Senaste nytt

Star Alliance Upgrade med EuroBonus poäng - erfarenheter?

Jag har uppgraderat Singapore-Kapstaden med Singapore Airlines(SQ) för min vän.

Det kostade 25.000 EB poäng och priset av SQ B klass biljett mellan Bangkok-Singapore-Kapstaden t/r var ca 11.000 SEK inkl. skatter.
Det var OK värde i min mening.

Jag har uppgraderat ZRH-JNB på LX för 35k. Det tyckte jag var rätt bra valuta för pengarna, erhm, poängen...

Stand-by uppgraderingar på flygplatsen är ju riktiga kap hos SAS med EB-poäng, men vad kostar det egentligen att uppgradera om man vill göra en confirmed upgrade i förväg? De tillåter ju bara uppgradering från Y,B och S, dvs economy extra, så man kan ju tycka att 50k poäng (som de listar för economy->business) mellan sydostasien och europa är rätt dyrt när man redan har en rätt dyr biljett i botten.

Japp 50k poäng tycker jag är dyrt när det rör sig om SAS eftersom det redan är en Economy Extra-biljett i botten. Det jag tycker är otydligt på hemsidan är huruvida priset även gäller anslutningar i bägge ändar?

Jag har förstått att om man flyger Lufthansa och uppgraderar med M&M-miles ingår anslutningsflygen inom Europa, stämmer det? Är det samma sak om man uppgraderar Lufthansa-biljetter med EB-poäng i en Star Alliance-uppgradering? Jag blir inte exakt klok på vad de menar med följande fras på sas.se:

Star Alliances uppgraderingssystem är baserat på segment.

Jag har aldrig fått anslutningar uppgraderade när jag gjort *A uppgrades iaf. Segment är väl samma sak som en flight, typ, så det borde även vara korrekt hanterat.

Ursäkta en kanske dum fråga. Hur ligger det till med tillgängligheten för uppgraderingar med Eurobonuspoäng när man flyger t.ex. Lufthansa och Swiss och vill uppgradera från Business till First. Måste det finnas tillgängliga awardplatser eller handlar det om att det skall finnas revenueplatser lediga i den kabin man uppgraderar till? Lufthansa och Swiss släpper ju som bekant nästan inte några awardplatser i first utanför sina egna bonusprogram.

Ursäkta en kanske dum fråga. Hur ligger det till med tillgängligheten för uppgraderingar med Eurobonuspoäng när man flyger t.ex. Lufthansa och Swiss och vill uppgradera från Business till First. Måste det finnas tillgängliga awardplatser eller handlar det om att det skall finnas revenueplatser lediga i den kabin man uppgraderar till? Lufthansa och Swiss släpper ju som bekant nästan inte några awardplatser i first utanför sina egna bonusprogram.

Jo LH släpper ganska många platser till *A partners. Betänk dock att de bara har åtta stolar per plan numera samt att partners (med brasklapp för SQ KF) bara kan boka dessa 14 dagar före avresa.

LH upgrades bokas i O, men LX upgrades bokas i A. Så en upgrade med poäng/miles på LX har bättre möjligheter att clearas än motsvarande på LH.

Det behöver finnas O klass tillgänglig plus att din biljett behöver vara i en uppgraderingsklass.

Toppen