Senaste nytt

Stor jämförelse av 41 bonusprogram för dig som flyger i ekonomiklass

Palazzi

Medlem
Vet inte vilket bonusprogram som ser mest gynnsamt ut från Helsingfors, men Turkish airlines (Miles & Smiles) verkar ju fördelaktigt till USA om man bor i Stockholm. Dem flyger iaf till både New York och Los Angeles i egen regi och krediterar då 100% miles i low-eco. Sen ger ju även United bra med poäng till programmet när man flyger inrikes i USA....

Miles & Smiles är ju även ett bra program till Mellanöstern och Ostasien där "Turkish" har ett brett linjenät.

Ethiopian Airlines krediterar 100% till Miles & Smiles på alla deras destinationer i Afrika (dem börjar snart flyga till Seychellerna också..).

Enda nackdelen med programmet är den dåliga intjäningen inom Europa (bara 25% med Swiss & Lufthansa i Low-eco)... SAS krediterar dock som vanligt 100% miles till alla bonusprogram genom sina Ungdomsbiljetter..... om någon här är under 26år.

Man får väl helt enkelt dubblera med Eurobonus när dem börjar med 100% intjäning i Low-Eco.......dock lite trist att man då har två kort inom samma allians..... (tre i mitt fall, inkluderat A3).
 

agehall

Medlem
Borde vi inte bygga en webbtjänst för detta?

Jo. Jag har ju börjat knåpa lite på ett hack som givet flight och bokningklass ska kunna tala om var det är bäst att kreditera miles. Detta vore ett bra komplement.

Det som vore bra, vore ifall man kunde bygga en databas där man kan beskriva alla parametrar i ett bonusprogram. Det kräver lite skissande, men så himla krångligt är det egentligen inte. Sedan kan man bygga vilka frontändor som helst till systemet och få ut rätt mycket cool info från det.
 

seat56f

Medlem
Jo. Jag har ju börjat knåpa lite på ett hack som givet flight och bokningklass ska kunna tala om var det är bäst att kreditera miles. Detta vore ett bra komplement.

Det som vore bra, vore ifall man kunde bygga en databas där man kan beskriva alla parametrar i ett bonusprogram. Det kräver lite skissande, men så himla krångligt är det egentligen inte. Sedan kan man bygga vilka frontändor som helst till systemet och få ut rätt mycket cool info från det.

Har funderat på att bygga ngt liknande... Bäst vore ju om man kunde få in communitydelen så BC.se kan hjälpas åt att hålla intjäningstabeller uppdaterade osv. PM om du tror du kan ha nytta av en kodknackare till!
 

Homer

Medlem
Jag har lagt infon i bilder för att den inte ska vara så lätt att kopiera och användas av andra. Vill någon leka med orginaldatan så skicka ett pm till mig bara, jag delar gärna med mig.


Som jag skrev så har jag helt utgått från mina egna krav, således spelar högre nivåer ingen roll. Vidare vet vi båda att alla flygbolag hittat på egna namn för sina nivåer, jag förklarade vad jag menade med guld (dvs. Star Gold, Skyteam Elite Plus, Oneworld Sapphire).

Angående BAs priser så ligger de ganska exakt på samma nivåer som både KL och LH, så här lyckas jämförelsen väl oavsett att jag utgår från ett Oneworld-nav.

Återigen, det här är ingen vetenskaplig undersökning. Det är min egen jämförelse som jag publicerar då den kan vara av nytta för andra i samma situation.

Nja, de säljer t.ex business class till LHR från övriga nordiska städer för 2500SKR, men inte från HEL.
Fast priserna på nuvarande longhaul rea är ungefär desamma som från Sverige.
Runt €900 för Premium Eco longhaul +möjlighet uppgradera till business med poäng till business är
svårslaget.
Fast för de som enbart flyger inom Europa kan FB ändå vara intressantare tack vara den låga segmentskvalificering.

Ska en sådan här jämförelse vara rättvisande måste Pointboosters, Promo Awards och liknande (i de fall de förekommer regelbundet)
tas med i jämförelsen.

Men för många är detta bara av hypotetiskt intresse eftersom vi inte kan välja bort SAS hur gärna vi än skulle vilja :eek:
 

agehall

Medlem
Alltid lika imponerad över att nån brydde sig om att lära sig Pike OCH fortfarande använder det :)

Roxen IS lever ju fortfarande och har flera stora kunder, bla Metro och Princeton University. Även vissa andra större bolag med anknytning till Linköping använder Pike flitigt. Kan avslöja att ett tag var Pike en av de mest populära mobila webläsarna. Hur det gick till kan man ju fundera på men så var det. :)
 
Toppen