Senaste nytt

Spirit Airlines lägger ner verksamheten

ekf

Medlem
"Det amerikanska flygbolaget Spirit Airlines ställer in alla sina avgångar med omedelbar verkan.

I ett uttalande uppger bolaget att de höga oljepriserna och bristen på finansiellt stöd har gjort det omöjligt att fortsätta verksamheten."

USAs lågprisbolag har det svårt! Antar att det blir likvidation och nedläggning nu, eftersom de tydligen inte går in i rekonstruktion/konkursskydd denna gång och varit igenom ett konkursförfarande 2024?

Spirit har ju en ren A320/A321-flotta, blandad ceo/neo. Den borde dra till sig intresse från många håll (i alla fall neo) och behöver inte nödvändigtvis stanna i USA. Har inte kollat ägarförhållande (vilka leasingbolag?) och motoralternativ, vilket kan påverka var de hamnar.

Spirit flög till de flesta större flygplatser i USA för mig. De största undantagen: NYC-JFK och San Francisco-SFO. Jag har inte flugit med dem mer än en gång, så jag kommer inte att sakna dem i det avseendet. Men de var konkurrens, och det är bra för konsumenterna.

Presidenten har inte lagligt tillgång till skattebetalarnas pengar för att köpa Sprit. Godkännande från Congress krävs, och Congress går långsamt fram.

Toppen