Senaste nytt

Standby trots platser till salu

På väg hem från längre resa där dottern placerats på standby med SAS från CPH (feeder) trots att det finns plats att köpa på SAS hemsida. Hör det till vanligheterna?
Funderar på om vi ska ta en försenad flight men se om dom kan flytt mig till Standby istället för att kunna få Eu261, det borde man väl få även om det är sista benet som orsakar förseningen och man hamnat på standby?
Flygen är Virgin-SAS-SAS.

På väg hem från längre resa där dottern placerats på standby med SAS från CPH (feeder) trots att det finns plats att köpa på SAS hemsida. Hör det till vanligheterna?
Funderar på om vi ska ta en försenad flight men se om dom kan flytt mig till Standby istället för att kunna få Eu261, det borde man väl få även om det är sista benet som orsakar förseningen och man hamnat på standby?
Flygen är Virgin-SAS-SAS.
Inte ovanligt

Hennes kabinklass är troligen överbokad. Men på totalen finns lediga platser

Och så väntar dom tills gaten stänger för att se om någon inte dyker upp. Sen allokeras platser till de som är standby

Antingen i annan kabinklass eller på ett säte där någon inte dök upp!

Det löser sig :)

Inte ovanligt

Hennes kabinklass är troligen överbokad. Men på totalen finns lediga platser

Och så väntar dom tills gaten stänger för att se om någon inte dyker upp. Sen allokeras platser till de som är standby

Antingen i annan kabinklass eller på ett säte där någon inte dök upp!

Det löser sig :)
Lite märkligt men vi lyckades först fixa så dom satte mig ist för henne på standby (risken med att ha separata bokningar pga 2-4-1 och att de trots ”ihopkopplade” bokningarna så satte dom henne alltså själv på standby initialt.

Båda kom med och hon fick en helt egen tom sätesrad och det fanns flera tomma platser… tack för supporten :)

Inte märkligare än att ett anslutande flyg var rejält sent eller att en gruppresa fick punktering på bussen :)
Lite märkligt men vi lyckades först fixa så dom satte mig ist för henne på standby (risken med att ha separata bokningar pga 2-4-1 och att de trots ”ihopkopplade” bokningarna så satte dom henne alltså själv på standby initialt.

Båda kom med och hon fick en helt egen tom sätesrad och det fanns flera tomma platser… tack för supporten :)

de trots ”ihopkopplade” bokningarna

Finns inget som är en ihopkopplad bokning. Det finns en textrad på bokningarna om att man reser ihop. Det krävs att en människa läser det (och orkar bry sig), tydligen finns det system som också kan ta det i beräkning men de har jag inte sett själv. Det är alltid ett vågspel med separata bokningar.

Toppen