Senaste nytt

Stockholm-Shanghai i Business class med bonuspoäng och 2-4-1 vouncher

Snoffsan

Medlem
Vet att jag är ute i god tid men eftersom vi är totalt nybörjare på detta hoppas jag lära mig hur jag på bästa sätt ska fixa denna bokning när tiden är inne. :)

• Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  • Var är din destination? Shanghai
  • När vill/behöver du resa ut? Ca 14-18 october 2020
  • När vill/behöver du komma hem? 1-4 november 2020
  • Hur länge vill du vara borta? ca 10-12 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 4 st. 2 vuxna med bounspoäng och 2-4-1 voucher och 2 st 16 åringar som får åka economy eller plus.
  • I vilken kabinklass? 2 i Business och 2 i nån lägre klass
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Spelar ingen roll så länge vi kan använda SAS bonuspoäng på businessbiljetterna. Alla 4 ska dock vara på samma plan.
  • Vad är din budget? (per person) 100 000 poäng 2-4-1 vouncher och de andra 2 biljetterna betalar vi vad de kostar.
  • Vad är det viktigaste för dig? Att få 2 business biljetter för poäng och att datumen inte kan rubbas för mycket
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Vi kommer åka en sväng till Tokyo några dagar i mitten av resan. Detta bland annat för att slippa visum till China då jag har förstått att det ska gå att vistas i 6 dagar utan visum nu så länge man har minst 3 länder inblandade. Blir då alltså Stockholm-mellandlandning-Shanghai (2-4 dagar sen till tokyo ca 5 dagar - Shanghai 2-4 dagar -mellanlanding-Stockholm
Vi köper nog biljetterna Shanghai-Tokyo utanför denna bokningen om det inte går att lägga till det på något smidigt sätt med.

Detta är första gången som vi har en 2-4-1 voucher så vi är verkligen färska nybörjare.

Vet att det är lite tidigt för att boka redan nu men tar gärna emot tips nu så jag vet hur vi lättast gör detta när biljetter blir tillgängliga.

Så hur bokar vi lättast? Har läst att massor ringer Tallinn. Varför?

Hoppas att någon har ork och lust att hjälpa mig lite inför denna för oss långflygning och ovanliga semester.

Om ni ska blanda köpta biljetter och bonusbiljetter så blir det separata bokningar, går inte att få i samma.
Den där bokningen borde inte var anågra problem att få ihop, SAS släpper sina platser ca 330 dagar innan avresa, förslagsvis bokar ni då utresan så fort de släpps och sedan bokat om (lägger till) hemresa så fort den släpps.

Shanghai brukar vara relativt lätt att hitta biljetter till, du kan själv se på sas hemsida hur långt fram i tiden du kan boka just nu och hur stor tillgänglighet det är.
Vill du ha en sida som visar allt utan att behöva söka föreslår jag SAS business award availability - Travel hacks
Det är dock inte uppdaterat i realtid, men just nu finns biljetter till Shanghai upplagt för slutet av juli. Sommaren är dock lite vansklig då det inte alltid släpps lika mycket då, men för era datum i oktober borde det inte vara några problem.

Vad det gäller visum biten har du förstått det rätt, du får stanna upp till 6 dygn i Shanghai så länge du reser in från ett land och ut till ett annat, kom ihåg att ha med papper på andra biljetten bara.

Min rekommendation för den långa resan med SAS är att ta både Shanghai och Beijing, ett besök på muren från Beijing är verkligen värt det,

Du är som sagt tidigt ute, SAS släpper biljetter 330 dagar i förväg så lite tidigt att leta redan nu, men, Beijing och Shanghai är bland dom lättaste destinationerna med SAS att hitta platser i business, jag har själv bokat de senaste 2 årens resa till Japan via dessa destinationer med SAS och separata i mitt fall Avios biljetter Kina-Japan

Det går inte att lägga till en tripp till Japan på ett smidigt sätt på samma bokning då man inte kan göra stopp över 24 timmar på en bonus biljett.

Enklast är att boka på sas.se för SAS egna flighter, Tallin ringer man annars när man har lite mer komplicerade biljetter och/eller resor med andra star alliance bolag som utnyttjar AMX 2-4-1 vouchers och för resor i första klass med star alliance.

Min rekommendation för den långa resan med SAS är att ta både Shanghai och Beijing, ett besök på muren från Beijing är verkligen värt det,

Du är som sagt tidigt ute, SAS släpper biljetter 330 dagar i förväg så lite tidigt att leta redan nu, men, Beijing och Shanghai är bland dom lättaste destinationerna med SAS att hitta platser i business, jag har själv bokat de senaste 2 årens resa till Japan via dessa destinationer med SAS och separata i mitt fall Avios biljetter Kina-Japan

Det går inte att lägga till en tripp till Japan på ett smidigt sätt på samma bokning då man inte kan göra stopp över 24 timmar på en bonus biljett.

Enklast är att boka på sas.se för SAS egna flighter, Tallin ringer man annars när man har lite mer komplicerade biljetter och/eller resor med andra star alliance bolag som utnyttjar AMX 2-4-1 vouchers och för resor i första klass med star alliance.

Tack för svaret! vi kommer tyvärr inte hinna med Beijing även om det hade varit häftigt. Vi har goda vänner som bor i Shanghai så vi kommer hänga med dem några dagar och sen åka över till Tokyoa några dagar och sen ta några dagar till med vännerna. Vi är stora Disney fans så vi komemr självklart besöka Disneyland i Både Shanghai och Tokyo :)

Vi fick tips om billiga biljetter Shanghai-Tokyo med Peach, men ska kolla upp Avios som du tipsar om och se vad jag kan hitta där.

Om ni ska blanda köpta biljetter och bonusbiljetter så blir det separata bokningar, går inte att få i samma.
Den där bokningen borde inte var anågra problem att få ihop, SAS släpper sina platser ca 330 dagar innan avresa, förslagsvis bokar ni då utresan så fort de släpps och sedan bokat om (lägger till) hemresa så fort den släpps.

Shanghai brukar vara relativt lätt att hitta biljetter till, du kan själv se på sas hemsida hur långt fram i tiden du kan boka just nu och hur stor tillgänglighet det är.
Vill du ha en sida som visar allt utan att behöva söka föreslår jag SAS business award availability - Travel hacks
Det är dock inte uppdaterat i realtid, men just nu finns biljetter till Shanghai upplagt för slutet av juli. Sommaren är dock lite vansklig då det inte alltid släpps lika mycket då, men för era datum i oktober borde det inte vara några problem.

Vad det gäller visum biten har du förstått det rätt, du får stanna upp till 6 dygn i Shanghai så länge du reser in från ett land och ut till ett annat, kom ihåg att ha med papper på andra biljetten bara.

Får jag bara fråga, du skriver att vi ska boka resan dit så fort de släpps och sen boka resan hem när de släpps. Hur menar du då? Ska jag typ boka business dit och sen bara vanlig biljett typ dagen efter och sen vänta tills det kommer upp för hemresan typ 10 dagar efter och göra en ombokning då? Funkar det med poäng och voucher då? Kan jag göra det online eller behöver man ringa för det? Och kostar det extra om man bokar om så?

Får jag bara fråga, du skriver att vi ska boka resan dit så fort de släpps och sen boka resan hem när de släpps. Hur menar du då? Ska jag typ boka business dit och sen bara vanlig biljett typ dagen efter och sen vänta tills det kommer upp för hemresan typ 10 dagar efter och göra en ombokning då? Funkar det med poäng och voucher då? Kan jag göra det online eller behöver man ringa för det? Och kostar det extra om man bokar om så?
Boka enkel online med vouchern, ring sedan in när returen släppts. Eller boka t o r samma dag, och gå sedan in online och flytta returen till rätt datum när dessa släppts.

Det troliga är att du kan boka utresa och även lägga till en hemresa dagen efter (om SAS släppt detta), då har du en tur och retur du själv kan boka om på nätet (om SAS sida fungerar). Har själv gjort det tidigare, bokade en utresa och tog en hemresa på random datum, när det öppndaes upp en hemresa som passade mig bokade jag om till den själv.

Annars är alternativet att du bokar en enkel resa dit, och sedan ringer in och bokar om så du får hemresan när de släpps. Risk för att åka på 150 kronor ombokningsavgift per person dock om man gör så, men det är småpengar i sammanhanget för att få business.

Toppen