Bryant
Medlem
Köpte du och betalade med ett annat kort eller blev det ingen deal?
Efter en lång diskussion så betalade jag med VISA. Hade inte tid att gå till något annat ställe.
Köpte du och betalade med ett annat kort eller blev det ingen deal?
Jag kan inte fatta hur "handlaren" kunde med.... Där står ni och ska lösa ut era FÖRLOVNINGSRINGAR och han nekar på ett sätt så ni riskerar att hamna i en obehaglig situation.Har haft många liknande incidenter genom åren. Det bästa var när jag var hos en smyckeshandlare, köpte en examenspresent och betalade med Amex. Veckan efter skulle jag lösa ut mina och frugans förlovningsringar, till ett betydligt högre belopp. Då tog de plötsligt inte Amex. Jag stod på mig att vi nog borde försöka iom att de gjorde det förra veckan. Då förklarade han att det blev för dyrt för honom om jag skulle betala med Amex..
Har för mig att jag fick betala med VISA till slut
Jag gör samma sak; är de för snåla för att ta emot Amex på högre belopp så brukar jag ställa det på sin spets. Tar de inte Amex så hoppar jag av affären. Brukar fungera för det mesta, dock inte alltid.Jag har haft den här frågan på tapeten åtskilliga gånger, både med kollegor och bekanta.
Faktum är att jag själv undviker butiker i största möjliga utsträckning som inte tar amex, jag tror att det är många butiker som stirrar sig blinda på vad kortavgifterna kostar istället för att se helheten. Vill man betala några extra tior i kortavgift eller förlora potentiella kunder?
Avgiftsstrukturen är ganska komplex, men det ligger nog runt där för småhandlare inkl hyra av nödvändig hårdvara etc. Men det gäller nog även för visa/mc. I praktiken är det nog inte så stor skillnad mellan ett visa/mc-kreditkort och ett Amexkort. Visa/mc-debitkort är billigare.Enligt vad jag hört ligger amex fortfarande i de flesta fall på 3%, men det är ju mer än izettle så då kan ju företagaren skaffa en izettle för amex korten enbart så får de betala mindre eller?
Avgiftsstrukturen är ganska komplex, men det ligger nog runt där för småhandlare inkl hyra av nödvändig hårdvara etc. Men det gäller nog även för visa/mc. I praktiken är det nog inte så stor skillnad mellan ett visa/mc-kreditkort och ett Amexkort. Visa/mc-debitkort är billigare.
Japp, och för alla med koll och intresse är det ganska greppbart. Men en del mindre handlare har gjort en allt-i-ett lösning där det är oklart vad som är terminal och vad som är inlösen. Jag tror att de ibland inte tar AmEx av ren okunskap också.Tar man redan mc/visa är det väl bara kostnaden till amex som tillkommer? man rapporterar väl bara inte vad det är för avtalsnummer man har med amex antar jag till det företaget som sköter inlösen åt företaget redan?