Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Kanske en risk att FlyPremium ändras till att enbart gälla intjäning på MC korten?
Blir ganska stora summor i spend som man måste dra in på Mastercard på rullande 12 då, ifall de inte justerar gränserna.
FlyPremium Business Bonus kräver 200 000 EB bonuspoäng = 1,33 MSEK spend per år om man bara spenderar i SEK och inte på SAS.

Jag använder Premium endast för att få 2-4-1 till att boka business för. Så blir nog till att byta till Elite. Fimpar nog mitt Platinum och MC (inkl. PointErner) också, orimligt att betala 12x500 + 12x650 + 2335 + 295 = 16.430 kr per år för dessa.

Frågade ännu en gång, en helt annan person på Amex.

Amex:
"Hej Dragzone, du är nu ansluten till Sia."

Du:
"Det innebär att om jag läst detta korrekt, så kommer endast de medlemmar att få poäng den 1 april, inte ALLA medlemmar av Elite-kortet."

Amex:
"De villkor du delat är helt korrekta, men på grund av den senaste uppdateringen gällande statuspoängen, kommer alla våra Elite-kortmedlemmar att få 20 000 poäng före den 1 april."

Amex:
"Alla betyder alla, även de som redan fått poäng i slutet av 2024."

Du:
"Finns det ett sätt att absolut bekräfta detta? Jag har en kommande resa för nivåpoäng, som jag i så fall vill boka om."

Amex:
"Vi bekräftar detta för våra kortmedlemmar efter att ha fått en officiell intern uppdatering från det utsedda teamet, så var vänlig och känna dig trygg med detta."
@Dragzone - Vilken support är det som du har kontaktat? Jag har personligen bara använt mig av den chat som finns i appen, men där har jag aldrig fått någon möjlighet att kommunicera på svenska.

Kanske en risk att FlyPremium ändras till att enbart gälla intjäning på MC korten?
Nu ska vi nog inte gå saker i förväg och måla upp domedags scenarion. Hur många spenderat över 100k per månad på sitt SAS MC? Väldigt få skulle jag tro och då blir förmånen mer eller mindre helt otillgänglig.

Att det blir någon ändring framöver är ju möjligt, det återstår att se, men att kräva spend på över 100k i månaden ser jag som helt orealistiskt.

Nu ska vi nog inte gå saker i förväg och måla upp domedags scenarion. Hur många spenderat över 100k per månad på sitt SAS MC? Väldigt få skulle jag tro och då blir förmånen mer eller mindre helt otillgänglig.

Att det blir någon ändring framöver är ju möjligt, det återstår att se, men att kräva spend på över 100k i månaden ser jag som helt orealistiskt.
Nivåerna "behöver" givetvis justeras i det läget också.

Två diagram som visar på intjänade poäng.
Figur 1: Bonuspoäng för Amex Elite, samt SAS MC under vanliga dagar & dubbelhelger. Observera att Amex smälter in i utländsk valuta då båda är 20p.
Figur 2: Nivåpoäng för Amex Elite, samt SAS MC under vanliga dagar & dubbelhelger.

output (2).png

output (3).png

Frågan vad jag gör med frugans premium kort som använts när jag uppnått 300k för att få en till voucher. Blir nog att fimpa den... Eller uppgradera och ha möjlighet till 4 vouchers... Hon behöver inte statuspoäng då guld kan ges bort.

Toppen