Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Jag fick inte två rundor för 2024 så inför bytet till SkyTeam så valde jag att säga upp ett av mina kort. Jag tror inte att du kommer att få två omgångar detta året så du inte iskallt räknar med det för någon status skull.

Konstigt. Jag fick mina poäng i mars och november som vanligt under 2024. Gjorde du något försök att argumentera för att du borde få poängen eller hade du inget stort behov av dem?

Nu har jag läst villkoren för båda korten och har svårt att tolka dem på annat sätt än att jag bör få mina ytterligare 20k poäng nu. Men är väl risk att det inte kommer ske per automatik.

Edit: Nu har jag även pratat med kundtjänstchatten i appen (ja, jag vet - lita aldrig på kundtjänst, men rent generellt tycker jag Amex har väldigt bra kundtjänst) och de har bekräftat att jag ska få 20k poäng till.

Last edited:
Konstigt. Jag fick mina poäng i mars och november som vanligt under 2024. Gjorde du något försök att argumentera för att du borde få poängen eller hade du inget stort behov av dem?

Nu har jag läst villkoren för båda korten och har svårt att tolka dem på annat sätt än att jag bör få mina ytterligare 20k poäng nu. Men är väl risk att det inte kommer ske per automatik.

Edit: Nu har jag även pratat med kundtjänstchatten i appen (ja, jag vet - lita aldrig på kundtjänst, men rent generellt tycker jag Amex har väldigt bra kundtjänst) och de har bekräftat att jag ska få 20k poäng till.
Sitter i samma sits som dig. Har inte heler fått de 20000 poängen för mitt ena kort. Sa den "opålitliga" kundtjänstchatten något om när de eventuella poängen skulle trilla in?

[..] Gjorde du något försök att argumentera för att du borde få poängen eller hade du inget stort behov av dem? [..]

De uppdaterade reglerna från 2023/2024 var ganska tydliga med att det gällde en gång per kvalificeringsår hos SAS och inte en gång per Elite-kort. Jag fick bara en runda men frågade kundtjänst :)rolleyes:) om det och fick som svar att det bara är en utbetalning per SAS kvalificeringsår som gäller. Hade som du skriver inget behov av de 20000 nivåpoängen just då och skulle ändå säga upp kortet så jag gjorde inte någon större affär av det.

Oavsett vad så håller jag tummarna att det går vägen för dig i år om du har behov av poängen.

Är det bara Elite det gäller eller gäller det Amex Premium också? För jag känner en som visade att den fått in 20 000 statuspoäng här i går, men sitter på ett Premium.. Är det ett fel?
Fattar inte varför folk "gnäller" om dom fått något som dom inte ska ha. Har dom gjort fel är det väl bara tacka och vara tyst om det? :oops: Eller tänker folk med Premium/Basic nu skrika på Amex att dom också borde få? :p

Sitter i samma sits som dig. Har inte heler fått de 20000 poängen för mitt ena kort. Sa den "opålitliga" kundtjänstchatten något om när de eventuella poängen skulle trilla in?
Samma här. Skaffade Elite kredit (utöver mitt Elite betal med bryt 31 aug där det trillade in 20k 10 april) i början av mars. En medveten chansning för möjlighet till 20k extra men inget jag riktigt räknade med. Kollade med chatten idag och i mitt fall har tydligen något gått fel i kopplingen till mitt EBD-nummer så fick en länk att koppla det nya kreditkortet till mitt EBD-nummer och enligt chatten ska jag få 20k för kreditkortet inom 3-5 dagar.

Har du tidigare fått poäng för båda korten så är de givetvis redan korrekt kopplade till ditt EB-nummer och du får hoppas på något annat "strul". Rekommnederar att lägga 5 min på AMEX-chatten.

Får jag inte de 20k så ingen större förlust utan bara att säga upp betalkortet och få tillbaka motsvarande kvarvarande del av årskostnaden och enbart fortsätta med det billigare kreditkortet. Så, bra chansning oavsett och den som lever får se.. :)

Last edited:
Har bryt 30 november och har inte fått några poäng nu i april. Fick poäng 1 januari som vanligt men inget efter det.
Då har du fått 20k nivåpoäng innevarande period, därmed så ska inte de extra poängen betalas ut, med andra ord helt i sin ordning med vad amex kommunicerat.

Poäng för spend kommer i maj och gäller för det du spenderat i april.

20K poäng trillade in, Guld uppnått, sade upp Amex Elite efter en herrans massa år, tog Amex 1 vecka att bekräfta det. Hade hoppats på ett motbud från deras sida, men icke. Nu all-in på Sas EB Mastercard, men en förhoppning att kriget dem emellan inte är över ännu :)

Toppen