Senaste nytt

Storbritannien inför Electronic Travel Authorization

Maja

Medlem
Jag sökte runt lite och ETA finns redan för fyra länder. Detta kommer helt klart minska turismen för att inte tala om transfers. Värre än jag trodde!

-Gäller sex månader men bara för en resa!
-kostnad £30 per person, även barn.

Ni tror inte många, t ex tvåbarnsfamiljer (£120) drar sig för ett byte i UK med denna extrakostnad? Förutsatt att denna information är korrekt.

Visa bifogad bild 118524 Visa bifogad bild 118525

Redan på g.

Press corner | European Commission
18 March 2021
"The Commission welcomes today's political agreement between the European Parliament, the Council and the Commission on making the future European Travel Information and Authorisation System (ETIAS) interoperable with other EU information systems."


the ETIAS authorisation will cost €7, which will be a one-off fee,
and will be valid for 3 years and for multiple entries.


Svårt att tro att Brittisk motsvarighet för EU medborgare skulle bli dyrare.

Hoppas innerligt att det landar runt €7 istället för £30 för endast en resa som citerades ovan för då blir det helt klart att tänka om framöver. Kan bli en avsevärt högre kostnad för inbokade resor framöver (om detta går igenom och man verkligen kommer iväg). Många statskassor som måste fyllas på framöver...
 

Homer

Medlem
Jag sökte runt lite och ETA finns redan för fyra länder. Detta kommer helt klart minska turismen för att inte tala om transfers. Värre än jag trodde!

-Gäller sex månader men bara för en resa!
-kostnad £30 per person, även barn.

Ni tror inte många, t ex tvåbarnsfamiljer (£120) drar sig för ett byte i UK med denna extrakostnad? Förutsatt att denna information är korrekt.

Visa bifogad bild 118524 Visa bifogad bild 118525


Det där handlar om "electronic visa waiver (EVW) "
specialprodukt för 4 länder (med gott om rika invånare)
Det kan ju t.o.m vara så att EVW kommer att vara kvar för de länderna


Get an electronic visa waiver to enter the UK - GOV.UK
You can get an electronic visa waiver (EVW) instead of a visa if you are a national of Kuwait,
Oman, Qatar or the United Arab Emirates. You must pay £30 for an EVW.
An EVW lets you visit the UK for up to 6 months for tourism, business, study or medical treatment.
 

Homer

Medlem
Bortsett från att det de redan har är betydligt dyrare och att det specifikt står där att alla länder ska betala samma pris.

Det är givetvis möjligt att priset sänks när fler länder läggs till.

Inget har sagts om kostnaden för det nya Electronic Travel Authorisation (ETA)


But in a subsequent question-and-answer session, Patel declined to say how much applying for the visas might cost,
or give any other information, for example whether they would need to sought for each new trip.

Priti Patel fails to spell out cost to travellers for new digital visas | Immigration and asylum | The Guardian
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Toppen