället i akt och gjort mig av med de 4 återstående A340 maskinerna och de 4 äldsta A330 maskinerna. Då besitter man totalt 9 långdistansplan (en 4e A350 är väl snart på ingång). Dessutom så levereras den första A321LR snart. Dessa 10 maskiner tror jag räcker ganska långt i början.

Möjligen skulle A321LR kunna vara användbart vid återuppstarten av långlinjeverksamheten så om det är praktiskt möjligt så kanske man skulle försöka skynda på leveransen av de andra två maskinerna, medan man samtidigt bromsar upp leveranserna av de återstående A350.

När det gäller trafiken österut så kommer man säkert att flyga till både Shanghai, Beijing och Tokyo, men med mindre frekvens än idag. Detsamma gäller flygen västerut, kanske med undantag för några av de riktigt långa turerna (SFO, LAX, MIA). Jag tror dessutom att all långdistanstrafik kommer att utgå från Köpenhamn, dvs. jag tror även att det dröjer innan Stockholm och Oslo får tillbaka sina linjer till New York.
 

011430121

Medlem
Ser ut som om SAS A321 Europavarianten kommer i trafik i sommar
Det är nog ingen ny 737-700 för den typen finns på en annan avgång.

5F2A7237-347E-4418-9D66-89849FD4DB9B.png

5F993906-7165-4376-BB5A-CFE4D7CFD934.png
 
Toppen