Senaste nytt

Star Alliance har öppnat ny lounge i Paris CDG för non Schengen passagerarna

Johan Gott

Medlem
Ny Star Alliance lounge för passagerare T1 på CDG för passagerare resande inom Schengen och gaterna 50-78

Källa Simpleflying.com

De formulerar sig lite otydligt men jag tror den nya loungen är för passagerare utanför Schengen vilket också bekräftas nedan.

Sedan verkar det redan finnas en befintlig lounge som är för resor inom Schengen. Rätta mig om jag har fel.

 

011430121

Medlem
De formulerar sig lite otydligt men jag tror den nya loungen är för passagerare utanför Schengen vilket också bekräftas nedan.

Sedan verkar det redan finnas en befintlig lounge som är för resor inom Schengen. Rätta mig om jag har fel.

Ja, när jag läser texten igen och din artikel är det solklart att det är non-Schengen lounge.
Det finns en lounge redan om man skall besöka den måste man ha pass för att kom till och från den om man reser inom Schengen
 

fcx

Medlem
Fast det låter nu som att den gamla loungen blir en Schengenlounge, då borde den hamna på "rätt" sida om passkontrollen.
 

Bat

Medlem
Officiella sidan för dem båda på https://www.staralliance.com/en/star-lounge-detail?loungeDetailsForAirport=CDG.

Paris Lounge (intra-Schengen)​

A striking panorama of Paris by night adorns the lounge along with feature privacy dividers inspired by the city’s iconic ‘arrondissements’ or neighbourhoods.
Guests will enjoy a range of quality complimentary refreshments and care from our professional team. In addition, an outdoor garden and smoking area are also accessible. Throughout the lounges, power points and USB charging stations are available. Spacious shower suites are available to guests wishing to freshen up before their flight."

Vore konstigt om den skulle kräva passage genom extra security.
 

Bat

Medlem
Förvirrad kring dessa lounges. Åkte från CDG idag (terminal 1, gate 56, inom Schengen). Personalen pekade in mig mot denna nya lounge https://runwaygirlnetwork.com/2023/09/star-alliance-lounge-in-paris-fails-to-shine/. Behövde gå igenom passkontroll två ggr. Dessutom låg säkerhetskontrollen precis innan gate'rna. Är ju rätt osmidigt då man inte vet hur lång tid det tar att passera dessa båda moment. Väldigt oinspirerande gateområde som man kom till också. Var måånga år sedan jag flög från CDG, men inte missat ngt känns det som. Eller så missade jag ngt uppenbart.
 

stopover

Medlem
Så vilken lounge är att föredra då om reser från Paris med SAS Plus som *A Gold?
Den vanliga Schengen-loungen i detta fall.

Den splitternya non-schengen-loungen bakom passkontrollen är riktigt fin men det blir krångligt för dig att komma in där ifall du flyger med SAS inom Europa.

Besökte själv non-schengen-loungen för en vecka sedan och då var det löjligt många amerikanare där med sina 5st handbagage var så det var lite svårt att hitta en plats att slå sig ner på.. :rolleyes:
 

zikkan77

Medlem
Har en längre connection på CDG (ca 4 timmar) och åker vidare med Air Canada från terminal 2B. Frågan är hur smidigt / osmidigt det är att besöka den nya loungen och sedan ta sig till terminal 2. Ankommer med SAS till terminal 1 så antar att jag kan gå över till non-schengen via passkontrollen och sedan (vad jag kan se på CDGs sida) ska det finnas en buss (Blue shuttle) direkt till 2B airside. Någon som har erfarenhet / datapunkter (längesedan jag åkte via Paris :) ).
 
Toppen