Senaste nytt

Stockholm-Bergen med SAS Link E195 i SAS Plus

sweflyer

Medlem
SAS Link och deras Embraer tycker jag har diskuterats relativt lite på detta forum. Kanske för att de flesta här har Sverige som bas och detta dotterbolag och dessa plan inte är superfrekventa här. Därför var jag sugen på att se vad SAS Link hade att erbjuda på Stockholm Arlanda-Bergen Flesland.

Jag flyger själv ganska frekvent med de olika CRJ-plan som flyger för SAS, och är för egen del väldigt intresserad som jämförelse.


Ombordstigning
Planet är stort nog att köra upp till gatebryggan direkt. Klar fördel då jag inte gillar att behöva gå ner för trappen och sedan gå upp för den smala och branta dörrtrappan på en CRJ. Så långt är Embraer vinnare.

Besättningen var övervägande dansk och svensk. Pursern som serverade i puls var danska och väldigt trevlig. Antar att de är baserade i Bergen.
IMG_3865.jpg
IMG_3867.jpg



Kabin
Känns ljust och luftigt. 2-2 konfiguration. Det är mer takhöjd och känns mer som ett riktigt flygplan än den trånga känslan i en CRJ. Det är kanske bara 10-20 platsers skillnad mellan flygplanstyperna vilket i alla fall inte jag tänkte skulle innebära någon skillnad i känsla men som nog gjorde det.
IMG_3868.jpg
IMG_3873.jpg



Stol
Bred. Jag mätte inte bredden men troligen bredare än de flesta short haul stolar som SAS har.

Men benutrymmet är riktigt dåligt. Här har det snålats in lite, eller om stoppningen i stolen tar bort en del. Oavsett hade det varit obekvämt om jag inte haft turen att få egen rad.
IMG_3869.jpg



Mat
En tunnbrödsrulle serverades som nog var snäppet bättre än de förpackade från Polarbröd. Kanske är dessa standardcatering från Bergen-bas.

Vet att det är konsekvent att inte servera så mycket mat på intraskand, men flygtiden är i linje med Köpenhamn-Düsseldorf där man ju får en riktig kall måltid serverad på en CRJ.
IMG_3876.jpg



Utsikt från fönstret
Man kan tro att det är en transatlant-flygning och att man ser ut över Grönland. Norska inlandet är riktigt mäktigt isfyllt.
IMG_3879.jpg
IMG_3881.jpg




Sammanfattning

En ganska ordinär längre intraskandflygning. Inser att jag för jämförelsens skulle säkert skulle provat toaletten också, men var inget jag tänkte på då.

Det finns egentligen inget som jag ser som en stor fördel mot CRJ utom att det är en rymligare kabin och att man kan gå ombord direkt från jetbrygga. Benutrymmet drar ner upplevelsen.
 

Attachments

  • IMG_3873.jpg
    IMG_3873.jpg
    {memory} MB · Visningar: 41

011430121

Medlem
E195 har även bas i CPH, vet inte hur många maskiner
På lördagar var den även schemalagd på CPH-ARN-CPH på en avgång, verkar inte vara så längre.
Det var väl meningen att SAS skulle ha 6 stycken men är väl uppe i 10 stycken maskiner nu.
 
Toppen