Senaste nytt

Stämmer verkligheten priset?

Alex H

Medlem
Alltså, om du tycker resebyrån kostar för mycket och du tycker du har hittat samma resa till ett lägre pris själv, varför bokar du inte själv?

Sluta slösa tid på att försöka förstå hur resebyrån tänker och boka själv istället!
Tycker om denna resebyrå och vill att de framöver ska hjälpa oss med alla våra resor. Är villig att betala lite extra, vill slippa lägga ner en massa tid. Jag hoppas att jag fått en agent som helt enkelt räknat fel. Kolla de ovanståene uträkningar, det jag reagerade på är den stora skillnaden mellan två vuxna+barn och två vuxna, med exakt likadant hotell
 

TP12

Medlem
Du har missförstått. Det enda som skiljer mellan de två sällskapens offerter är flygbiljetten till barnen.

Två vuxna:
- 113k är också för både flygbiljetterna OCH hotellet.
- 64k för flyg och 49k för hotellet (alltså ca 32k/pers för flyg)

Två vuxna och ett barn:
- 162k är för både flygbiljetterna OCH hotellet.
- Agenten specat till ca 113k för flyg och 49k för hotellet.
- Om de vuxnas flyg är 32k/pers.

Varför kostar barnets flyg 49k?
Gå in på hotellets hemsida och se vad skillnaden blir om du bokar för två vuxna jämfört med två vuxna och ett barn. Ingår frukost (och andra måltider) så vill hotellet ha betalt även för barnet tex. Är i stort sett alltid dyrare att boka rum med barn jämfört med rum utan barn - med samma antal vuxna.
 

intuition

Medlem
Du har missförstått. Det enda som skiljer mellan de två sällskapens offerter är flygbiljetten till barnen.

Två vuxna:
- 113k är också för både flygbiljetterna OCH hotellet.
- 64k för flyg och 49k för hotellet (alltså ca 32k/pers för flyg)

Två vuxna och ett barn:
- 162k är för både flygbiljetterna OCH hotellet.
- Agenten specat till ca 113k för flyg och 49k för hotellet.
- Om de vuxnas flyg är 32k/pers.

Varför kostar barnets flyg 49k?
Det blir hypotetiskt eftersom vi inte vet mer om själva bokningen, men till exempel;

Agenten bokar i en fare som de har tillgång till. Där finns kanske bara 2 platser i lägsta pris. När det ska bokas 3 måste han/hon gå upp ett steg och priset för att kunna boka 3 samtidigt. Du kan alltså inte anta att två vuxna i ena bokningen har samma flygpris som två vuxna i den andra bokningen.

Jag uppfattar att du vill boka för 5 personer i två bokningar. Kanske gör agenten det som 2 bokningar för att kunna dra nytta av två platser i en billigare bucket. Kanske gör agenten en bokning av något annat skäl. Det här är ju det byrån gör, och det man slipper tänka på när man bokar med byrå.
 
Det finns ett stort motstånd med att boka via resebyrå på forum som BC, bara så du är införstådd med det. Handlar dels om att man ofta inte får poäng på bokningar av flyg och hotell via tredje part och att det är enklare att deala direkt med flygbolag när det blir tidtabellsändringar och inställda flyg senare.
 

intuition

Medlem
Hörde i någon podd att det var dumt att boka via tjänster typ hotels.com.

...
Allt är ju relativt.

Det du garanterat har vid en byrå-bokning är paketreselagen i botten. Bokar du enstaka delar av resan på olika hålll har du inte det skyddet. Betalar du med kreditkort har du visst skydd ändå. (Exakt vad beror på kort)
Sajter som expedia m.fl erbjuder att boka både hotell och resa i en bokning pch då gäller paketreselagen, så att utesluta kategoriskt av den anledningen är inte helt logiskt.


Med en byråbokning har du också en (1) part att ställa till ansvar. En del tycker det är en fördel, andra en nackdel. Och det beror väldigt mycket på byrån. Blir det tex ändring i tidtabellen eller ett inställt flyg är det byrån som ska hjälpa dig med det. Avbokar du ska byrån hantera återbetalning. Osv
I vissa fall praktiskt, i andra fall väldigt tungjobbat. I vissa fall vägrar flygbolaget att ha någon som helst kontakt med dig vid en byråbokning. Sittplatsval och andra förfrågningar kan bli omständiga.
 
Tycker om denna resebyrå och vill att de framöver ska hjälpa oss med alla våra resor. Är villig att betala lite extra, vill slippa lägga ner en massa tid. Jag hoppas att jag fått en agent som helt enkelt räknat fel. Kolla de ovanståene uträkningar, det jag reagerade på är den stora skillnaden mellan två vuxna+barn och två vuxna, med exakt likadant hotell
Nu verkar du få det sämsta av två världar. Du får ett högre pris, samt att du lägger ner en massa tid för att förstå priset.

Du har ju redan letat upp vad det kostar att flyga, den enda du nu behöver göra är att titta på hotellen och sen boka. Verkar som det skulle ta kortare tid än att ifrågasätta resebyrån och den tid du verkar lägga ner på agenten.
 
Tycker om denna resebyrå och vill att de framöver ska hjälpa oss med alla våra resor. Är villig att betala lite extra, vill slippa lägga ner en massa tid. Jag hoppas att jag fått en agent som helt enkelt räknat fel. Kolla de ovanståene uträkningar, det jag reagerade på är den stora skillnaden mellan två vuxna+barn och två vuxna, med exakt likadant hotell
Det jag tycker är mest besvärligt med resebyråer och flygresor är att man ändå måste lägga ner en massa tid på att kolla igenom vad de föreslår. Om man inte talar om exakt vad man vill ha naturligtvis, men då är det idag mycket enklare att göra det själv. Hotellbokningar kan vara lite annorlunda med typ Amex, Virtuoso och Cube-travel, eftersom de adderar ett direkt värde och oftast är prisvärda.

Speciellt för flygresor är det viktigt för mig att ha full kontroll för att minimera risken för problem, som att byta flygplats, icke genomgående biljetter, idiotiska flygtider, blandade flygallianser osv. För att inte tala om att få hjälp när saker flyg ställs in eller byter tider, nedgraderingar osv.
 
Hörde i någon podd att det var dumt att boka via tjänster typ hotels.com.

Har i alla år rest utan att samla på flygpoäng eller ens använt ett kreditkort med poäng, vill nu börja lära mig. Grymt bra forum här

Chatflights gick nyligen ut, i sin podd, med att man aldrig ska boka lyxhotell via tex hotels.com, vilket får mig att tro att det är resebyrån detta handla dom. Isåfall har jag hört personer som haft problem att få tillbaka pengar även på full flex business/first biljetter - samt att det finns en hel del matnyttigt att läsa här på BC.

 

Tomas E

Medlem
Då började agenten bli lite irriterad ... och hur jag än förklarade så fattade han inte, t o m anklagade mig för att pruta, vilket jag aldrig gjort privat.
"Anklagad" för att pruta? :D Min reaktion hade genast varit, "jasså, går det att pruta, det visste jag inte!" och så hade jag börjat med ett motbud värdigt en slipad turkisk basarkund. De enda som kan ha någon rätt att bli irriterad på att någon prutar är familjemedlemmar eller vänner som tvingas lyssna på förhandlingen, och får sin tid bortslösad.
 
Toppen