Senaste nytt

Ställen som inte tar emot Amex

Jag bor i Stockholm och måste säga att jag upplever att AMEX numera fungerar på fler ställen. För bara något år sedan var jag the laughing stock åt mina vänner när jag drog fram mitt AMEX (det fungerade i stort sett aldrig på något annat än vissa kedjor) men numera händer det att det accepteras på mindre ställen. Till senare överraskningar räknas Louie Louie (café) och PGW (säljer tillbehör för öl och vinbryggning), båda på Södermalm i Stockholm.

Samtidigt skulle jag aldrig våga röra mig utan ett kompletterande MasterCard i fickan så det finns mycket kvar att göra.
 

Dr. Miles

Expert
Jag instämmer - problemet är överskattat.

Jag har inget särskilt köpmönster och håller mig inte till vissa butiker. Mitt Amex används flera gånger per dag och aldrig några problem. Detsamma gäller utomlands.
Besök Asien lite oftare och äta på lokala restauranger istället för hotellets restaurang, handla på lokala butiker istället för butiker från kända märke så förstår du att problemet INTE är överskattat.

Det är ett köpmönsterproblem (var du handlar och vad du köper) och som Homer skrev, det betyder inte automatiskt att affären tar emot Amex för att det inte nämns i den här tråden.
 

Stefan62

Medlem
Besök Asien lite oftare och äta på lokala restauranger istället för hotellets restaurang, handla på lokala butiker istället för butiker från kända märke så förstår du att problemet INTE är överskattat.

Thailand, Hong Kong, Macau, Filipinerna, Japan, Indonesien/Bali, Malaysia - alltid fungerat och nej, jag äter inte på hotellen - men visst jag kollar innan vilka som accepterar kort-betalning samt vilka kort och kanske styrs lite av det. På Bohol tog man först inte Amex vid ett besök för ca 6 år sedan, men det löste hotellet på något tillfälligt sätt och alla blev nöjda.

(För min del upplever jag snarare att Diners idag är ett betydligt större problem än det var för ca 5-10 år sedan, kanske beroende på att man inte har chip-securitylösning i Sverige.)
 

Knucket

Medlem
Jag tror att kommer man utanför storstäderna i Sverige minskar möjligheten att använda AMEX rejält. Bor själv i Örnsköldsvik och här är det i stort sett omöjligt att använda. Jag hade ett, men sa upp det efter 6 månader.
 
Last edited:

magost

Medlem
Jag undviker i det längsta ställen som inte tar AMEX eller Diners.

Samtidigt har jag viss förståelse för att små näringsidkare skyr den högre avgiften dessa tar jmf med Visa etc.

Det skulle vara intressant om någon insatt kunde lägga ut siffror på hur kreditkortsavtalen verkligen ser ut för en handlare.
Jag kan tänka mig att det är de små med minst volym som har sämst avtal. IKEA har antagligen nästan samma procent på AMEX som på VISA.
 
Praktiskt taget varenda mataffär, restaurang och klädbutik i Rotterdam. Visa och Mastercard är också ganska svåra att använda i den staden...

Hela nederländerna. Bodde där (till och från) mellan 2004-2012 och samtliga kreditkort är helt oanvändbara i det landet (förutom på hotelen dådå)..
Minns flera gånger man varit ute och ätit och stället inte ens tog PIN kort (en lokal hollänsk grej)

"bästa" var när mediamarkt slutade ta alla sorts kort 2010 under några månader......
 

Homer

Medlem
I Sydafrika är det nästan omöjligt att köpa bensin med Amex, jag har säkert provat på 30-40 stationer
över hela landet men bara hittat en enda där det gick, är det alltså meningsfullt att göra en lista på de 30-40 som inte tar Amex istället för den enda som tog Amex.
Diners däremot tar de relativt ofta där.
 
Något som irriterar mig är att inte en enda försäljare i Lunds saluhall tar AMEX (förutom systembolaget). Eftersom mer än halva min matkostnad läggs där så blir det väldigt mycket per år.
 
Toppen