Senaste nytt

Statusjakt - de gyllene handbojorna

majer

Medlem
De flesta här, inklusive undertecknad, har satt i system att hålla sig till en Allians eller ett flygbolag för att uppnå det åtråvärda Guld eller Platinum kortet, eller vilken ädelmetall det nu må vara. Men det finns en hel del argument mot att jaga status. Flygbolagen/hotelkedjan vill ju styra din konsumtion till deras egna produkter och i gengäld bjuder de på lite mat och kortare köer och en enstaka uppgradering om du har tur. Ibland blir jag själv irriterad på att dessa fåniga poäng skall styra mitt konsumtionsmönster. Om man avstår från statusjakt kan man istället
1. Hitta den mest prisvärda biljetten
2. Ta de bästa avgångstiderna
3. Flyga direkt
4. Prova flera flygbolag.
5. Prova en bra restaurang på flygplatsen istället för att häcka i en sunkig lounge för att sätta i sig lite billigt vin, en bärs och lite halvtaskig kallskuret, värde kanske 150 kr.
6. Bo på konferenshotellet istället för din hotellkedja där du har status som ligger en halvtimme bort.

Vad tycker BCare över lag? Styr statusjakten ditt resekonsumtionsmönster alltför mycket?

Själv skall jag prova lite fler flygbolag och hotell, åka raka vägen och köpa den bästa biljetten för mina behov utan att snegla på status.
Jag är helt enig.
För egen del tycker jag ändå att jag och flygalliansen lever i någon hyfsad symbios. Jag värdesätter fast track, möjlighet att äta/duscha/sitta/surfa i loungen oavsett var jag befinner mig i världen, bli bättre omhändertagen vid IRROPS osv. Detta mot att jag håller mig till en och samma allians, vilket hittills inte inneburit speciellt stora uppoffringar från min sida.
Om jag uteslutande skulle ha rest i C/F hade, precis som några redan påpekat, incitamentet att jaga guldstatus varit betydligt mindre. Nu är tyvärr fallet inte sådant (corporate policy).
 

Valley

Medlem
Jagar inte direkt aktivt, men har tack vare BC, för första gången på väldigt många år, lyckats ta mig upp ett steg på flygstatusskalan utan att ge avkall på pris mm.
Hade jag inte tagit fel på vilken medlemsperioden jag har, hade jag med säkerhet tagit mig upp ytterligare ett steg.
 

ALU

Medlem
Även om pris/tid oftast är viktigt för mig i jobbresorna så har jag insett att jag gärna håller mig till en allians om möjligt, One World. Oftast sker resorna i C, men statusen har liksom blivit en trevlig reskamrat som jag gärna behåller. Fåfängt? Absolut, men med en hel del fördelar som jag ser det. Den service jag fick av BA för ett tag sedan när dimman låg tät över LHR och jag skulle missa min anknytning till Rio var guld värd.

Har upptäckt att mina hotellnätter i Göteborg oftast spenderas på Radisson, troligen pga Club Carlson Gold och de uppgraderingar jag brukar få. Men tanken på andra hotell har slagit mig. Vanans makt är dock ibland rätt stor...

Gott nytt år för övrigt!
 

JonW

Medlem
Jag har som strategi att vara trogen när det gäller l/h, men horar runt friskt när det gäller s/h.
S/h ger ändå så lite poäng om du inte vill gödsla med pengar, så det är knappt värt att fundera på lojalitet om det nu inte råkar vara hårfina skillnader.
Nu ska ju påpekas att jag då hittade ett bolag som oftast passar mina behov bra när det gäller C-priser och komfort.
 
Ok läste fel - men jag har testat 2 ggr senaste månaderna och som sagt en gång gick det - så värt att testa för att slippa 1-2 timmar i kön

Jag menar first vid A och vid ankomst.
Just vid ankomst är det super för ibland kan kön vara sjukt lång och inget man sucktar efter när man landar 0600 (ca).
 
Väldigt intressant tråd som jag läser med rodnande kinder och hög igenkänningsfaktor. Som många av er redan beskrivit så har jag definitivt handfängsel på. Detta kommer främst av att mitt tidigare resande utgick från att leta enklaste, billigaste vägen eller vad det nu må vara. Däremot kan jag som en form av flash-back komma ihåg hur jag under många år sneglat på fast-track, lounge skyltar (*A/OW) etc. (oberoende av PP) När jag sedan bestämde mig för att verkligen satsa på hobbyn att flyga in status så är ju omvägar och annat mer regel ;). Ett av citaten i "Up in the air" har fastnat och beskriver hur jag förhåller mig till ett bolag/allians. Vad är det kaptenen säger: "We really appreciate your loyalty" . Så kanske gillar jag ändå bojorna :)
 

The Sage

Medlem
Gräver upp denna eminenta tråd och undrar om någon kan hälla lite vatten på min kvarn. Försöker nämligen stå fast vid min nuvarande övertygelse att jag inte ska sätta huvudet under armen och gå all in för att nå EBG på poäng innan min period tar slut i augusti. Skulle behöva både OT (som går igenom!) på samtliga inbokade flygningar (tot 9 segment, bara inrikes/inom EU), uppgradera mitt amex till Elite och är ändå förmodligen runt 1000p kort, så måste nog åka en extra resa bara i detta syfte.

Rätt mycket pengar alltså - för vad? Jag kan ju själv läsa vad EBG ger, men eftersom jag inte får in en massa poäng utifrån ren kvantitet av resor så skulle jag även fortsättningsvis behöva åka plusresor för att ha skuggan av en chans att behålla kortet (samt även pröjsa 4000 för amex elite), och då får man ju de flesta av guldfördelarna inpå - fasttrack, lounge, extra bagage etc. Och dessutom flexibel biljett och käk på planet. Alltså - det är väl rimligt att jag sitter nöjd? Eller om ni så vill, vilka flygvanor tycker ni är någon sorts minimum för att det ska vara vettigt att "go for gold"? (har själv det senaste året åkt 17 enkelresor med SAS, bara inrikes eller inom EU)
 

ACervin

Medlem
@The Sage Det här är väl ett typexempel på att man skall låta bli att ändra till ett dyrare konsumtionsmönster. Speciellt om resemönstret inte kommer att ändra sig. Jag var själv Eurobonus Silver i en herrans massa år. Möjligen kan man räkna på om ett Aegean kort skulle kunna vara till fördel, men jag kan för lite om det, och jag tror att villkoren har försämrats där.
 

nota bene

Medlem
Låter som om det blir svårt att motivera kostnaden - om det inte är så att man har väldigt stor nytta av loungetillgången eller två extra väskor...
 
Toppen