Senaste nytt

Star Alliance till Abu Dhabi

ulagun

Medlem
Planerar en vecka på Hilton Abu Dhabi slutet november. Utmärkt ställe att komma ifrån höstrusket ett tag.Privat strand, härligt poolområde samt bra lounge.
Vad jag kan se är det bara Egypt Air, Turiksh samt Lufthansa som flyger direkt Abu Dhabi av Star A bolagen. Krångla via Dubai inte aktuellt.
Egypt Air faller bort bland annat pga att de inte serverar fika.
Så frågan är vilket som är att föredra economy med Turkish eller premium economy med Lufthansa.
Får man ihop anslutningsflyg CPH-FRA v.v. med SAS reser man i Plus.
Att undvika nattavgång lär väl inte gå oavsett vad vi väljer

• Gilla
Reactions: Gus
Hm.... Var hittar du Lufthansa? Jag hittar inte det. Hur som helst så är det väl inget att tveka på. Om Lufthansa premium economy finns så gissar jag att det är wide body-plan? Det är egentligen inget val i det läget ställt mot economy med Turkish i narrow body-plan?

Vad jag vet så är det bara Turkish (Istanbul), Air India (Mumbai) och Egypt Air (Kairo) av Star Alliance bolagen som flyger till Abu Dhabi.
I övrigt så har Etihad Code Share samarbete med många andra bolag.

Om man vill ha större valfrihet på bolag så får man ta sig till Dubai istället. Sedan väntar en taxiresa på ungefär en timme.

Bra länk att ta reda på vilka *A som flyger vart. http://star-alliance.innosked.com
9cd1ce19e5d17c48aa737494d09e28a5.jpg

LH flyger väl code share med Etihad och inte direkt eller har jag fel?
Stämmer.
Kikade lite (för) snabbt på Momondo. noterade inte att de flesta
Star A bolagen som fanns med har code share med Ethiad..
Så det lär bli Turkish. Vore lite annorlunda med Air India via Mumbai, men lär aldrig få med fru Ulagun på en Air India flight igen efter ha flugit inrikes med dem för 10-tal år sedan. Hon har gott minne och är långsint ;)

F.ö tack för innosked länken. Kommer att underlätta framtida sökanden.

Stämmer.
Kikade lite (för) snabbt på Momondo. noterade inte att de flesta
Star A bolagen som fanns med har code share med Ethiad..
Så det lär bli Turkish. Vore lite annorlunda med Air India via Mumbai, men lär aldrig få med fru Ulagun på en Air India flight igen efter ha flugit inrikes med dem för 10-tal år sedan. Hon har gott minne och är långsint ;)

F.ö tack för innosked länken. Kommer att underlätta framtida sökanden.
Boka med SAS och Etihad via AMS/ATH/BRU/DUS/FRA/GVA/LHR/MXP/FCO/ZRH så får du Eurobonuspoäng på hela resan!
Har en känsla av att EY är bättre än TK

EuroBonus-partner – Etihad Airways | SAS

Boka med SAS och Etihad via AMS/ATH/BRU/DUS/FRA/GVA/LHR/MXP/FCO/ZRH så får du Eurobonuspoäng på hela resan!
Har en känsla av att EY är bättre än TK

EuroBonus-partner – Etihad Airways | SAS

Tackar!
Klart intressant alternativ. Smidigt att kunna boka på SAS hemsida.
Några följdfrågor
- Intjäning extrapoäng. Gäller det både SAS delen samt Ethiad delen? Eller får man baspoäng på SAS och xtrapoäng med Ethiad?
- Loungetillgång som EBG på de sträckor som flygs av Ethiad? Abu Dhabis flygplats upplever jag som en av de absolut tråkigaste så lounge är verkligen önskvärd.
- Är det value for money försöka få uppgradering till Business? Det är ju trots allt en relativt kort flygning,

Tackar!
Klart intressant alternativ. Smidigt att kunna boka på SAS hemsida.
Några följdfrågor
- Intjäning extrapoäng. Gäller det både SAS delen samt Ethiad delen? Eller får man baspoäng på SAS och xtrapoäng med Ethiad?
- Loungetillgång som EBG på de sträckor som flygs av Ethiad? Abu Dhabis flygplats upplever jag som en av de absolut tråkigaste så lounge är verkligen önskvärd.
- Är det value for money försöka få uppgradering till Business? Det är ju trots allt en relativt kort flygning,

Du får Baspoäng för de sträckor som utförs av SAS och Extrapoäng för det som utförs av Etihad.
Ingen Loungetillgång inför Etihadsträckorna.

Servicen på Etihad är bra (Economy är det enda jag har erfarenhet av) och sällan fullbelagda plan. Om det ändå är värt att uppgradera får du avgöra själv.

Det finns dock många andra anledningar till att undvika detta bolag (liksom övriga gulfbolag). Den som vill veta detaljer får gärna höra av sig på PM, eftersom det inte uppskattas att jag skriver om detta i forumet.

Toppen