Nerlagt mer eller mindreHej, kanske uttjatat ämne men för några år sedan var det klart med godkännande av ARN som preclearance för direktflyg till USA? Gissar att detta änsras maa SAS försäljning, någon som vet status ? Blir ju bara attraktivt med många direktflyg som då kan landa ”inrikes”![]()
Hej, kanske uttjatat ämne men för några år sedan var det klart med godkännande av ARN som preclearance för direktflyg till USA? Gissar att detta änsras maa SAS försäljning, någon som vet status ? Blir ju bara attraktivt med många direktflyg som då kan landa ”inrikes”![]()
…och det var gissningsvis en av anledningarna till att SAS var negativa eftersom de helst inte vill ha någon USA-trafik från Arlanda. Det vore dumt att uttala sig positivt till eller bidra till att en flygplats som inte är deras huvudhubb får konkurrensfördelar.Hade det funnits på Arlanda så skulle det vara en stark konkurrensfördel och argument att lägga USA flyg därifrån. Jag tror de flesta gärna tar ett byte på utresan för att slippa immigration när man kommer fram.
Nu finns ju ingen fördel (som jag kan komma på) att ha USA linjer från ARN.
Det är nog så många tänker första gången. När man sedan inser hur långt det bytet ofta blev så gjorde man det inte igen. Till stor del hade det nog betytt att de som hade anslutning på Arlanda hade fått en overnight connection och ta ett hotell. Alternativt hade alla tidtabeller fått läggas om och då istället skapat problem för de som har connection på andra sidan. Köerna vid pre clearance har ju traditionellt varit betydligt längre än på immigration så totala tiden blev också sämre.Hade det funnits på Arlanda så skulle det vara en stark konkurrensfördel och argument att lägga USA flyg därifrån. Jag tror de flesta gärna tar ett byte på utresan för att slippa immigration när man kommer fram.
Ändå är man i NATO....Nerlagt. Knappast rimligt när man har en året om linje ändå. Och med de moderniseringar som sker i amerikansk gränskontroll så är tidsvinsterna små.
Köpenhamn hade varit rimligare men dansk polis gillar inte att utländska myndigheter hos dem. En rest av andra världskriget förstår jag det som.
Ändå är man i NATO....
#offtopic