Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Varför börjar Elite på 500 statuspoäng?

Såhär ska kurvan väl se ut på en 2x-helg, ifall man inkluderar den 500p:

Visa bifogad bild 161984

eller är det nåt jag missar här?

Du får ju inte "nya" poäng ovanpå 500 garanterade poäng på en gång. Det är ju istället så att de första 6700 SEK (på dubbelhelg) du spenderar är "i onödan" om du inte spenderar mer än så, eftersom du ändå inte får några fler nivåpoäng än 500. Först efter denna spend börjar du tjäna in fler nivåpoäng med mastercard, medan dessa 6700 SEK redan genererat 400 nivåpoäng till om du hade lagt dem på Amex Elite.

Edit: Din graf är såklart korrekt om man antar att man har antingen Amex Elite ELLER Mastercard Premium, medan den tidigare grafen visar situationen om man har båda korten.

Fast varför börja på 500? Du får ju bara de som minimum om du inte når mer än det under månaden.
För du behöver bara använda kortet en gång per månad för att må minimum. Så mitt antagande i grafen är att man får ut dom med båda oavsett. Så MC premium har massa "dö-yta" innan man tjänar in sina poäng från spend

Jag ser inte alls varför MC skulle behöva kontra med något alls.
De har en betydligt billigare årsavgift, FlyPremium förmånen är obegränsad jämfört med 2-4-1 vouchers och kan användas väldigt förmånligt om man når högsta nivån. Årsavgiften för Elite är nästan 3x så mycket och nivåpoäng-intjäningen är endast 37,5% sämre med MC Premium (bortsett från x2-helger).

Jag har MC premium:
- AmEx inte funkar överallt och det är bra att ha ett komplement
- FlyPremium
- Dubblapoäng helger
- Garanterade 500 nivåpoäng/mån
Bara detta räcker för att motivera årsavgiften för mig, ser inte alls varför de skulle behöva justera något alls.
Årsavgiften är bara en liten del av intäkter på ett kreditkort. Varför tror du att SEB ändrade MC Premium från fast 1000 nivåpoäng/månad till spendbaserat?

Status för mig innan denna ändring var att spendera 150k på Amex Elite för en voucher, sen fokusera på MC Premium för nivåpoäng. Dvs all spend utöver 150k skulle gått till MC Premium. MEN, nu får jag vouchers OCH mer nivåpoäng på Amex!
Jag kommer inte säga upp mitt MC Premium, men jag kommer efter 1. april att fokusera min spend på AMEX igen. Dvs mindre spend på Mastercard, förutom en transaktion/mån + möjlig 2x-helg.

Så ifall SEB är nöjda med kunder som har kortet för FlyPremium, situationer där Amex inte funkar och 2x-helger, då behöver de inte kontra med nåt.

Fast varför börja på 500? Du får ju bara de som minimum om du inte når mer än det under månaden.
Tack, totalt hjärnsläpp här :D Tog bort den för att inte orsaka med huvudbry!

Riktigt tråkigt, en stor anledning till att jag har Amex Premium är för möjligheten att kunna boka business med 2-4-1 vouchern :( Stor sannolikhet att kortet avslutas nu för min egen del.

Vet ngn vad som gäller för redan intjänad Amex 2-4-1 voucher (giltig till 31 dec, 2025), får jag boka business med denna även efter den 1 april, 2025?

Jo, alla som inte spenderar ca 300k per år kommer ju att få mindre än de 20k poäng man fått tidigare.
För mig blir det så i alla fall.
Ja, jo - jag menade den sista utbetalningen av 20k nivåpoäng innan övergången. Alla som inte har fått under sitt innevarande år kommer ju få dessa.

Toppen