Nu tryckte jag på rätt knapp. Ursäkta Senator att jag kom åt redigera knappen. Det var absolut inte med mening.
____
Inte riktigt.
747-400 och 767-300 kör samma motorer och överlag väldigt lika i underhålls avseende för BA.
A340-600 har helt andra motorer än A330 samt 340-2/300, dvs olika i underhålls avseende för LH.
Cityflyer kör endast Embraer 170/175/190/195.
Så du får en flotta som är nästan 50% mer homogen än LH. AHO har en poäng med att LH Tech underhåller många plan åt andra. Men den trenden lutar mer åt Asien idag. Många skeppar sina maskiner dit för underhåll.
LH kommer ju inte droppa F helt och hållet. Journalister skriver för att skapa rubriker. Det var likadant förra året när BA skar ner på sina F rutter. Flera skrev att "man lägger ned First" vilket ju var osant.
Snarare, precis som BA, kommer LH fokusera F på de rutter där det finns volymer. Viktiga nav i Asien samt Nordamerika. LH har inte heller lyxen som BA har. London är Europas finanscentrum. London är ett centrum för underhållning. Du har alltså skytteltrafik med bankers till NYC, samt massor med folk som gärna flyger F till La-la-Land.