Senaste nytt

Star Alliance - rimligaste rutt - hur strikt?

Piffsan

Medlem
Hej,
Har hittat en intressant rutt till Asien via Nordamerika. Någon som har input om det går att boka då "rimligaste rutt" ska tas till destinationen? Det skulle vara 7 leg totalt, så inom max. 8 leg segmentet.
Om det kan hjälpa så har jag i det här fallet (datum) har jag hittat biz via Nordamerika men inte via Europa varför "rimligheten" kanske kan tummas på ;).

Note: att SAS förbehåller sig någonting blir ju intressant i sig då olika agenter säger olika saker men det är en annan femma.
Note II: någon som kan länka till branschstandard?

Från villkoren:

2.10 Maximalt antal flygsträckor. Högst åtta (8) flygningar (sträckor) är tillåtna per bonusbiljett med Star Alliance.

2.11 Rimligaste rutt. Både utresor och hemresor måste följa regeln om den rimligaste rutten mellan avgångsplatsen och destinationen i enlighet med branschstandard. SAS förbehåller sig rätten att fastställa om resan följer den rimligaste rutten.
 

Johans00

Medlem
Skulle inte säga att den rimligaste rutten till Asien är via Nordamerika (utgår från att du startar i Skandinavien)
Räkna inte med att få igenom det.
 

palmen

Moderator
Att åka till Asien via USA har nog inte någon fått igenom från Europa, utom möjligtvis under tiden sas släppte på alla regler helt under några månader för typ 3-4 år sedan.

Rumligsste rutt innebär att du ska åka "närmsta vägen" men kan få något stopp på vägen som kan vara en omväg, tex ARN-FRA-TYO-HKG som omväg istället för att boka ARN-FRA-HKG.

Titta på en jordglob och utgå ifrån att du behöver åka kortaste sträckan från start to till destination. Om kortaste sträckan är österut kommer du "aldrig" få igenom att åka västerut.
Samma Exempel som ovan så kommer du inte få igenom ARN-FRA-TYO-HKG, även om just den rutten faktiskt erbjuds av Aeroplan och deras bokning. Det är snarare för att de kodat sökningen dåligt än att det är standard att få åka så. Samt att i fallet med Air Canada vill de nog få folk att åka med egna bolaget.

90% av agenterna du kommer prata med kommer inte godkänna att söka ben för ben. Om du hittar en som gör det kommer de inte godkänna att du tar en extrem omväg till din destination.
 

Piffsan

Medlem
Tack, då vet jag att det är i stort sett omöjligt - hade varit lite för bra för att vara sant :p

Noterade i samband med att jag läste reglerna om att SAS faktiskt tillåter ett uppehåll i USA och Asien (mer än 24h) - har ni några spännande routingförslag man kan hålla utkik efter så tar jag tacksamt emot detta :) (Tänker ARN - NYC - uppehåll ett par dagar - NYC till LAX - hem från SFO )

  • Uppehåll som varar längre än 24 timmar är inte tillåtna, dock med undantag för SAS-flygningar till/från Asien och USA.
  • På SAS-flygningar till/från Asien och USA är ett uppehåll tillåtet på utresan och ett på hemresan.
 

Piffsan

Medlem
Note - läser igen och inser att uppehåll tillåtet till/från Asien och USA m SAS - antar typ CPH, OSL etc då det måste vara SAS hela vägen, inte riktigt lika intressant :D
 

Rickard_O

Medlem
Att åka till Asien via USA har nog inte någon fått igenom från Europa, utom möjligtvis under tiden sas släppte på alla regler helt under några månader för typ 3-4 år sedan.

Det är synd att jag har en tråkig sambo, annars hade jag faktiskt lyckats med detta!
Letade resa till asien för min första 2-4-1 bokning 2018 och lyckades med SAS egna söksida för star alliance bokningar med resa via Tyskland tror jag att det var, vidare till Houston med United, från Houston till Taipei med EVA.
Osäker på exakta rutten, men var iaf Stockholm-Europa-Houston-Taipei-Okänd plats.

Men mellanlandningen i Houston var på 16h och min sambo vägrade ta den, blev den lite tråkigare Singaporeslingan från Stockholm till Bali.
Jag ansåg att det var den perfekta resan då jag hade läst mig till att det inte skulle vara möjligt att boka, men min sambo vägrade fortfarande att jag tog den.

Borde ha en skärmdump på det någonstans, ska leta!

EDIT: Hittade exakta rutten, jag mindes fel.
Det var London-Houston-Taipei bara

Bjuder på transkriberingen från konversationen när jag hade hittat resan, mindes även lite fel om vilket år det var, så var inför 2020's sommarresa.

har skickat 4 december 2019
26h flyg?!
Du har skickat 4 december 2019
Ja
Du har skickat 4 december 2019
Drömmen

har skickat 4 december 2019
Fyfan
Du har skickat 4 december 2019
Nice ju, 16,5h i EVA air

har skickat 4 december 2019
Men över 31 timmar restid
har skickat 4 december 2019
Det är ju sjukt
Du har skickat 4 december 2019
Perfekt
Du har skickat 4 december 2019
Precis så det ska va
Du har skickat 4 december 2019
Maximal utnyttjning av poängen


har skickat 4 december 2019
Men det är så sinnessjukt lång tid
Du har skickat 4 december 2019
Häftigt ju
Du har skickat 4 december 2019
Får ju vila i 5h i
Houston
1f60e.png

Du har skickat 4 december 2019
Ta en löprunda på terminalen

har skickat 4 december 2019
Hade kunnat fatta om det var ett dygn i houston
har skickat 4 december 2019
Men man kommer vara slut efter en långflygning dit
har skickat 4 december 2019
Sen sitta och vänta 5h för att sen flyga 16 timmar till
 
Last edited:

Skogi

Medlem
Det är synd att jag har en tråkig sambo, annars hade jag faktiskt lyckats med detta!
Letade resa till asien för min första 2-4-1 bokning 2018 och lyckades med SAS egna söksida för star alliance bokningar med resa via Tyskland tror jag att det var, vidare till Houston med United, från Houston till Taipei med EVA.
Osäker på exakta rutten, men var iaf Stockholm-Europa-Houston-Taipei-Okänd plats.

Men mellanlandningen i Houston var på 16h och min sambo vägrade ta den, blev den lite tråkigare Singaporeslingan från Stockholm till Bali.
Jag ansåg att det var den perfekta resan då jag hade läst mig till att det inte skulle vara möjligt att boka, men min sambo vägrade fortfarande att jag tog den.

Borde ha en skärmdump på det någonstans, ska leta!

EDIT: Hittade exakta rutten, jag mindes fel.
Det var London-Houston-Taipei bara

Bjuder på transkriberingen från konversationen när jag hade hittat resan, mindes även lite fel om vilket år det var, så var inför 2020's sommarresa.

har skickat 4 december 2019
26h flyg?!
Du har skickat 4 december 2019
Ja
Du har skickat 4 december 2019
Drömmen

har skickat 4 december 2019
Fyfan
Du har skickat 4 december 2019
Nice ju, 16,5h i EVA air

har skickat 4 december 2019
Men över 31 timmar restid
har skickat 4 december 2019
Det är ju sjukt
Du har skickat 4 december 2019
Perfekt
Du har skickat 4 december 2019
Precis så det ska va
Du har skickat 4 december 2019
Maximal utnyttjning av poängen


har skickat 4 december 2019
Men det är så sinnessjukt lång tid
Du har skickat 4 december 2019
Häftigt ju
Du har skickat 4 december 2019
Får ju vila i 5h i
Houston
1f60e.png

Du har skickat 4 december 2019
Ta en löprunda på terminalen

har skickat 4 december 2019
Hade kunnat fatta om det var ett dygn i houston
har skickat 4 december 2019
Men man kommer vara slut efter en långflygning dit
har skickat 4 december 2019
Sen sitta och vänta 5h för att sen flyga 16 timmar till

Dumpa!
 

palmen

Moderator
Det är synd att jag har en tråkig sambo, annars hade jag faktiskt lyckats med detta!
Letade resa till asien för min första 2-4-1 bokning 2018 och lyckades med SAS egna söksida för star alliance bokningar med resa via Tyskland tror jag att det var, vidare till Houston med United, från Houston till Taipei med EVA.
Osäker på exakta rutten, men var iaf Stockholm-Europa-Houston-Taipei-Okänd plats.

Men mellanlandningen i Houston var på 16h och min sambo vägrade ta den, blev den lite tråkigare Singaporeslingan från Stockholm till Bali.
Jag ansåg att det var den perfekta resan då jag hade läst mig till att det inte skulle vara möjligt att boka, men min sambo vägrade fortfarande att jag tog den.

Borde ha en skärmdump på det någonstans, ska leta!

EDIT: Hittade exakta rutten, jag mindes fel.
Det var London-Houston-Taipei bara

Bjuder på transkriberingen från konversationen när jag hade hittat resan, mindes även lite fel om vilket år det var, så var inför 2020's sommarresa.

har skickat 4 december 2019
26h flyg?!
Du har skickat 4 december 2019
Ja
Du har skickat 4 december 2019
Drömmen

har skickat 4 december 2019
Fyfan
Du har skickat 4 december 2019
Nice ju, 16,5h i EVA air

har skickat 4 december 2019
Men över 31 timmar restid
har skickat 4 december 2019
Det är ju sjukt
Du har skickat 4 december 2019
Perfekt
Du har skickat 4 december 2019
Precis så det ska va
Du har skickat 4 december 2019
Maximal utnyttjning av poängen


har skickat 4 december 2019
Men det är så sinnessjukt lång tid
Du har skickat 4 december 2019
Häftigt ju
Du har skickat 4 december 2019
Får ju vila i 5h i
Houston
1f60e.png

Du har skickat 4 december 2019
Ta en löprunda på terminalen

har skickat 4 december 2019
Hade kunnat fatta om det var ett dygn i houston
har skickat 4 december 2019
Men man kommer vara slut efter en långflygning dit
har skickat 4 december 2019
Sen sitta och vänta 5h för att sen flyga 16 timmar till
Att det gick att boka vissa saker via deras bokningssida är något som är väl känt. Det gick dock aldrig att boka via en agent. Dessa små fina routings pratar man ju inte högt om heller så de täpper till "hålet".

Under vilda västern tiden när man släppte alla regler kunde jag boka ARN-SFO via Asien-USA-Asien, allt i First förutom flighten till Frankfurt.
ARN-FRA LH C
FRA-BKK LH F
BKK-ICN TG F
ICN-LAX OZ F
LAX-NRT NH F
NRT-SFO NH F

Hemresan var lite enklare
SFO-MUC LH F
MUC-ARN LH C

Det finns en reserapport om denna, är 3 år sedan nu tror jag. Höll på att bli fast i Tokyo pga snöstorm, det var lite intressant.
 
Toppen