Senaste nytt

Stämmer verkligheten priset?

Alex H

Medlem
Hej!
Ny på forumet och även ny med att boka paketresor för familjen via reseagenter (förr endast ensamma jobbresor där jag bokade via flygbolagen och hotels.com). Ni får ursäkta om jag ställer dumma frågor och kanske helt fel ute.

Kort info om resan.
- 5 personer, ena sällskapet 2 vuxna och 1 barn (5 år) och andra sällskapet 2 vuxna.
- Landvetter-Singapore-Bangkok-Landvetter
- Business och 4,5-5 stjärniga hotell.
- Totalt 13 nätter över jul och nyår.

Fick detta pris av agenten (vill inte berätta vilket företag) - 289 000 SEK för alla flyg med business och 2 deluxe rum på tre olika hotell. Tyckte det lät bra och tänkte slå till men behöver prata igenom med det andra sällskapet. När jag bad agenten dela upp priset för varje sällskap fick jag dessa priser:
- 175800 för 2 vuxna och 1 barn, 58 600/pers.
- 113200 för 2 vuxna, 56 600/pers.
Sade att det inte kan stämma, för det inte kunde kosta mer per person när det enda skillnaden var flygbiljetter för ett barn. Att det inte kunde kosta 62 600 kr mer för ett barn när det totalt var 5 flygbiljetter och 2 hotellrum.

Då började agenten bli lite irriterad (fick reda på sen att han satt och coachade en anställd samtidigt) och hur jag än förklarade så fattade han inte, t o m anklagade mig för att pruta, vilket jag aldrig gjort privat. Jag skickade honom som exempel en resa vi gjorde i julas med Ving med exakt samma sällskap, där vi betalade 110k och det andra sällskapet 95k (det enda som skillnaden var en extra flygbiljett till). Då började han fatta och sade att det var dyrare ett rum med en extrasäng. Sade att barnet alltid sover med oss i dubbelsäng och att det kunde vara exakt likadant rum som det andra sällskapet. Sade även att det inte kunde stämma att flygbiljetter för ett barn och en extrasäng inte kunde kosta 62 600 kr.

Han återkom med det nya priset 162 000 kr för 2 vuxna och 1 barn, alltså 48 800 för barnet (54 000/pers, för det andra sällskapet 56 600/pers). Sen kunde skulle han sluta för dagen och vi skulle höras igen på måndag.

Jag tyckte att agenten fortfarande har räknat fel och kollade upp på flygresor.se vad flygbiljetterna för 2 vuxna och 1 barn kostade. För EXAKT samma flyg kostade det 111k.

Har jag missat något eller har han helt enkelt haft en tankevurpa?

Last edited:
Hej!
Ny på forumet och även ny med att boka paketresor för familjen via reseagenter (förr endast ensamma jobbresor där jag bokade via flygbolagen och hotels.com). Ni får ursäkta om jag ställer dumma frågor och kanske helt fel ute.

Kort info om resan.
- 5 personer, ena sällskapet 2 vuxna och 1 barn (5 år) och andra sällskapet 2 vuxna.
- Landvetter-Singapore-Bangkok-Landvetter
- Business och 4,5-5 stjärniga hotell.
- Totalt 13 nätter över jul och nyår.

Fick detta pris av agenten (vill inte berätta vilket företag) - 289 000 SEK för alla flyg med business och 2 deluxe rum på tre olika hotell. Tyckte det lät bra och tänkte slå till men behöver prata igenom med det andra sällskapet. När jag bad agenten dela upp priset för varje sällskap fick jag dessa priser:
- 175800 för 2 vuxna och 1 barn, 58 600/pers.
- 113200 för 2 vuxna, 56 600/pers.
Sade att det inte kan stämma, för det inte kunde kosta mer per person när det enda skillnaden var flygbiljetter för ett barn. Att det inte kunde kosta 62 600 kr mer för ett barn när det totalt var 5 flygbiljetter och 2 hotellrum.

Då började agenten bli lite irriterad (fick reda på sen att han satt och coachade en anställd samtidigt) och hur jag än förklarade så fattade han inte, t o m anklagade mig för att pruta, vilket jag aldrig gjort privat. Jag skickade honom som exempel en resa vi gjorde i julas med Ving med exakt samma sällskap, där vi betalade 110k och det andra sällskapet 95k (det enda som skillnaden var en extra flygbiljett till). Då började han fatta och sade att det var dyrare ett rum med en extrasäng. Sade att barnet alltid sover med oss i dubbelsäng och att det kunde vara exakt likadant rum som det andra sällskapet. Sade även att det inte kunde stämma att flygbiljetter för ett barn och en extrasäng inte kunde kosta 62 600 kr.

Han återkom med det nya priset 162 000 kr för 2 vuxna och 1 barn, alltså 48 800 för barnet (54 000/pers, för det andra sällskapet 56 600/pers). Sen kunde skulle han sluta för dagen och vi skulle höras igen på måndag.

Jag tyckte att agenten fortfarande har räknat fel och kollade upp på flygresor.se vad flygbiljetterna för 2 vuxna och 1 barn kostade. För EXAKT samma flyg kostade det 111k.

Har jag missat något eller har han helt enkelt haft en tankevurpa?

Och om du kollar priser direkt hos flygbolaget? Att boendet blir dyrare för 3 vs 2 är nog mer regel än undantag. Att jämföra med charter för barn ofta bor gratis är något helt annat.

Låt säga att flyget kostar samma oavsett vuxen/barn. Då betyder detta att hotellet för ert sällskap kostar 6000kr mer, vilket är helt rimligt för 13 nätter och ett extra barn.

Be om en specifikation och ha sedan en trevlig resa!

Last edited:
Vad jämför du de 111k med? Drar man bort detfrån de 162k er agent vill ha för hela resan så blir det 51k för hotellet - inte orimligt men beror helt på hotell och rum. Har du fått spec så går det väl lätt att jämföra (även on det tar bort poängen med agenten att sitta och göra detta själv).

Två tankar:
1) Det är inte överallt i världen barn bor gratis i vuxnas säng. Vissa länder har hårda regler gällande antal personer i ett rum pga brandskydd. Singapore är petig, men osäker vad som faktiskt gäller. Jag har bla i Singapore och Spanien haft svårt nu när tjejen inte längre räknas som spädbarn. Det är inte säkert agenten vet alla detaljer eller orkar ringa hotell och dubbelkolla (utifrån beteendet du beskriver)

2) Om någon flight i resan har begränsad tillgång till platser (dvs färre en x till pris y) kan en tredje/femte resenär trigga högre pris för alla i den bokningen.

Och om du kollar priser direkt hos flygbolaget? Att boendet blir dyrare för 3 vs 2 är nog mer regel än undantag. Att jämföra med charter för barn ofta bor gratis är något helt annat.

Låt säga att flyget kostar samma oavsett vuxen/barn. Då betyder detta att hotellet för ert sällskap kostar 6000kr mer, vilket är helt rimligt för 13 nätter och ett extra barn.

Be om en specifikation och ha sedan en trevlig resa!
Du har missförstått mig. I hans första offert så blev det 58,6k/pers för två vuxna och ett barn (alltså även 58,6k för barnet) och bara 56,6k/pers för två vuxna, alltså två tusen mer för barnet än för det andra sällskapet. Agenten sade att det som skulle kosta mer var en extrasäng till barnet, båda rummen är deluxe. Han skulle räkna om utan extrasängen.

Fick en ny offert, istället för 175,8k blev det 162k för två vuxna och ett barn. Alltså:
- 162 000 för flygbiljetter till två vuxna och ett barn och deluxe rum.
- 113 200 för flygbiljetter för två vuxna och deluxe rum (56 600/pers)
- 162 000 - 113 200 = 48 800
Det jag menar är att för de vuxna så kostar det 56 600 för BÅDE flygbiljetten och rummet och att för barnet, som bara ska ha flygbiljetten, går det på 48 800. Jag får det inte till att gå ihop?

Agenten sade att han hade svårt att speca upp allt exakt eftersom det är i ett paket och bara gett ungefärligt pris på hotellet, som skulle gå på ca 49 000/rum. Detta betyder att det andra paret flyg skulle gå på ca 64 000 (32 000/pers). Det jag inte förstår är att varför de vuxnas flyg går på 32k och barnets 48,8k. Agenten sagt att rummen är de samma, enda skillnaden mellan sällskapen är barnets flygbiljett.

Tack Mattias :)

Vad jämför du de 111k med? Drar man bort detfrån de 162k er agent vill ha för hela resan så blir det 51k för hotellet - inte orimligt men beror helt på hotell och rum. Har du fått spec så går det väl lätt att jämföra (även on det tar bort poängen med agenten att sitta och göra detta själv).
Du har missförstått. Det enda som skiljer mellan de två sällskapens offerter är flygbiljetten till barnen.

Två vuxna:
- 113k är också för både flygbiljetterna OCH hotellet.
- 64k för flyg och 49k för hotellet (alltså ca 32k/pers för flyg)

Två vuxna och ett barn:
- 162k är för både flygbiljetterna OCH hotellet.
- Agenten specat till ca 113k för flyg och 49k för hotellet.
- Om de vuxnas flyg är 32k/pers.

Varför kostar barnets flyg 49k?

Två tankar:
1) Det är inte överallt i världen barn bor gratis i vuxnas säng. Vissa länder har hårda regler gällande antal personer i ett rum pga brandskydd. Singapore är petig, men osäker vad som faktiskt gäller. Jag har bla i Singapore och Spanien haft svårt nu när tjejen inte längre räknas som spädbarn. Det är inte säkert agenten vet alla detaljer eller orkar ringa hotell och dubbelkolla (utifrån beteendet du beskriver)

2) Om någon flight i resan har begränsad tillgång till platser (dvs färre en x till pris y) kan en tredje/femte resenär trigga högre pris för alla i den bokningen.
1) Fått svar av agenten att det är ok med barn i likadana rum som det andra paret.

2) Har inte fått den förklaringen av agenten. Det jag reagerade på är inte att priset är högre för alla i bokningen utan att varför sällskapet med barnet är så mkt högre än det sällskapet med bara två vuxna.

Jag tycker det låter som du helt klart är byxad nog att skippa resebyrå och lösa både flyg och hotell själv utan resebyrå!
Blir dessutom fin "rabatt" via Hotels.com om du redan är inkörd där!
Hörde i någon podd att det var dumt att boka via tjänster typ hotels.com.

Har i alla år rest utan att samla på flygpoäng eller ens använt ett kreditkort med poäng, vill nu börja lära mig. Grymt bra forum här

Toppen