Senaste nytt

Star Alliance - Bonusresa med ölfokus

1. ARN-BRU-EWR-MEX <-> MEX-YYZ-LHR-ARN
Stoppen på utresan är mellan 15-17 timmar, dock kan man dygna mellan EWR & MEX då det är fakirflight kl 06:50. I dagsläget hittar jag inga resor mellan BRU-EWR med Brussels, endast med United. Uppsidan där är att det är i nya Polariskabinen, och om Polaris-loungerna på SFO och ORD är något att gå efter borde det vara en bra produkt.
Drygt 1 1/2 dygn i Mexico City (någon som varit där och kan ge tips?) och sen går hemresan något snabbare med Air Canada och SAS.
Stora nackdelen är att till och från MEX är det narrow body i dryga 5h, inte det mest inspirerande.

Tror att vi är rätt så många som varit i Mexico City då det historisk varit en väldigt bra destination för Lufthansa First (Nordamerika-poängkostnad, lång flygning från Tyskland, och hyfsat god award-tillgänglighet). Trevlig stad, och jag skulle nog nästan rekommendera lite längre tid än 1.5 dygn där om ni ändå åker dit. Om ni satsar på MEX så kanske ni även kan överväga att åka direkt dit med Lufthansa, utan stopp i USA eller Kanada, åtminstone på utresan. Finns både för- och nackdelar med detta upplägg.

Nackdelar:
* Ni får bara uppleva en stad (förutom eventuellt en kväll i Frankfurt eller München).
* Ingen chans till Polaris (om ni inte flyger via USA på hemvägen, typ ARN-FRA-MEX-ORD-ARN).

Fördelar:
* Lång longhaul.
* Inga mellanlånga segment i narrow bodies.
* Möjlighet att eventuellt uppgradera åtminstone ena riktningen till Lufthansa First om ni är villiga att spendera några ytterligare poäng (och om Lufthansa startat upp First på den linjen tills dess och om awardtillgänglighet dyker upp förstås).
* Ni slipper eventuella Corona-relaterade problem med att resa in/ut/passera USA. (Sen är det ju förstås ingen som vet hur Coronaläget är i Mexico då)

För transatlantiska ölupplevelser i Business som jag provat rankar jag
1) Brussels Airlines - flest sorter att välja på
2) SAS - både hyffsad IPA / Pale Ale samt i Business en specialöl
3) United - Brukar ha minst två IPOr, PA eller Wit/vete från medelstora/små amerikaner, samt vanlig industrilager förstås.
4) Air Canada - En IPA, ofta Guinness samt ett par industrilager
5) Lufthansa - Erdinger hefeweisse samt Warsteiner helles.
6) Swiss - En lokal öl, t ex Quöllfrisch hell samt industrilager.
Har inte åkt med TAP, TK eller Austrian över atlanten (ännu).

Bästa ölen hittils i luften har varit United med Elysian Space Dust på sträckan EWR-YOW

* Ni slipper eventuella Corona-relaterade problem med att resa in/ut/passera USA. (Sen är det ju förstås ingen som vet hur Coronaläget är i Mexico då)

Ser ju tyvärr ut som att Mexiko inte är så värst mycket bättre än USA från ett Coronaperspektiv just nu iaf, men vi vet ju inte hur saker och ting ser ut nästa år, och hursomhelst så lär det ju vara bättre att bara passera ett hårt drabbat land än två olika...

Över 53 000 döda i Mexiko – tredje värst drabbat - Omni

Thornados kommentarer om långa long haul och få korta ben i narrow body har fått mig att tänka om lite på mitt tidigare sekundära uppslag, som nu blivit det primära:

ARN-FRA SK
FRA-SFO UA (nya Polaris)
SFO-YVR AC

SEA/PAE-DEN UA
DEN-MUC - LH (A350)
MUC-ARN LH

Möjlig resväg att åka via FRA hem med LHs 747-4 (om nu inte alla pensionerats sen dess). Dock borde väl kabinen vara lite mer sliten i 747-4 än i A350, eller anser ni att nosupplevelsen väger upp/över (enbart åkt 747-4 i ekonomi tidigare)?

En maxad långhelg - onsdag till söndag - med 9h stopp i FRA och en kväll i SFO. Gillar Palmens förslag om sjöflyg eller båt mellan Vancouver-Seattle. Som tidigare, hemresan utan längre mellanlandningar av förklarliga anledningar...

Möjlig resväg att åka via FRA hem med LHs 747-4 (om nu inte alla pensionerats sen dess). Dock borde väl kabinen vara lite mer sliten i 747-4 än i A350, eller anser ni att nosupplevelsen väger upp/över (enbart åkt 747-4 i ekonomi tidigare)?
Möjligt att den är mer sliten, men tror det är marginellt och den är bara några år gammal, inte 10+ år gammal.
Om du flyger 747-400 skulle jag välja övervåning och inte nos, enbart pga att det är så speciellt och snart försvinner det (nos lär försvinna också). Personligen värderar jag övervåning mer även om det är trängre.

Precis som @palmen säger så skulle jag absolut välja upper deck på 747. Har aldrig flugit A350 än, men det finns inget som slår övervåning på 747 och har du aldrig flugit där så ska du definitivt passa på när chansen fortfarande finns.

Toppen