Senaste nytt

Star Alliance lounge Lissabon

olo

Medlem
Tack för info! På vilka andra sätt finns det att ta sig in i ANA loungen, förutom då att betala sig in? Någon som vet hur den loungen är och om det är "värt" betala inträde?
Läs min post ovan från september 2015 om ANAs lounge. Sorglig tycker jag är att ta i, men den är inget att skriva hem om.
Jag tänkte mest på att de tar Priority pass, Diners och har rabatter på en massa olika kreditkort, så det beror nog mer på om man har något sådant.

Hade jag kommit till från Sydamerika med ett långt byte och var i behov av en dusch hade jag köpt mig in. Har jag turistat i Lissabon hade jag kommit senare och inte gjort det.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

NyfikenGrau

Medlem
Eftersom TAP inte har någon lounge, så finns det inte lounge för *G. SAS har inget avtal med ANA (och nästan inga andra tredjeparts lounger), men det går att ta sig in där på en massa andra sätt om man vill.

Det finns absolut en TAP "Premium" lounge på Lissabons flygplats, som vi hade det tvivelaktiga nöjet att besöka igår (den på Schengen-sidan). Dit bör även SAS EBG ha tillträde då ju TAP tillhör Star Alliance.

Det sämsta jag upplevt i loungeväg, kort motivering:
Trots att loungen verkar nyrenoverad och skulle kunna vara riktigt fin med moderna möbler och panoramafönster mot plattan, drog rejält med personal runt i timtals och gjorde just ingenting trots att alla bord där ingen satt var nedsölade med tallrikar, glas, smutsiga servetter och matrester. De två herrtoaletterna (och de två damtoaletterna bekräftade sambon) hade "frostade" dörrar i glas som saknade lås. Vad båda herrtoaletterna däremot hade var gott om små och stora behov (jag skämtar inte och menar inte "fläckar"..) som dekoration av toalettstolarna.

Det kändes rätt befriande att komma tillbaka ut i den relativt fräscha Terminal 1 efter det besöket.
 

Moco

Medlem
Det finns absolut en TAP "Premium" lounge på Lissabons flygplats, som vi hade det tvivelaktiga nöjet att besöka igår (den på Schengen-sidan). Dit bör även SAS EBG ha tillträde då ju TAP tillhör Star Alliance.

Det sämsta jag upplevt i loungeväg, kort motivering:
Trots att loungen verkar nyrenoverad och skulle kunna vara riktigt fin med moderna möbler och panoramafönster mot plattan, drog rejält med personal runt i timtals och gjorde just ingenting trots att alla bord där ingen satt var nedsölade med tallrikar, glas, smutsiga servetter och matrester. De två herrtoaletterna (och de två damtoaletterna bekräftade sambon) hade "frostade" dörrar i glas som saknade lås. Vad båda herrtoaletterna däremot hade var gott om små och stora behov (jag skämtar inte och menar inte "fläckar"..) som dekoration av toalettstolarna.

Det kändes rätt befriande att komma tillbaka ut i den relativt fräscha Terminal 1 efter det besöket.

Jag sitter i denna nu och vill påstå att den iallafall är bättre än Ana-loungen. Bemannad bar, helt ok utbud av snacks, bra viner etc.
Den tenderar att bli ganska full, men det är inget fel på den.
 

olo

Medlem
Det finns absolut en TAP "Premium" lounge på Lissabons flygplats, som vi hade det tvivelaktiga nöjet att besöka igår (den på Schengen-sidan). Dit bör även SAS EBG ha tillträde då ju TAP tillhör Star Alliance.
Den är helt nyöppnad, öppnade 11 juli!
Här är pressreleasen: TAP | TAP Portugal

Jag sitter i denna nu och vill påstå att den iallafall är bättre än Ana-loungen.
Bra, för ANA loungen verkar man inte längre kunna besöka med något *A-bolag.
Någon som vet hur är det med lounge på non-Schengen-sidan?
TAP loungen ligger på Schengendelen. Enligt *As "lounge finder" verkar Turkish använda sig av en lounge "Portway Lounge". Någon som har provat den? Var ligger den?
 

Moco

Medlem
Överlag upplever jag att Portela (Lissabons flygplats) förbättrats avsevärt de senaste åren. Från att ha varit ganska sliten till att nu vara ganska fin.

Flygplatsen som i min mening är EUs äckligaste, sunkigaste, och otrevligaste; Manchester. Alltid smutsig, alltid knökfull, och det mesta är trasigt och fixas aldrig.
 
Toppen