Senaste nytt

Stockholm - Taipei

ailixin

Ny medlem
Skulle vilja åka Stockholm Taipei med SAS via Hong Kong men det nästan dubbelt så dyrt jämfört med att bara åka till Hong Kong. Någon som vet varför det är så? Vill inte SAS ha transfer passagerare för att kunna fylla sin Hong kong linje? Rutten som SAS-appen föreslår är också med Cathay pacific mellan Hong kong och Taipei vilket är märkligt eftersom de är One World. Varför inte Eva Air som är Star alliance?

Hittar jag inget sätt att få till detta får det bli Thai airways via Bangkok i stället.

• Gilla
Reactions: Gus
Åkt den sträckan flertalet gånger, brukar alltid ha separat biljett HK-Taipei med Cathay, Dragon, HK Airlines med några timmars säkerhetsbuffert. Har även hänt att Cathay låtit mig åka med tidigare plan. Har även funkat med "interlining" av bagaget mellan allianser, minns inte exakt men funkade med Turkish iaf.

• Gilla
Reactions: Gus
Jag har tagit den turen flera gånger men brukar vanligtvis köpa separat biljett mellan Hongkong och Taipei. Det blir billigare så. Jag brukar se till att ha en marginal på 4 timmar ifall det skulle uppstå förseningar, vilket ännu inte hänt.

Jag brukar vanligtvis flyga China Airlines, ibland med EVA Air. Vad jag minns så är EVA Air lite dyrare men framför allt så har de lägre frekvens, eller att deras tider inte riktigt passade så bra.

Nu är det dock ett år sedan jag flög denna sträcka senast så saker och ting kan ju ha ändrats.

Yes, separata biljetter och eventuellt göra av med lite flygpoäng verkar vara enda vägen att gå. Känns alltid lite riskabelt att åka så bara, speciellt i andra riktningen (Taipei-Stockholm). Vet inte hur det blir med checkin-väskan heller. Har åkt med Finnair till Hong Kong och sedan separat biljett till Taipei ett par gånger. Ena gången gick det att skicka väskan hela vägen efter mycket tjat vid checkin, senaste gången vägrade dom (trots Oneworld hela vägen).

Ringde och frågade SAS varför det lägger på så mycket men de hade inget vettigt svar.

Skulle vilja åka Stockholm Taipei med SAS via Hong Kong men det nästan dubbelt så dyrt jämfört med att bara åka till Hong Kong. Någon som vet varför det är så? Vill inte SAS ha transfer passagerare för att kunna fylla sin Hong kong linje? Rutten som SAS-appen föreslår är också med Cathay pacific mellan Hong kong och Taipei vilket är märkligt eftersom de är One World. Varför inte Eva Air som är Star alliance?
...
Att CX tar bra betalt av SAS för att "hjälpa till" med den sista biten är kanske inte så konstigt.

Sedan håller jag med om att det är konstigt att det inte går att få biljett med Eva, men antagligen har de två inga fares som går att kombinera. Försöker man köpa TPE-ARN från Eva, erbjuder de bara via CDG och VIE. Kanske ser SAS HKG som slutdestination för sina resenärer och lägger mer energi på att hitta förbindelser i Europa-änden än vad man gör för att hitta förbindelser i HKG-änden.

Jag rekommenderar dig att köpa till HKG-TPE-HKG med EVA Air. De har bra service och alltid trevlig crew och i loungen. EVA har en flight ut från HKG 09.50. Dessutom tjänar du lite poäng på Eurobonus.

Att CX tar bra betalt av SAS för att "hjälpa till" med den sista biten är kanske inte så konstigt.

Sedan håller jag med om att det är konstigt att det inte går att få biljett med Eva, men antagligen har de två inga fares som går att kombinera. Försöker man köpa TPE-ARN från Eva, erbjuder de bara via CDG och VIE. Kanske ser SAS HKG som slutdestination för sina resenärer och lägger mer energi på att hitta förbindelser i Europa-änden än vad man gör för att hitta förbindelser i HKG-änden.

Jag har gjort det här ett par gånger nu via den obligatoriska resebyråns bokningssystem (Amadeus-skal), och det går utmärkt att bygga genomgående biljetter med EVA för antingen exakt samma pris eller ett par tior mer än Cathay Pacific. Men även här kommer Cathay alltid upp som förstahandsförslag, det är först när jag antingen grottar ner mig långt ner i listan av möjliga resor eller specar Star Alliance som EVA kommer upp.

Sedan håller jag med om att priset är högt på SAS+1 till Taipei, det var nära att det blev Qatar eller Thai sist men där fick jag väldigt aviga tidtabeller på returen (som dessutom var mer kritisk för att jag skulle hinna till nästa resa).

Toppen