Det finns ju en intressant intervju med Rickard Gustafson på SAS i senaste Affärsvärlden:
"Det ser ganska mörkt ut" | Affärsvärlden
Några klipp, om burn rate:
I slutet av juli uppgick kassan till 6,2 miljarder kronor, vilket inkluderade de 3,3 miljarder som utnyttjats från kreditfaciliteten som garanterats av danska och svenska staten. Under hösten beräknas ytterligare 12 miljarder kronor flyta in tack vare den rekapitaliseringsplan som godkänts av såväl ägarna som EU.
Bränner 700 miljoner i månaden
Samtidigt väntas SAS bränna mellan 500 och 700 miljoner kronor varje månad under resten av året.
Om förhandlingarna med facket:
Samtidigt som flygbolaget går på knäna mullrar det inom organisationen. Enligt den nya affärsplanen ska SAS spara 4 miljarder kronor och i slutet av juli hade närmare 4 000 uppsägningar, av totalt cirka 5 000, slutförts. Samtidigt rapporterade bolaget att lokala anställningsavtal var under omförhandling.
Det rör bland annat diskussioner med piloterna. SAS-ledningen har lagt fram ett förslag som innebär att hälften av 560 varslade piloter får stanna om de går med på sänkta löner. Men parterna har inte lyckats enas om en överenskommelse.
Problemet enligt Jesper Olsson, vice ordförande i fackklubben SAS Pilot Group, är att ledningen försöker få piloterna att acceptera lönesänkningar och sämre arbetsvillkor bortom krisen och 2022.
”Under en tidsperiod är vi helt inställda på att bidra med ytterligare besparingar för att hjälpa företaget. Men sedan är det tidslinjen. Var är den bortre parentesen? Vår utgångspunkt är att vi har en kollektivavtalsförhandling 2022. Men min uppfattning är att ledningen vill ha en överenskommelse som sträcker sig bortom 2022. Och det är absolut en av de stora bitarna för oss”, säger Jesper Olsson till Affärsvärlden.
Om återbetalningar:
”Problemet är att vi inte har system som är designande för att hela vår verksamhet ska stå på marken. Vi har miljontals ärenden att hantera. Många biljetter är också komplexa – kunden reser en sträcka med oss och en annan sträcka med en samarbetspartner. Då måste vi reda ut vem som ska få vad av de pengarna. Vi har också kunder som betalar delvis med pengar och delvis med eurobonuspoäng.”
Det sista tycker jag låter mycket märkligt, vartenda företag som blandar betalningar på nätet kan ju se vilken betalningsmix man använder (kreditkort/presentkort/lojalitetspoäng/rabattkoder). Låter otroligt att de löst detta manuellt varje gång man har en flygning med t ex SAS + LH på sträckan Stockholm-Munchen-Verona.
"Det ser ganska mörkt ut" | Affärsvärlden
Några klipp, om burn rate:
I slutet av juli uppgick kassan till 6,2 miljarder kronor, vilket inkluderade de 3,3 miljarder som utnyttjats från kreditfaciliteten som garanterats av danska och svenska staten. Under hösten beräknas ytterligare 12 miljarder kronor flyta in tack vare den rekapitaliseringsplan som godkänts av såväl ägarna som EU.
Bränner 700 miljoner i månaden
Samtidigt väntas SAS bränna mellan 500 och 700 miljoner kronor varje månad under resten av året.
Om förhandlingarna med facket:
Samtidigt som flygbolaget går på knäna mullrar det inom organisationen. Enligt den nya affärsplanen ska SAS spara 4 miljarder kronor och i slutet av juli hade närmare 4 000 uppsägningar, av totalt cirka 5 000, slutförts. Samtidigt rapporterade bolaget att lokala anställningsavtal var under omförhandling.
Det rör bland annat diskussioner med piloterna. SAS-ledningen har lagt fram ett förslag som innebär att hälften av 560 varslade piloter får stanna om de går med på sänkta löner. Men parterna har inte lyckats enas om en överenskommelse.
Problemet enligt Jesper Olsson, vice ordförande i fackklubben SAS Pilot Group, är att ledningen försöker få piloterna att acceptera lönesänkningar och sämre arbetsvillkor bortom krisen och 2022.
”Under en tidsperiod är vi helt inställda på att bidra med ytterligare besparingar för att hjälpa företaget. Men sedan är det tidslinjen. Var är den bortre parentesen? Vår utgångspunkt är att vi har en kollektivavtalsförhandling 2022. Men min uppfattning är att ledningen vill ha en överenskommelse som sträcker sig bortom 2022. Och det är absolut en av de stora bitarna för oss”, säger Jesper Olsson till Affärsvärlden.
Om återbetalningar:
”Problemet är att vi inte har system som är designande för att hela vår verksamhet ska stå på marken. Vi har miljontals ärenden att hantera. Många biljetter är också komplexa – kunden reser en sträcka med oss och en annan sträcka med en samarbetspartner. Då måste vi reda ut vem som ska få vad av de pengarna. Vi har också kunder som betalar delvis med pengar och delvis med eurobonuspoäng.”
Det sista tycker jag låter mycket märkligt, vartenda företag som blandar betalningar på nätet kan ju se vilken betalningsmix man använder (kreditkort/presentkort/lojalitetspoäng/rabattkoder). Låter otroligt att de löst detta manuellt varje gång man har en flygning med t ex SAS + LH på sträckan Stockholm-Munchen-Verona.