Senaste nytt

Star Alliance Gold Track . Något nytt?

Gällade fast track på cph så finns det 2 sätt. SAS egna som bara funkar för de som bokar med SAS Eller om du åker med annat bolag men checkar in på SAS disk och får en biljett därifrån. Tex Lufthansa flyg cph-fra använder sas checkin med SAS printad biljett. Och då ska man använda sas fast track.

I stort sett alla andra bolag har sina diskar i terminal 3 vilket betyder att man kommer till rätt fast track direkt.

Gällade fast track på cph så finns det 2 sätt. SAS egna som bara funkar för de som bokar med SAS Eller om du åker med annat bolag men checkar in på SAS disk och får en biljett därifrån. Tex Lufthansa flyg cph-fra använder sas checkin med SAS printad biljett. Och då ska man använda sas fast track.

I stort sett alla andra bolag har sina diskar i terminal 3 vilket betyder att man kommer till rätt fast track direkt.
CPH Express (inte SAS egen fast track) har fast track i kontrollerna/köerna både närmast Terminal 2 och Terminal 3, alltså i båda ändarna.
Den stora fördelen med SAS egen är enligt mig att man slipper gå så långt för att komma till SAS lounger och att det aldrig är någon kö där, åtminstone när jag flyger ut på eftermiddag/kväll.

Gäller Gold Track på CPH även inne i passkontrollerna vid T3 eller är det endast mellan inchecking/baggage drop och terminaler?

Just på Arlanda har jag hört att Swedavia tar ut väldigt höga avgifter för fast track per passagerare, så för SAS del vill man inte betala för övriga Star Gold. Rör sig om cirka 200-300kr per passagerare.

Just på Arlanda har jag hört att Swedavia tar ut väldigt höga avgifter för fast track per passagerare, så för SAS del vill man inte betala för övriga Star Gold. Rör sig om cirka 200-300kr per passagerare.
I så fall är det märkligt Norwegian erbjuder detta till dem som flyger med biljetten köpts via företagsavtal (inte nödvändigtvis dyrt).

Affärsresor: Bekväma flyg, smarta förmåner | Norwegian

Det måste vara rena rama förlustaffär för SAS när de säljer SAS Go Light enkelbiljett till London för 199 SEK inkl. skatter.

Ja, och betänk då att CPH kontrolleras av Ontario Teachers’ Pension Plan och Macquarie European Infrastructure Fund III. Om det är något dessa gör så är det att driva saker och ting så att vinst uppstår. Det kostar med all sannolikhet SAS stora pengar att ha en egen Fast Track på CPH. Varför SAS ska bjussa tyska och österrikiska konkurrenter på detta är med andra ord svårt att förstå, inte minst mot bakgrund av att de tyska och österrikiska konkurrenterna uppenbarligen inte ens är beredda att pröjsa för sina statuspax och affärsklassresenärer i flygplatsens egna Fast Track.

Det finns väl dock inget som hindrar Star Alliance att sätta upp en Star Alliance Gold Track i CPH Express. Så kan SAS-kunderna fortsätta använda SAS Fast Track och övriga Star Alliance-bolag använda en ny Gold Track.

Tänk vad denna diskussionen hade blivit bättre med lite fakta? ;) Skulle varit bra med en matris med kostnader per flygplats, vem äger frågan, vem betalar etc.

Nu har jag ingenting som motsäger 200-300kr per passagerare på Arlanda, men om det är så och med tanke på SAS eviga kostnadsjagande är jag förbluffat att detta gäller för en SAS Go Light oavsett status. Skulle dock vara intressant att veta vad United betalar PANYNJ och TSA på Newark och Lufthansa FRAPORT i Frankfurt som jämförelse.

Tänk vad denna diskussionen hade blivit bättre med lite fakta? ;) Skulle varit bra med en matris med kostnader per flygplats, vem äger frågan, vem betalar etc.

Nu har jag ingenting som motsäger 200-300kr per passagerare på Arlanda, men om det är så och med tanke på SAS eviga kostnadsjagande är jag förbluffat att detta gäller för en SAS Go Light oavsett status. Skulle dock vara intressant att veta vad United betalar PANYNJ och TSA på Newark och Lufthansa FRAPORT i Frankfurt som jämförelse.
Haha, kom att tänka på fast track på Newark för två veckor sedan. Varannan från vanliga kön, varannan från Fast Track. Blev skarpt tillsagd att vänta från min position i FT-fållan. Lite annan nivå än det SAS erbjuder på Kastrup, .

Haha, kom att tänka på fast track på Newark för två veckor sedan. Varannan från vanliga kön, varannan från Fast Track. Blev skarpt tillsagd att vänta från min position i FT-fållan. Lite annan nivå än det SAS erbjuder på Kastrup, .

Men du tänker på den på Terminal B som delas av Lufthansa, SAS, Swiss eller hur? Jag funderar på den som United har på Terminal C där alla Star Gold får gå, och som är separat från det vanliga flöde..

Toppen