Senaste nytt

Ställen som inte tar emot Amex

Har inte ens ett kort så jag kan sätta in kontanter, kommer behöva besöka ett bankkontor för det vilket jag inte gjort på många år.
Så det kommer nog sluta med att jag får försöka spendera kontanter man samlar på sig på annat sätt.

Förstår faktiskt inte all uppståndelse kring att Amex inte accepteras precis överallt, och att det verkar vara skitjobbigt för många. Folk som t.om hotar med att säga upp sitt Amex pga det. Jisses.

Varenda människa har väl ett extra kort från sin egen bank som man kan använda i de fall som Amex inte accepteras. Det är väl inte jättejobbigt att ta fram sitt SEB-kort istället för sitt Amex. It's not the end of the World bara för att korvkiosken inte tar Amex
Kanske har det med faktum att göra att de flesta av oss på siten uppskattar att få ngt (poäng) för våra inköp? Ngt du missat, möjligen?

Jag tror snarare att majoriteten på forumet inte har ett kort koppla till sin bank, det är lite 2010-tal att ha det. Finns absolut ingen anledning till det om man inte vill att banken ska få den kickback man annars kan få själv.
Jag har personligen inte använt ett kort koppla till min bank på typ 3 år nu. Sedan typ 2013 användes det enbart för att ta ut pengar, aldrig betala med.

Ja för man får ju så många poäng/kickback för 99krs lunchen

Men glöm specifikt kontokopplade kort då, för det var tydligen känsligt. Det är inte fint nog, även om det kan vara praktiskt. Gud förbjude om man inte erhåller en halv poäng eller 50öre i kickback för kaffet på Preem. Men ett annat kort utfärdat av någon annan kortutgivare än Amex då. Ett reservkort.

Men det var ju inte huruvida kontokopplade kort var bra nog eller inte som var poängen i mitt inlägg heller. Utan faktumet att folk blir upprörda över att Amex inte accepteras överallt

Last edited:
Ja för man får ju så många poäng/kickback för 99krs lunchen
Blir väl iallafall strax över 500 poäng i månaden.

Men ett annat kort utfärdat av någon annan kortutgivare än Amex då. Ett reservkort.

Men det var ju inte huruvida kontokopplade kort var bra nog eller inte som var poängen i mitt inlägg heller. Utan faktumet att folk blir upprörda över att Amex inte accepteras överallt
Svaret fick du i #818 dvs då drar man sitt SAS Mastercard.

Ja för man får ju så många poäng/kickback för 99krs lunchen[/B]

Det är ju inte lunchens pris utan antalet som blir avgörande. Antag att man äter lunch varje dag på jobbet. Då blir dina 99kr kanske upp mot 26000kr på ett år och 5200p med ett Amex elit. För egen del så uppskattar jag nog att "små" inköpen genererar 5000-10000p per år, så många bäckar små är knappast oväsentligt. Men som flera skrivet så har man ju sitt SAS MC som reserv.

Utan faktumet att folk blir upprörda över att Amex inte accepteras överallt
Jag kan bara tala för mig själv, men upprörd blir jag inte. Däremot är det allt lite störigt att behöva hålla koll på om Amex accepteras eller ej, exempelvis testade jag för några år sedan att använda kortet på en lunchrestauraurang av finare klass i Göteborg... Deras "kassasystem" kraschade mitt i lunchrusningen och tog 5 minuter att starta om och där stod jag längst fram i kön. Efter det drar jag mig för att testa kortet "överallt".
Ännu bökigare blir det när man måste hålla koll på om de tar Amex via NFC eller inte, trots att de tar Amex på vanligt vis.

Jag skulle ljuga om jag inte sa att jag flera gånger funderat på att skippa Amex till förmån för andra kort under de senaste åren. Dock har jag än så länge kommit fram till att jag gillar förmånerna som kortet ger för mycket, samt att deras kundtjänst är lysande när man behöver ha hjälp med något.. det saknar de andra kortutgivarna.

Det är ju inte lunchens pris utan antalet som blir avgörande. Antag att man äter lunch varje dag på jobbet. Då blir dina 99kr kanske upp mot 26000kr på ett år och 5200p med ett Amex elit. För egen del så uppskattar jag nog att "små" inköpen genererar 5000-10000p per år, så många bäckar små är knappast oväsentligt. Men som flera skrivet så har man ju sitt SAS MC som reserv.

Ja, poängen är bra. Men än viktigare är det att alla småköp fixar spenden.

Toppen