Senaste nytt

Star Alliance Gold - hur jag nådde dit, och hur jag ska gå vidare

För mig framstår CU som en enhörning. Jag har läst om denna mytologiska varelse, och till och med läst om folk som sett den. Men jag har också läst motsatsen; "Har aldrig lyckats!" osv. CU är ju någon form av "spinn hjulet och hoppas på det bästa!"
För att kommentera detta, det är absolut något som finns men mycket beror på resmönster och vilken kabin du bokat i om du får en CU ofta eller inte. Åker du nästna uteslutande longhaul med SAS i GO från Arlanda (där de bara har A330 stationerat) så är chansen störst att få CU, då oftast till SAS Plus (finns 56 platser på A330 jämfört med 28 på A340). Det har även hänt några gånger att jag fått CU från GO till Business men det är betydligt mer ovanligt att det sker. Reser man alltid i Plus är chansen lägre att få CU då du bara kan få det till Business.
Jag får CU på i snitt 20-25% av mina flighter, dvs oftast får jag den på varannan resa jag bokat på en av flighterna.

1) hur säkert är det att Gold for life ens existerar?
Av ditt inlägg att döma så verkar det ju vara 100%, men, om jag försöker djupdyka på internet kring detta så är det svårt att faktiskt få det svart på vitt. Man hittar några gamla blogposter och dylikt från ibland flera år tillbaka om att SAS ska börja med detta, men det bekräftas liksom inte... Enligt den uppfattning jag fått. Jag har också läst om folk som bekräftar att de fått detta, men de är få...
EBGforLife_2.jpg

1) hur säkert är det att Gold for life ens existerar?
Av ditt inlägg att döma så verkar det ju vara 100%, men, om jag försöker djupdyka på internet kring detta så är det svårt att faktiskt få det svart på vitt. Man hittar några gamla blogposter och dylikt från ibland flera år tillbaka om att SAS ska börja med detta, men det bekräftas liksom inte... Enligt den uppfattning jag fått. Jag har också läst om folk som bekräftar att de fått detta, men de är få...
EBG for life existerar, har funnits länge men tiidgare krävdes att man hade passerat 60 (eller var det 65) för att kunna få det.
Nu är regeln att man ska ha haft EBG (eller högre) i 10 sammanhängande år, då blir man EBG for life. Finns en tråd här där många bekräftat att de har fått detta för några månader sedan och de är långt ifrån att vara 60 år gamla.
Läs gärna inläggen i denna tråd som är från i år för att ge dig info om hur EBG for life fungerar hos SAS, vad som skrivits innan är lite irrelevant i och med att det nyligen ändrats.
SAS EuroBonus Lifetime Gold | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Fick
För att kommentera detta, det är absolut något som finns men mycket beror på resmönster och vilken kabin du bokat i om du får en CU ofta eller inte. Åker du nästna uteslutande longhaul med SAS i GO från Arlanda (där de bara har A330 stationerat) så är chansen störst att få CU, då oftast till SAS Plus (finns 56 platser på A330 jämfört med 28 på A340). Det har även hänt några gånger att jag fått CU från GO till Business men det är betydligt mer ovanligt att det sker. Reser man alltid i Plus är chansen lägre att få CU då du bara kan få det till Business.
Jag får CU på i snitt 20-25% av mina flighter, dvs oftast får jag den på varannan resa jag bokat på en av flighterna.
Fick en CU nyss till New York, den hade hamnat i skräpposten så det var ju en kul överraskning när jag checkade in ;)

Får också CU när det är möjligt känns det som, även om det bara är 1-2 gånger om året jag åker i Plus/Go longhaul.

Det här får bli ett snabbt svar på alla ni som ryckte in och bekräftade EBG-for-life: kul! Det är ju verkligen en jättebra förmån. Finns det någon som kan bringa klarhet i om "kreditkortsmetoden" också kvalificerar för EBG-for-life, eller om det bara är rena flygningar som gäller?

@palmen jag ska med nöje läsa igenom tråden som du länkar till, alla inlägg från 2018. Kanske får jag svar på ovan fråga där, men om någon vet svaret på rak arm så välkomnas det!

Intressanta reflektioner.

Har själv funderat mycket i dessa banor innan det nu vart som det vart... Stationerad i Luleå sen några år innebär alltid ett SAS leg på väg ut, (undviker röd nos i möjligaste mån) Körde Turkish ett tag (när Sas nästan var KK så matchade jag i "panik") men mitt resemönster mm gjorde att det inte gav några fördelar för mig. Provade även KLF/Air France ett tag, men det funkar bättre boende i Mälardalen än Luleå... tömde poängkontot där och satsade på EBD

Det som gjorde att SAS och EBD var rätt för mig är:

Ge bort guld kort = frugan EBG vilket gör att vi kommer in 2 vuxna och 2 barn i alla star alliance lounger utan trubbel.
Pga. rätt perioder så har jag även kunnat ge bort ett guldkort till en kollega i nöd när hans "otur" med resebyrån gjorde att guldkortet försvann...
klart uppskattat.

Flyger mest legs med SAS, EBD ger viss fördel när det blir trubbel jämfört med andra *Gold, gratis dricka kan också vara trevligt men
eftersom det mest blir plus så är det ovanligt att utnyttja.

Kreditkorten:
Amex Elite med 300kSEK spend ger 2 st 2-4-1 och massor med poäng
Mastercard Premium ger en del poäng samt fördelen att boka bonusresor i plus/C och betala för Go
som grädde på moset så blir resan mot Diamond rätt mycket kortare.

Skaffade även en Handelsbanken Platinum när jag bytt bank vid senaste husköpet, Priority pass hjälper mig där SAS fallerar...

EBG for life är bara nått år bort för mig, frågan är hur SAS "Life" står sig jämfört med min levnadstid...? den som lever får se.... :)

Det här får bli ett snabbt svar på alla ni som ryckte in och bekräftade EBG-for-life: kul! Det är ju verkligen en jättebra förmån. Finns det någon som kan bringa klarhet i om "kreditkortsmetoden" också kvalificerar för EBG-for-life, eller om det bara är rena flygningar som gäller?
Enligt det som kommunicerats så skall det göra det, och eftersom det står som kvalificerande poäng på kontot så torde dom räknas...

Visst finns det men inte ens Saida kan säga om det finns om tio år. Eller om SAS för den delen finns om tio år. Eller Star Alliance... Får vissa som de vill finns väl inte ens flygplan kvar...

Det är förvisso helt sant. Håller med om det; vi kan inte veta hur det ser ut framöver. Under lång tid flög jag ofta med Estonian Air som gick i konkurs och för mig upplevdes som ganska hux flux, jag hade till och med bokat en resa med dem när de gick i konkurs. Samma sak hände med Air Berlin, dem hade jag också bokat en resa med när de gick i konkurs -- så visst, det är alldeles uppenbart att SAS står inför den risken.

Haha, jag hoppas att människorna som inte vill att flygplan ska finnas kvar är ganska få- och att man istället riktar sina önskan mot att flygplanens bränsle(förbrukning) förändras :)

Toppen