Senaste nytt

Stopp för minskat benutrymme i USA - ny lagstiftning på gång

Har åkt JetStar Vietnam och där var det väl nere på 29 tum, om ens det i pitch. Tänkte att vid en nödlandning så skulle troligen jag (185 cm) och mina två vänner (192 cm x 2) först knäcka nacken av oss mot sätet framför oss vid hård landning om vi intog brace position. Och om inte så skulle jag brinna inne eftersom dels jag, men framför allt mina vänner skulle behöva en kvart för att krångla ut oss ur sardinburkspositionen 29 tum ger. Så tumme upp för att reglera minimum. Utrymningskraven borde inte fungera med 29 tum, om det nu inte är så att de testat med enbart vietnameser på 150 cm längd.

Vi får väl se vad detta innebär i verkligheten. Av någon anledning är jag alltid skeptisk till när politiker lägger sig i saker och ting. Bolagen lär sig snabbt hitta kryphål och så - poff - blev det ännu jävligare än innan. Men, jag ska väl inte måla hin håle på väggen för tidigt ;)

Ett förslag som uppenbarligen inte gick igenom var begränsning av olika avgifter (främst baggage och ändringsavgifter). Läste på flyertalk att Americans CEO Doug Parker hade gått ut att hota med att göra biljetter som är icke återbetalningsbara helt omöjliga att ändra. Jag vet inte om det var hans hot eller något annat som fick kommissionen att ta bort det förslaget.

Vi får väl se vad detta innebär i verkligheten. Av någon anledning är jag alltid skeptisk till när politiker lägger sig i saker och ting. Bolagen lär sig snabbt hitta kryphål och så - poff - blev det ännu jävligare än innan. Men, jag ska väl inte måla hin håle på väggen för tidigt ;)

Ett förslag som uppenbarligen inte gick igenom var begränsning av olika avgifter (främst baggage och ändringsavgifter). Läste på flyertalk att Americans CEO Doug Parker hade gått ut att hota med att göra biljetter som är icke återbetalningsbara helt omöjliga att ändra. Jag vet inte om det var hans hot eller något annat som fick kommissionen att ta bort det förslaget.

Tror nog mer på att det är den nuvarande politiska majoriteten där borta som inte gillar en sådan begränsning av den fria prissättningen.

Däremot är det ju egentligen rätt bra de har det idag med biljetterna. Egentligen hotar han väl med att göra dem som det är i Europa?

Däremot är det ju egentligen rätt bra de har det idag med biljetterna. Egentligen hotar han väl med att göra dem som det är i Europa?

Framför allt när det kommer till stand-by på tidigare (inrikes)flyg har amerikanarna det riktigt bra. Det är alltid lika underhållande att höra amerikaner här i Europa ifrågasätta varför de inte kan få åka med ett tidigare flyg när det trots allt finns plats. När personalen (eller andra forumdeltagare) sedan förklarar att de då får köpa flexibla biljetter svarar de upprört "men sådana biljetter är ju galet dyra" eller något i stil med det. ;)

Toppen