Senaste nytt

Stockholm - Tokyo i November 2017, när bör jag boka?

Pumpkin

Ny medlem
Jag planerar att spendera ca 3 veckor i Tokyo i November, med ankomst innan den 10e.
Det som är viktigt för mig är att biljetten är billig men flygbolaget pålitligt, och att resan inte tar alltför lång tid (helst under 16 timmar enkel väg inklusive byten, men jag kan vara flexibel).

Min egentliga fråga är inte exakt vilken biljett jag bör köpa, utan snarare: när? Finns det någon sanning i det vanliga påståendet att man ska boka x antal dagar innan avgång för att få optimalt pris? Har läst 3 månader för Asien på ett par ställen, men har noterat att priserna gått upp sen jag först började titta på biljetter, och börjar bli lite orolig... Mitt idealpris är under 5000:- ToR.

Jag planerar att spendera ca 3 veckor i Tokyo i November, med ankomst innan den 10e.
Det som är viktigt för mig är att biljetten är billig men flygbolaget pålitligt, och att resan inte tar alltför lång tid (helst under 16 timmar enkel väg inklusive byten, men jag kan vara flexibel).

Min egentliga fråga är inte exakt vilken biljett jag bör köpa, utan snarare: när? Finns det någon sanning i det vanliga påståendet att man ska boka x antal dagar innan avgång för att få optimalt pris? Har läst 3 månader för Asien på ett par ställen, men har noterat att priserna gått upp sen jag först började titta på biljetter, och börjar bli lite orolig... Mitt idealpris är under 5000:- ToR.
SAS har kampanjer lite då och då till Tokyo så håll koll på dessa och du bör kunna komma under 5000 kronor (brukar kosta 3500-4500 kronor på kampanj). Håll utsikt på torsdagar 18-24 när SAS har Now or Never priser och har du tur är Tokyo med.

Om jag ska gissa så kommer SAS säkert ha 3-4 kampanjer som passar in på dina datum, det kan dock bli 0 så man är medveten om det. Jag hade inte haft jättebråttom just nu att boka men efter sommaren är det nog hög tid att se sig om efter alternativ om man inte hittar något nu som passar i tid och kostnad.

Min egentliga fråga är inte exakt vilken biljett jag bör köpa, utan snarare: när? Finns det någon sanning i det vanliga påståendet att man ska boka x antal dagar innan avgång för att få optimalt pris?
Går inte att säga generellt. Det finns så många parametrar som styr och det enda råd man kan ge är att boka i "lagom" tid, dvs inte direkt när biljetterna släpps men inte heller vänta tills dagen innan avresa. Om man under en lång tid håller koll på priserna för en viss rutt kan man tänkas uttala sig lite om hur de varierar över tid, men det kan lätt påverkas av olika saker som sker på både destinationen och på avreseorten.

En bra tumregel, om man kan kalla det för det, är att boka när man ser ett pris man känner är bra, ibland kan man bli upprörd över att det släpps samma biljett för 2k lägre några veckor senare (lyckades med den till Hong Kong ifjol :rolleyes: )

Toppen