Senaste nytt

Stig upp genast! [First Class] USA - Stockholm/Helsingfors/Oslo från 13.000 SEK T/R

Faren är fortfarande publicerad (men kan ju ha stoppats på andra sätt)

Antagligen är orsaken till felet att en av Z-klasserna har kodats till kabinklass F

Visa bifogad bild 28483
Enligt ExpertFlyer skapades denna fare 10SEP2014, men något verkar ha ändrats nyligen som lett till att den nu kodas som First Class.

Hoppas ni som lyckats boka inte drabbas av några avbokningar från US sida.

Så här ligger det till enligt en på ft.

The fare is US ZSA0Q2Y1. Someone left a bit of an error in the booking class overrides table ...

Code:
BOOKING CODE EXCEPTIONS
VIA US F REQUIRED WHEN AVAILABLE ALL FIRST
VIA US Y REQUIRED ALL FIRST
The bolded part should have been restricted to Area 1 only, and there should have been a line about Z allowed if F is not available.

Ähh. Gick inte att kopiera utdrag ur fare rules men det är ett mänskligt misstag. First skulle bara vara tillgängligt i Area 1.

Jag trodde först att den var begränsad till US operated by US (och då faller ju F på sin egen rimlighet eftersom US inte har F på interkontinentala flyg) men insåg att så inte var fallet, och då låter ovanstående rimligt.

Men om denna fare skapades för över en månad sedan kan man fundera på varför den fortfarande finns kvar..?

Bookes de i Economy i Europa eller er det US Airways der mistolker bookingklasserne?
Enligt US Airways webbsida, är Z klass för Business class.
US Airways | Airlines

Enligt fare rules (Fare basis: ZSA0Q2Y1) står det att det är för First class OCH Business class. Därför kan man inte klaga om man får Business class produkt över Atlanten. US Airways har ingen First class kabin på sina flygplan på flygning över Atlanten.

Kod:
RULE APPLICATION AND OTHER CONDITIONS

NOTE - THE FOLLOWING TEXT IS INFORMATIONAL AND NOT
   VALIDATED FOR AUTOPRICING.
   FIRST AND BUSINESS CLASS TRANSATLANTIC FARES
   APPLICATION
    CLASS OF SERVICE
     THESE FARES APPLY FOR FIRST/BUSINESS CLASS SERVICE.

Men är inte det mest en skrivning för att det är First inom USA och Business över Atlanten. Så skriver åtminstone AA.

På anslutningsflyget med BA från London bokas det i I-klass om det är tillgängligt och Y-klass annars.

BA747 i F är nästan slutsålt varje datum. Svårt o tinga en award biljett dessa datum för den som hade tänkt det.

Det är otroligt att US skulle skicka ner alla till C kabinen. Som sämst är det pengarna tillbaka.

Det är otroligt att US skulle skicka ner alla till C kabinen. Som sämst är det pengarna tillbaka.
Om man inte har köpt direkt från US Airways webbsida, kan US Airways alltid skylla på att det var fel på resebyråns webbsida att visa Business class som First class.

Det var inte så länge sedan några resebyråer visade Air Baltic Z klass som Business class och samma sak med Finnairs Z klass (Economy class) som Business class på sina webbsidor.
Du inser väl också att det inte är flygbolagets fel då.

Om man inte har köpt direkt från US Airways webbsida, kan US Airways alltid skylla på att det var fel på resebyråns webbsida att visa Business class som First class.

Det var inte så länge sedan några resebyråer visade Air Baltic Z klass som Business class och samma sak med Finnairs Z klass (Economy class) som Business class på sina webbsidor.
Du inser väl också att det inte är flygbolagets fel då.

Jag har bokat hos US.
Ja, jag vet. De kan och kan men oddsen är mycket små då det bara drar en svart skugga över företaget och skulle drabba de mer negativt speciellt nu när dealen var uppe hos US egen sida.

Finns flera som bokat via Orbitz och har valt plats i F. De har rätten att åtgärda detta men de lär inte göra så. Åtgärdar man och kastar ner folk i C som bokat via typ Orbitz skulle jag bli förvånad om de inte erbjöd pengarna tillbaka iaf.

Jag har bokat hos US.
Ja, jag vet. De kan och kan men oddsen är mycket små då det bara drar en svart skugga över företaget och skulle drabba de mer negativt.

Finns flera som bokat via Orbitz och har valt plats i F. De har rätten att åtgärda detta men de lär inte göra så. Åtgärdar man och kastar ner folk i C som bokat via typ Orbitz skulle jag bli förvånad om de inte erbjöd pengarna tillbaka iaf.
Jag vet inte om du har för mycket bra förväntningar av olika flygbolagen men i verkligheten många flygbolag inte bryr sig om sitt rykte.

Det finns en amerikansk lag som heter 14 CFR 399.88 definierats av DOT.
Enligt denna lag måste flygbolaget acceptera sina mistake fares även om de är uppenbara, dock flygning måste vara till/från eller inom USA.
[Tips] vid köp av mistake fare med flyg till/från/inom USA

Det här är inte mistake fare (Det står både First class och Business class i fare rules och US Airways har ingen First class över Atlanten) däremot kan de ha placerat (förbokat) passageraren i fel kabinklass på en codeshare flight.
Om felplacering räknas som mistake fare vet jag inte. Det återstår att se. :)

Toppen