Senaste nytt

Sprider du medvetet resande bland dina kollegor?

Enkelt!
Byt till ett Amex (dubbla poängen). Använd bara Amexet, och sen sätter du in motsvarande summa till Sjöräddningen (som "betalning" för att du får dubbla poäng).

Jag har promotat medvetenheten till ett par kollegor som jag jobbar nära.
Nu blir det nog ringar på vattnet, jag har rekryterat en kollega till SAS AMEX för ett år sedan och nu har han poäng för två till USA och är helt frälst. Han har även kört hårt med Hilton Guld och kommit fram till att betalar han lite mer kan han bo som en kung och få mycket mer.
Nu hoppas jag det lossnar och att jag får rekrytera ytterligare ett par personer :)

Lite OT kanske men jag har helt klart ett i-landsproblem vad gäller Master Card:

Har ett SAS MC som givetvis ger poäng till mig=bra och trevligt.
Jag har också ett Sjöräddningen MC där kreditgivaren skänker 0,5% av det jag handlar för till denna underbara ideella organisation som är värda all hjälp de kan få.

Hur tänker ni andra i en sån här situation? Jag försöker sprida mina gracer lite, med risken att det blir varken hackat eller malet :confused:

Jag kör på den "egoistiska" biten vad det gäller betal/kreditkort. Jag skänker hellre pengar till diverse organisationer som jag tycker förtjänar det. Säg att du betalar 100.000 kronor med dit Sjöräddningskort, det skulle ge 500 kronor till organisationen. Istället lägger du det med SAS Amex och får 20k poäng och efteråt skänker du 500 kronor till sjöräddningen.

Edit: Såg att fcx skrivit i stort sätt samma sak.

Last edited:
Har inte pratat så mycket med mina kollegor, det är inga som reser i tjänsten utan gör bara någon enstaka resa privat varje år.
Har dock pratat en hel del med vänner och familj. Har fått 2 vänner att gå med i SAS EB och den ena har på eget initiativ skaffat ett SAS MC som han nu använder i tjänsten. Försökte promotea fördelen med att skaffa ett Amex så vi får se hur det blir med det.

Försökte sälja in till den andra personen att om han skaffar ett SAS MC och handlar några gånger på det får han 6000 poäng och det skulle ge han tillträde till SAS loungen för sig och sambo plus 2 barn vid nästa resa. Får se om han nappar på det förslaget.
Han hade dock noterat själv att flyga med LH gav typ 200 poäng, fick förklara varför det är viktigt att han flyger med SAS i dessa lägen för att få mer poäng :)

Har lyckats hjälpa diverse kollegor och chefer att få diverse statuskort genom att tänkta till och använda vissa deals och statusmatchningar. Men de allra flesta tycker att jag är "knäpp" som funderar på routing, allianse, mm….
Gör oftast inte så mycket reklam för lyckade uppgraderingar och annat som triggar jantelagen i fikarummet.

Lite försiktig pga. jante samt knäpp-faktorn. :) Har ändå hjälpt en kollega till SAS-guld och fått in två andra på poängsamlande med kreditkort.

Både jante-och knäppfaktor spelar in så man får välja vilka kollegor man hjälper..!
Vänner kan man hjälpa med råd och dåd vad gäller val av bolag, rutt och FFP.

Nu är jag absolut ingen expert, och har inte lika mycket kunskap att bjuda på som de flesta som skriver här. Vi är dessutom tyvärr helt låsta till en rätt usel resebyrå, så det mesta av energin går åt till att få mina egna bokningar att inte bli rent vansinne. Hjälper dock mer än gärna vänner, och brukar sköta resebyrå-kontakten för några kollegor.

Har öppnat ögonen för många vänner och bekanta när det gäller FFP och Hotellprogram. I tjänsten har jag påverkat olika företag att involvera sig i FFP och välja bland hotell. Framförallt av anledningen att det är viktigt att välja säkra flygbolag och hotell med tanke på olika riskfyllda destinationer. Som bonus så får jag flyga och bo där jag vill och öka på mina miles :rolleyes:

I Sverige så uppfattar jag det som att folk reagerar lite negativtpå detta ibland och att det är en slags avundsjuka involverad.
Utomlands så ser folk det i regel som inget konstigt alls.

Toppen